مجلس به سازمان‌دار شدن خرما کمک می‌کند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد سازمان خرما، یکی از درخواست‎های مهم استان‎های خرماخیز است و هیات رئیسه مجلس به این موضوع کمک خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در ادامه رویدادهای خرمایی که این روزها در بوشهر در حال برگزاری است، امروز همایش ملی خرما در این شهر برگزار شد.

سه‌شنبه نمایشگاه خرما در بوشهر افتتاح شده و دیروز(چهارشنبه) میز ملی خرما در شهرستان دشتستان برگزار شده بود.

استان بوشهر یکی از ۹ استان تولیدکننده خرما به شمار می‌رود و سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن محصول نخلستان‌های این استان راهی بازارها می‌شود.

سید نظام الدین موسوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در همایش ملی خرما، ایجاد سازمان خرما را یکی از درخواست‎های مهم استان‎های خرماخیز عنوان کرد و گفت: هیات رئیسه مجلس به این موضوع کمک خواهد کرد.

ایران نتوانسته برای خرما برندسازی کند

به گفته او، ایران با وجود داشتن مزیت نسبی خرما هنوز نتوانسته برندسازی کند و اقتصاد و دولت ما یکی از مشکلاتی که به‌وجود آورده تنبل کردن بخش خصوصی و بازرگانی است.

این نماینده مجلس معتقد است، اینکه خرما فقط در مراسم‎‌ روضه و فاتحه مصرف می‌شود و رفته رفته نیز جای خود را به کیک و شیرکاکائو می‌‎دهد این ایراد متوجه اتاق بازرگانی و بخش خصوصی است زیرا ایده جدید ندارند.


بیشتر بخوانید


موسوی گفت: ۷۰ درصد خرمای کشور در داخل مصرف می‌شود و باید جذابیتی برای این محصول ایجاد شود تا مصرف آن افزایش یابد.

او، تونس را از تولیدکنندگان مطرح در حوزه محصول خرما عنوان کرد که باید از آن کشور الگو گرفت.

نگاه به خرما نیازمند تحولی بنیادین است

استاندار بوشهر هم در این همایش ارزیابی از اقتصاد کشور را مثبت خواند و گفت: چشم اندازی روشن از پیشرفت و توسعه فراروی جامعه است.

احمد محمدی‌زاده افزود: آثار بهبود اقتصاد کشور در استان بوشهر دیده می‌شود زیرا سرمایه‌گذاران زیادی متقاضی سرمایه‌گذاری در این استان هستند.

محمدی‌زاده معتقد است، تحریم نیز کمک می‌کند که روند اقتصادی کشور با سرعت بیشتری خصوصی و اصلاح شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز اشاره کرد که نگاه به خرما نیازمند تحولی بنیادین تا خرما در حوزه اقتدار کشور قادر به ایفای نقشی مهم باشد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری کشور مصر را مثال زد که به گفته او، سطح زیر کشت خرمایش کمتر از ایران است، اما برداشت محصول این کشور ۶ برابر ایران است.

او گفت: دیپلماسی اقتصادی ما بیمار است زیرا بسیاری از کشور‌ها که تولیدکننده رسمی خرما نیستند با برند شخصی خود، خرمای ایران را صادر می‌کنند.

امام جمعه بوشهر، نبود تحول مناسب در روش‌های آبیاری، نبود زیرساخت‌های نگهداری بهینه، نبود صنایع تبدیلی، نبود بسته بندی استاندارد و مطابق با سلیقه‌ها، نبود تبلیغات پرجاذبه در فضای ملی و بین المللی و نبود تسهیلات بانکی به شکل مساعدی و تبدیل آن به شکل مشارکتی را از مشکلات خرما برشمرد.

خرما باید صاحب پیدا کند

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی هم، تاسیس سازمان خرما مانند چای، پسته، گندم، برنج در کشور برای ساماندهی مشکلات این محصول ضروری خواند و گفت: تا وقتی که خرما صاحب پیدا نکند این همایش‌ها کارساز نخواهد بود.

غلامحسین کرمی از همکارانش انتظار دارد در طرحی ۲ فوریتی کلید اجرای طرحی قوی برای خرما را در دستور کار مجلس قرار دهند.

او عقیده دارد برای ترویج فرهنگ مصرف خرما هم صدا و سیما باید پای کار بیاید و هم باید سودمندی‌های آن را به دانش آموز یادآور شد.

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان عنوان کرد: بیشتر نگاه به خرما، مصرف داخلی است و چند سالی است که به جنبه صادراتی آن توجه شده است.

۱۳ درصد تولید خرما متعلق به ایران است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش ملی خرما عنوان کرد:۱۳ درصد تولید خرما و حدود ۱۵ درصد صادرات خرما توسط ایران صورت می‌گیرد.

مسعود خوانساری، یکی از مشکلات حوزه صادرات را بسته‌بندی دانست و افزود: با وجود ارتقایی که در چند سال اخیر صورت گرفته است، ولی هنوز ضعف زیادی داریم به‌ویژه در بسته‌بندی‌هایی که با محیط‌زیست سازگار باشند.

او تاکید کرد: از نظر ژنتیکی هم لازم است محصولاتی را بیشتر پرورش دهیم که به آب کمتری نیاز داشته باشد تا عملکرد بالاتری داشته‌باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنانش، بزرگ‌ترین بحران‌های کشور را تورم، خروج سرمایه و خروج نخبگان از کشور برشمرد و عنوان کرد: طبق اعلام رئیس سازمان برنامه سالانه ۷۶ میلیارد دلار و بر اساس آمار سازمان بین‌المللی انرژی، ۱۰۰میلیارد دلار سالانه یارانه انرژی داریم یعنی برای هر نفر نزدیک به ۲۰ میلیون تومان که نه‌تنها در جیب مردم نرفته بلکه به اقتصاد ضربه زده و مانع از چرخش چرخه‌ اقتصاد شده است.

خوانساری به طور مثال به یارانه‌هایی که برای گندم و برق پرداخت می‌شود، اشاره کرد، این روش‌هایی که در اقتصاد درحال اجرا است اقتصاد را به تباهی می‌کشد و جوابگو نخواهد بود.

او گفت: تا زمانی‌که مشکلات اقتصادی کلان کشور حل نشود تقریباً هیچ مشکلی حل نخواهد شد و از نمایندگان مجلس می‌خواهم ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب نکنتد و کوتاه نیایند همچنین به‌هیچ‌عنوان کسری بودجه را نپذیرند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: امسال نزدیک به ۵۰ درصد بودجه کسری است که همین عامل اصلی تورم و همه بدبختی‌های کشور است. تورم بالا باعث کاهش ارزش پول و افزایش قیمت در بازار می‌شود.

راه درمان اقتصاد، اشتغال است

رئیس انجمن ملی خرما هم گفت: بیش‌از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود.

محسن رشیدفرخی ادامه داد: اقتصاد کشور در برهه کنونی بیمار است و راه درمان این اقتصاد اشتغال است.

او بیان کرد: ۶ استان خرماخیز حساس در مناطق مرزی کشور داریم که نگاه ویژه به این حوزه را می‌طلبد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: خرما ، نخلستان ، نخیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.