عفو بین الملل:

ریاض برای تطهیر چهره خود هزینه کرده است

سازمان عفو بین‌الملل اذعان کرد که عربستان مبالغ هنگفتی برای منحرف کردن افکار عمومی از جنایات خود پرداخت کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری مطبوعات یمن؛ عفو بین الملل اعلام کرد: عربستان سعودی مبالغ بسیار زیادی هزینه کرده است تا هم افکار عمومی را از حملات وحشیانه خود منحرف و هم چهره خود را در سطح بین الملل تطهیر و اصلاح کند.

این سازمان تاکید کرد: این مبالغ هنگفت به منظور منحرف کردن نگاه‌ها از حملات وحشیانه رژیم سعودی ضد فعالان و مدافعان حقوق بشر هزینه شده است.

عفو بین الملل همچنین افزود: اگر عربستان سعودی می‌خواهد به گونه‌ای در سطح جهانی دیده شود و وانمود کند که عملا تغییر کرده است، باید فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان اندیشه مسالمت جو را آزاد کند.

این سازمان همچنین به لزوم رفع ممنوعیت سفر برای همه زندانیان آزاد شده اشاره کرد.

در همین حال روزنامه انگلیسی اتاوا سیتیزن نوشت: عربستان سعودی سابقه حقوق بشری وحشتناکی در داخل و خارج از کشور دارد.

این روزنامه در گزارشی، به اقدام مقامات رژیم سعودی به سرکوب مخالفان، فعالان، روحانیون و علمای دینی در این کشور اشاره و تاکید کرد: عربستان سعودی در حال ارتکاب جنایات جنگی مداوم در یمن است.

سازمان حقوق بشر انگلیسی گرانت لیبرتی نیز اعلام کرد: عربستان سعودی پرونده‌های نقض حقوق بشر خود را دو برابر کرده است. این سازمان حقوق بشری همچنین تعداد بالای احکام ظالمانه علیه زندانیان اندیشه سعودی را تایید کرد.

این سخنان پس از آن مطرح شد که حدود ۶۰ سازمان حقوقی غیر دولتی از جمله سازمان «عفو بین الملل» و «هیومن رایتس واچ» از سازمان ملل متحد خواستند تا به سرعت تخقیقاتی بین‌المللی را درباره جنایت‌های احتمالی که در جنگ یمن صورت گرفته، انجام دهد.

سازمان‌های حقوق بشری با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «رنجی که شهروندان یمنی در معرض آن قرار دارند، ایجاب می‌کند تا این تحقیقات برای جلوگیری از فرار مجرمان از مجازات انجام شود و به همه طرف‌هایی که مرتکب جنایت شده‌اند هشدار داده شود که به خاطر ارتکاب جنایت جنگی و دیگر جنایت‌های خود تحت محاکمه قرار خواهند گرفت.»

این سازمان‌های حقوقی همچنین بر لزوم مستند کردن مدارک پیش از آن‌که از بین بروند تأکید کردند.

عربستان سعودی طی ۶ سال گذشته، با آغاز جنگ علیه ملت یمن، هزاران یمنی را به شهادت رسانده، میلیون‌ها انسان را از خانه‌های خود آواره کرده، موجب قحطی و گرسنگی در بعضی مناطق این کشور شده، بیشتر زیرساخت‌های یمن را منهدم کرده و جنایت‌های جنگی متعددی را مرتکب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار