میشل عون:

لبنان خواهان بهترین روابط با اعضای شورای همکاری خلیج فارس است

رئیس جمهور لبنان تاکید کرد این کشور خواهان داشتن بهترین روابط با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، میشل عون، رئیس جمهور لبنان که به قطر سفر کرده، در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره گفت: ناعادلانه است که سخنان یک فرد به کل لبنان نسبت داده شود، استعفای وزیر اطلاع رسانی مسئله شخصی اوست و ما خواهان بهترین روابط با اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بحرانی که پس از انتشار سخنان جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان ایجاد شد، اعلام کرد که از قرداحی درخواست استعفا نکرده است، زیرا این موضوع مسئله شخصی اوست و بر این اساس و به گونه‌ای که برای لبنان بهتر باشد، عمل خواهد کرد.

رئیس جمهوری لبنان بحران کنونی با کشور‌های عربی بویژه عربستان را ناعادلانه دانست چرا که مسئولیت سخنان یک شهروند به مردم لبنان نسبت داده شده است و بر ادامه تلاش‌ها برای حل این بحران تاکید کرد.

وی درباره پرونده انفجار بندر بیروت گفت: با دیدگاه حزب الله لبنان درباره لزوم برکناری بازپرس در پرونده انفجار بندر بیروت موافق نیستم.

پس از اینکه میشل عون در سخنانی تاکید کرد که هرگز ریاست جمهوری را به خلأ نخواهد سپرد، گمانه زنی‌هایی مبنی بر تمایل وی برای ماندن در قدرت مطرح شده بود، اما عون در این مصاحبه تاکید کرد که تنها در صورتی پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش در این پست می‌ماند که پارلمان چنین تصمیمی را اتخاذ کند.

رئیس جمهور لبنان گفت: «پس از پایان دوران ریاست جمهوری در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی هرگز در کاخ بعبدا نخواهم ماند، اما اگر پارلمان ماندنم را تصمیم بگیرد، خواهم ماند.»

میشل عون در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی پارلمان لبنان به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد و با انتخابش خلأ ۲۹ ماهه ریاست جمهوری پایان یافت.

انتخابات پارلمانی لبنان در مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد و به گفته رئیس جمهور این کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آن در حال انجام است.

رئیس جمهور لبنان صبح دیروز (دوشنبه) در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد دوحه شد و در دیدار با با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در خصوص روابط دوجانبه، راه‌های توسعه آن و حمایت قطر از لبنان در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد.

دعوت امیر قطر از عون برای سفر به این کشور در حالی است که اخیرا به دنبال سخنان «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در باره جنایت سعودی‌ها در یمن، روابط عربستان و همپیمانان عرب ریاض با لبنان دچار تنش و بحران کم سابقه شده است.

با وجود اینکه کویت، بحرین و امارات به پیروی از عربستان سفرای خود را از بیروت فراخواندند، اما قطر در سال‌های اخیر به ویژه پس از بحران قطع روابط با عربستان در سال ۲۰۱۷، سیاستی مستقل از ریاض در قبال مسائل منطقه‌ای اتخاذ کرده است و در این مسئله نیز وزیر خارجه خود را برای بررسی راه‌های حل و فصل این بحران به بیروت فرستاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار