۵ سرمربی بزرگی که پیشنهاد چلسی را رد کردند

با وجود افتخارآفرینی‌های چلسی در سال‌های گذشته، پیشنهاد این تیم توسط چند سرمربی بزرگ دنیا رد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،   باشگاه لیگ برتری چلسی در سال ۱۹۰۵ در لندن تاسیس شد، اما تنها در قرن بیست و یکم طعم موفقیت‌های بزرگ را تجربه کرد. این افتخارات پس از سپرده شدن مالکیت چلسی به رومن آبراموویچ، تاجر میلیاردر روس به دست آمد.

آبراموویچ میل به برتری و میل به پیروزی را در این باشگاه به وجود آورد، چیزی که قبلا در استمفورد بریج وجود نداشت. افزون بر این او بودجه هنگفتی را برای جذب بازیکن، امکانات تمرینی و آکادمی جوانان چلسی اختصاص داد.

انقلابی که در چلسی رخ داد، این باشگاه را به مقصدی جذاب برای سرمربیان اروپایی تبدیل کرد. رویکرد آبراموویچ در قبال استخدام و اخراج سرمربیان باعث شد سرمربیان بزرگی به این باشگاه بیایند و بروند.

چلسی نخستین بار با قهرمانی‌های پیاپی خود در لیگ برتر تحت هدایت ژوزه مورینیو در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به شهرت رسید. جالب اینجا است که باشگاه چلسی ۲ بار مورینیو را اخراج کرد.

آبی‌ها در سال ۲۰۱۲ با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، نخستین موفقیت اروپایی خود را با روبرتو دی متئو که به عنوان سرمربی موقت هدایت چلسی را بر عهده داشت، تجربه کردند. چلسی با قهرمانی در لیگ اروپا در سال ۲۰۱۳ به همراه رافائل بنیتز به افتخارآفرینی‌های خود در قاره سبز تداوم داد. با این حال، هم دی متئو و هم بنیتس دوران کوتاهی در چلسی داشتند و به دلیل نتایج پرنوسان خیلی زود اخراج شدند.

رویکردی که آبراموویچ اتخاذ کرد، موفقیت‌ها و جام‌هایی را برای چلسی به ارمغان آورده است. آبی‌ها در ابتدای امسال دومین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا را تحت هدایت توماس توخل به دست آوردند. سرمربی آلمانی در نخستین فصل حضورش در استمفورد بریج به این افتخار دست یافت.

با این حال، رویکرد مالک روسی چلسی و منفور بودن این باشگاه باعث شده تا بسیاری از سرمربیان پیشنهاد هدایت این تیم را رد کنند.
در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به ۵ سرمربی‌ای که پیشنهاد سرمربیگری چلسی را رد کردند.

۱- سر الکس فرگوسن

رومن آبراموویچ و چلسی در سال ۲۰۰۳ به سراغ سر الکس فرگوسن رفتند. اندکی پس از فروش باشگاه به میلیاردر روسی بود که مرد اسکاتلندی مورد توجه آبی‌ها قرار گرفت.
پیشنهاد چلسی به فرگوسن تکان دهنده و بی احترامی بود، زیرا آبراموویچ قصد داشت وفاداری فرگوسن به منچستر یونایتد را با یک چک حقوقی بخرد.

گفته می‌شود آبراموویچ برای مذاکره با فرگوسن مامور ویژه‌ای را نزد سرمربی وقت منچستر یونایتد فرستاده بود، اما پاسخ فرگوسن همان گونه که انتظار می‌رفت کوتاه و سریع بود و با لهجه اسکاتلندی خود گفت: "به هیچ وجه"

فرگوسن تا سال ۲۰۰۳ با منچستر یونایتد افتخارات بیشتری نسبت به باشگاه چلسی کسب کرده بود. حتی تا امروز چلسی نتوانسته به افتخاراتی که فرگوسن به عنوان سرمربی کسب کرد دست یابد.

چلسی در سال ۲۰۰۴ با مورینیو قرارداد امضا کرد و پس از آن رقابت قابل توجهی میان او و فرگوسن ایجاد شد. سپس چند سال رقابت تنگاتنگ و هیجان انگیز میان این ۲ تیم شکل گرفت.
با وجود پاسخ منفی و صریح فرگوسن، رومن آبراموویچ به محض پا گذاشتن در خاک انگلیس ذهنیت برتری جویانه و جاه طلبانه خود را نشان داد.

سر الکس فرگوسن

۲- پپ گواردیولا

پپ گواردیولا با سبک خاص خود در چینش ترکیب و نحوه مالکیت توپ، به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. تیم بارسلونا با هدایت او در سال ۲۰۰۹ رکورد کسب شش جام طی یک سال را ثبت کرد. ۶ جامی که کاتالان‌ها طی یک سال به دست آوردند، شامل ۳ گانه لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا بود.

گواردیولا از آن زمان تاکنون ۳۱ جام را به عنوان سرمربی بارسلونا، بایرن مونیخ و در حال حاضر منچسترسیتی به دست آورده است.
رومن آبراموویچ ۶ بار به پپ گواردیولا پیشنهاد داد تا سرمربی چلسی شود.

نخستین پیشنهاد در سال ۲۰۱۰ بود که چلسی قصد داشت کارلو آنچلوتی را برکنار کند. دومین پیشنهاد چند ماه پس از اخراج سرمربی ایتالیایی ارائه شد. پیشنهاد سوم چلسی در پایان دوران کوتاه سرمربیگری آندره ویلاش بواش و پیش از انتخاب روبرتو دی متئو به عنوان سرمربی موقت انجام شد.

چهارمین پیشنهاد چلسی به سرمربی ایتالیایی پس از فصل ۱۲-۲۰۱۱ بود که گواردیولا از بارسلونا جدا شد. چلسی امیدوار بود که با پیشنهاد مالی مناسب بتواند سرمربی جوان و پرافتخار اسپانیایی را اغوا کند، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

برای پنجمین بار در پایان فصل با گواردیولا تماس گرفته شد. چلسی که با هدایت دی متئو قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود، نتوانست فصل بعد نتایج خوبی بگیرد و همین باعث شد تا چلسی دوباره به دنبال سرمربی جدید باشد. آخرین تلاش نیز پس از اخراج ژوزه مورینیو برای دومین بار در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت.

پپ گواردیولا رویه استخدام و اخراج چلسی را باعث کاهش پیشرفت این باشگاه می‌داند. این سرمربی اسپانیایی به شدت مخالف برنامه‌های کوتاه مدت در فوتبال است.

پپ گواردیولا

۳- جولیان ناگلزمن

جولیان ناگلزمن دیگر گزینه سرمربیگری چلسی، به آرامی خود را به عنوان یکی از هیجان انگیزترین و با استعدادترین سرمربیان جوان اروپا مطرح کرده است. باشگاه‌هایی که برنامه‌های بلندمدت تری دارند، تمایل بیشتری به جذب سرمربیان جوان نشان می‌دهند. چنین انتخابی با این امید انجام می‌شود که سرمربی بتواند طی یک برنامه میان مدت یا بلند مدت تیم ایده آلی بسازد.   ناگلزمن کاملا متناسب با چنین چارچوبی است.


بیشتر بخوانید


ناگلزمن در دوران سرمربیگری خود در هوفنهایم و لایپزیگ به شهرت رسید. نتایج ناگلزمن با هر ۲ تیم باعث شد نامش برای هدایت باشگاه‌های بزرگ اروپایی به میان بیاید.

بایرن مونیخ پس از جدایی هانسی فلیک، در سال ۲۰۲۱ ناگلزمن را با قراردادی ۵ ساله جذب کرد. با این حال چلسی در میانه‌های فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و زمانی که مسئولان باشگاه به فکر برکناری لمپارد بودند، با ناگلزمن تماس گرفت، اما سرمربی آلمانی پیشنهاد چلسی را رد کرد، زیرا نمی‌خواست در میانه‌های فصل تیمش را رها کند.

 ناگلزمن

۴- رالف رانگنیک

رالف رانگنیک از سال ۱۹۸۳ کار سرمربیگری را آغاز کرد. او نخستین بار هدایت اشتوتگارت را برعهده گرفت و در سال ۲۰۰۰ با آن‌ها جام یوفا اینترتوتو را به دست آورد.

رانگنیک پس از آن مدت کوتاهی سرمربی هانوفر ۹۶ و شالکه ۰۴ شد و از هر ۲ باشگاه برکنار شد.   او دوباره به هانوفر پیوست و موفق شد این تیم را به بوندسلیگا بازگرداند.

او سپس در سال ۲۰۱۱ به شالکه بازگشت و علاوه بر قهرمانی جام حذفی آلمان، به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید. رانگنیک از آن زمان در ۲ دوره بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ هدایت لایپزیگ را بر عهده داشت. او در حال حاضر سرمربی موقت منچستر یونایتد است. با این حال چلسی، رقیب شیاطین سرخ، پیش از این خواهان همکاری با سرمربی آلمانی شد که او این پیشنهاد را نپذیرفت.

این سرمربی آلمانی به تازگی فاش کرد که چلسی قراردادی ۴ ماهه به او پیشنهاد کرده بود و قصد داشت به عنوان سرمربی موقت با او همکاری کند.

رانگنیک با مقایسه قرارداد پیشنهادی چلسی و منچستر یونایتد به او عنوان کرد:  اکنون در اینجا (منچستریونایتد) درباره قرارداد شش ماه و نیمه  صحبت می‌کنیم. در حال حاضر حدود نیمی از بازی‌های لیگ برتر سپری شده است. در صورت موافقت من و باشگاه، این قرارداد تا ۲ سال هم ادامه پیدا می‌کند.   صادقانه بگویم، اگر باشگاهی مانند منچستریونایتد برای چنین کاری با شما تماس بگیرد، نمی‌توانید پیشنهاد را رد کنید.

رانگنیک

۵- یورگن کلینزمن

یورگن کلینزمن در دوره بازیگری خود برای تیم‌هایی مانند اینترمیلان، بایرن مونیخ و تاتنهام هاتسپور بازی کرد. کلینزمن همچنین بخشی از تیم آلمان غربی بود که قهرمان جام جهانی ۱۹۹۰ شد و همچنین تیم متحد آلمان که قهرمانی یورو ۱۹۹۶ را تجربه کرد.

او هدایت تیم‌های ملی آلمان و آمریکا و همچنین هرتابرلین و بایرن مونیخ را بر عهده داشته است. کلینزمن که در سال ۲۰۰۶ به عنوان دستیار یواخیم لو در تیم ملی آلمان فعالیت کرد، در رساندن ژرمن‌ها به مقام سوم جام جهانی فوتبال نقش کلیدی داشت. کلینزمن همچنین در سال ۲۰۱۳ مقام نخست کونکاکاف را با ایالات متحده به دست آورد.

پس از موفقیت در جام جهانی ۲۰۰۶، کلینزمن با قراردادی ۲ ساله هدایت بایرن مونیخ را پذیرفت. البته در آن مقطع باشگاه‌های دیگری هم خواهان جذب او بودند.

در سال ۲۰۰۷ پس از نخستین دوره حضور مورینیو در چلسی، سران باشگاه با یورگن کلینزمن تماس گرفتند، اما او ترجیح داد پیشنهاد آبی‌ها را رد کند.

کلینزمن

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار