میشل عون:

حزب الله مانع روابط بیروت و کشور‌های عربی نیست

رئیس جمهور لبنان اعلام کرد حزب الله مانع روابط بیروت و کشور‌های عربی نیست و به بند‌های قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت پایبند است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، میشل عون، رئیس جمهور لبنان با اشاره به نزاع قدرت‌ها بر سر حوزه‌های نفوذ در منطقه و اهمیت مذاکرات هسته‌ای ایران، بر لزوم پایبندی همه طرف‌های لبنانی به حمایت از حقوق شهروندان این کشور و کنار گذاشتن کشمکش‌های سیاسی برای پایان دادن به بحران اقتصادی تصریح و در عین حال تاکید کرد حزب الله به هیچ وجه از بند‌های قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تجاوز نکرده و به طور کامل به این قطعنامه پایبند است.

وی در گفتگو با روزنامه الشرق قطر افزود: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به حمایت از لبنان و کمک به آن برای برون رفت از بحران‌های خود تمایل دارد. وی با خوب توصیف کردن نتایج گفتگو‌های ثمربخش با امیر قطر و سفر به دوحه گفت قطر دوست همیشگی لبنان است.

میشل عون در خصوص اهمیت سفرخود به قطر اعلام کرد که سفر من به قطر نشان از تمایل شخصی و تمایل همه مردم لبنان به باقی ماندن بیروت به عنوان یکی از عوامل موثر در خانواده کشور‌های عربی است. همان طور که مردم لبنان به ایجاد بهترین روابط همکاری و برادرانه بین همه کشور‌های عربی به ویژه بین لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و ملت‌های این کشور‌ها تمایل دارند.

وی در پاسخ اینکه آیا حزب الله یکی از موانع اساسی در روابط بین لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است، گفت: در واقع اوضاع لبنان به ثبات داخلی نیاز دارد. اجرای هر چیزی که از حزب الله خواسته شده است، الزامی است. حزب الله مانع روابط نیست و از بند‌های قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تجاوز نکرده و به طور کامل به این قطعنامه پایبند است.

رئیس جمهور لبنان تاکید کرد که این کشور خارج از منطقه نیست و تحت تاثیر همه تحولات منطقه و کشور‌های عربی قرار می‌گیرد. فشار‌های خارجی بر همه طرف‌ها در لبنان اعمال می‌شود. این موضوع صرفا مختص لبنان نیست بلکه بیشتر کشور‌های منطقه در معرض اعمال فشار‌های خارجی هستند. به طوری که همگان نزاع بر سر مناطق نفوذ بین کشور‌های بزرگ و همچنین مذاکرات درباره فعالیت هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند.

مسئله ترسیم مرز‌های دریایی در مذاکرات غیر مستقیم بین طرف لبنانی و صهیونیستی نیز از برگزاری نشست‌های متعددی در این زمینه با نظارت آمریکا و اعلام شروط بیروت گفت و تاکید کرد لبنان در انتظار پاسخ تل آویو و امید به دستیابی به حقوق خود است و در زمینه ثروت‌های آبی و نفتی خود که به شدت به آن نیاز داریم، کوتاهی نمی‌کند، زیرا این ثروت‌ها را یکی از عوامل اصلی برای برون رفت از بحران کنونی خود می‌داند.

روابط لبنان و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس پس از انتشار مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده از وزیر اطلاع رسانی این کشور متشنج شد به حدی که وی پس از یک ماه مجبور به استعفا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار