هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح:

ما اسنادی در دست داریم که تقلب در انتخابات را اثبات می‌کند

رئیس ائتلاف فتح با اعلام اینکه اسنادی درباره تخلف در انتخابات در دست دارد، گفته است که بررسی‌ها نقص در سیستم تطبیق اثر انگشت را تایید می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الفلوجه، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح درباره نتایج انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد که انتخابات در فضایی که او امیدوار بود، برگزار نشد و اسنادی دارد که اثبات می‌کند در انتخابات تقلب شده است.

هادی العامری، در سخنرانی خود در یک نشست خبری، گفت: «امیدوار بودیم که انتخابات به دور از تقلب، تخلف و در فضایی شفاف و عادلانه برگزار شود و انتخابات زودهنگام نقطه‌ای برای بازگرداندن اعتماد به روند سیاسی باشد.»

 رئیس ائتلاف الفتح در خصوص اسناد مرتبط با تقلب در انتخابات پارلمانی عراق گفت: «همچنان پیگیر شکایت‌های انتخاباتی خود در دادگاه عالی هستیم. ما اسنادی در دست داریم که تقلب در انتخابات را اثبات می‌کند. علاوه بر این، شش گزارش در مورد تقلب و تخلفات کمیساریای عالی در اختیار داریم.»

او در ادامه به تعویق انتخابات زود هنگام اشاره کرد و افزود: «قرار بود انتخابات زودهنگام در فروردین و خرداد برگزار شود، اما کمیسیون انتخابات آمادگی لازم برای این کار را نداشت و به همین دلیل تاریخ مهرماه را تعیین کرد. این انتخابات در فضایی که برای آن برنامه ریزی کرده بودیم برگزار نشد. ما بسیار مشتاق برگزاری انتخابات زودهنگام بودیم و بر تسریع آن تاکید کردیم.»

العامری همچنین با اشاره به اختلافات در انتخابات اظهار داشت: «کمیسیون انتخابات هیچ گزارشی در مورد نهاد‌های انتخاباتی به مجلس نمایندگان ارائه نکرد. ما بار‌ها ترس خود را از دستکاری در نتایج انتخابات الکترونیکی ابراز کرده ایم. کمیسیون انتخابات مدعی شد که نتایج اولیه اعلام شده ۹۴ درصد آرا را تشکیل می‌دهد، در حالی که آنچه اعلام شد، تنها ۷۹ درصد آرا است.»

او در ادامه تخلفات در انتخابات را بیانگر ناتوانی کمیسیون انتخابات در مدیریت روند انتخابات عنوان کرد و گفت: «ما به دلیل جنایت کمیسیون انتخابات، به دادگاه فدرال درخواست تجدید نظر داده ایم.»

ائتلاف الفتح با صدرو بیانیه‌ای به افشای تخلفات در این انتخابات پرداخت و اعلام کرد: «گزارش‌های یک شرکت آلمانی که در حال بررسی دستگاه‌های انتخاباتی است،  نقص در سیستم تطبیق اثر انگشت را تایید می‌کند. طبق گزارش این شرکت آلمانی، مشخص شد که تمام اثر انگشت رأی دهندگان ثبت نشده است؛ بنابراین بدون ثبت اثر انگشت رای دهندگان نمی‌توان در مورد تطابق ۱۰۰درصد نتایج صحبت کرد. دستگاه‌های تأیید اثر انگشت کار نکرد، که منجر به محرومیت رای‌دهندگان و شکست برخی از نامزد‌ها شد.»

او در انتها نتایج انتخابات را بر اساس رویه‌های ناقص عنوان کرد که نمیتواند مشارکت رای‌دهندگان را تضمین کند؛ بنابراین نتایج آن نا مشروع است.  

رئیس فراکسیون الصادقون: دستگاه معرفی شده توسط پلاسخارت مبنای تقلب در انتخابات بود

در همین حال، عدنان فیحان رئیس فراکسیون الصادقون عراق در کنفرانس خبری مشترک با هادی العامری درباره تقلب در انتخابات پارلمانی گفت: دستگاه «سی الف» هدیه پلاسخارت (فرستاده سازمان ملل به عراق) به ملت عراق و مبنای تقلب در انتخابات بود. کمیساریای عالی انتخابات در هیچ یک از گزارش‌های خود نامی از دستگاه «سی الف» نبرده است.

به گفته فیحان، این دستگاه چند هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق توسط نمایندگی سازمان ملل معرفی شد.

وی گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که مشکل عدم شناسایی اثر انگشت باعث شد شماری از شهروندان موفق به شرکت در انتخابات نشوند که این مسئله بر خلاف قانون بود. مشکل عدم شناسایی اثر انگشت در ۱۷ حوزه رای گیری گزارش شده است که نشان می‌دهد این مسئله از جمله مشکلات شایع بوده است. حل نشدن مشکل عدم شناسایی اثر انگشت نشان داد که کمیساریا برای برگزاری انتخابات آماده نبود.

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد. در این انتخابات که به صورت پیش از موعد (زودهنگام) برگزار شد، ۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب به همراه برخی نامزد‌های مستقل برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت کردند. پنجمین انتخابات پارلمان عراق در حالت طبیعی می‌بایست در سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شد، اما بنا به شرایط بحرانی کشور با برنامه‌ریزی هیئت دولت، انتخابات در اکتبر سال جاری برگزار شد.

در این انتخابات جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد. گروه‌های مقاومت معتقدند در جریان انتخابات تقلب شده است. محمد البلداوی، عضو ائتلاف الفتح پیشتر در گفت‌وگویی تلویزیونی چهار کشور خارجی از جمله انگلیس را به دست بردن و تغییر نتایج آن متهم کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تأثیری نتایج نداشته
آخرین اخبار