رئیس جمهور بلاروس:

اقتصاد کشورم به دلیل تحریم‌ها تحت فشار بی سابقه است

رئیس جمهور بلاروس گفت اقتصاد مینسک تحت فشار‌های خارجی بی سابقه‌ای است که ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تله تریدر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس  تاکید کرد که اقتصاد کشورش تحت فشار‌های خارجی بی سابقه‌ ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی است که علیه ده‌ها فرد و نهاد حامی دولت  وی اعمال شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، لوکاشنکو بر برنامه دولت برای کاهش تورم از ۱۰.۵ درصد به ۶ درصد در سال آینده تاکید  کرد و گفت: «اقتصاد ما در مقیاس و عمق بی سابقه‌ای تحت فشار خارجی قرار گرفته است و لفاظی‌های تهاجمی علیه مینسک همچنان ادامه دارد. »

وزارت امور خارجه بلاروس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه بلاروس، اقدامات سخت، اما کافی را انجام خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «ماهیت مضر و بیهوده تحریم‌ها مدت هاست که برای همه افراد عاقل و نیز تأثیر منفی آن بر دو طرف روشن شده است. در عین حال، همانطور که قبلاً اعلام شده است، ما اقدامات سخت و نامتقارن، اما کافی را صرفاً در پاسخ به آنچه در بیانیه آمده است، انجام خواهیم داد.»

وزارت خارجه بلاروس این روند را تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه عنوان کرد و افزود: »اتحادیه اروپا مقصر تمامی این اقدامات است زیرا آغازگر مارپیچ تحریم‌ها و تجاوزات است. ما همچنان از سیاستمداران اروپایی می‌خواهیم که به خود بیایند.»

به گفته وزارت خارجه بلاروس، اقدام برای اعمال محدودیت‌ها ناشی از تمایل به خلاص شدن از شر رقبا است، به همین دلیل شرکت‌های بلاروسی که هیچ ارتباطی با بحران مهاجرت ندارند، در بسته تحریم‌ها قرار گرفتند. در همان زمان، این وزارتخانه اعلام کرد که این اولین بار نیست که بلاروس مجبور است با چنین چالش‌هایی از سوی غرب مواجه شود.

روز پنجشنبه اتحادیه اروپا با هماهنگی انگلیس، کانادا و آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس وضع کرد. کشور‌های غربی از مینسک خواستند تا سازماندهی مهاجرت غیرقانونی از مرز‌های خود با اتحادیه اروپا را متوقف کند. اتهامی که مینسک بارها آن را رد کرده است.

طی هفته‌های اخیر و به علت هجوم مهاجران و پناهجویان به مرز لهستان، مقامات این کشور مرز را بر مهاجران بسته و بلاروس را مسئول این اتفاق دانستند. تنش‌ها بین دو کشور شدت گرفته و به حدی رسیده که کشور‌های اروپایی و روسیه را ناچار به ورود به این مسأله کرده است. در جریان سیاست‌های دولت لوکاشنکو، تحریم‌های بین المللی علیه بلاروس وضع شده و مقامات بین الملل خواهان تغییر مواضع مینسک هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را که شامل خطوط هوایی، آژانس‌های مسافرتی و سایر افرادی که در انتقال مهاجران به بلاروس دخیل هستند، افزایش می‌دهد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه بلاروس نیز اعلام کرد که مینسک به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده است که تحریم‌های این اتحادیه غیر سازنده هستند. وزارت امور خارجه بلاروس تاکید کرد که ادعا‌ها درباره این که مینسک به مهاجرت غیرقانونی ترغیب کرده، بی معنی است.

پیشتر لوکاشنکو در واکنش به این اقدامات آمادگی خود را برای توقف ترانزیت منابع انرژی به اروپا در صورتی که لهستان به تهدیدات خود مبنی بر بسته شدن مرز عمل کند، ابراز کرده بود، تصمیمی که به گفته روسیه در واکنش به تهدیدات بین المللی علیه این کشور مطرح شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بلاروس با ما نبوده و حالا باید درد مردم ایران که تحریم است را بخوبی حس کند
آخرین اخبار