چند توصیه به وزیر آموزش و پرورش برای پیمودن مسیر پرفراز و نشیب وزارت

با انتخاب یوسف نوری، شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم مستقر شد، وزیری که کاری چالش برانگیز در نظام تعلیم و تربیت تجربه خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف نوری سومین گزینه پیشنهادی رئیسی برای اتصدی وزارت بعد از ۹۵ روز بلاتکلیفی در انتخاب وزیر آموزش و پرورش بالاخره امروز با ۱۹۵ رای اعتماد نمایندگان مجلس به طور رسمی سکان هدایت این وزارتخانه را بر عهده گرفت.

نوری که از بین ۲۶۰ رای اخذ شده، ۱۹۰ رای موافق و ۵۷ رای مخالف توانست بالاخره لقب شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب را کسب کند.

آنطور که او در جلسه امروز مجلس گفت که «متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به مسئله‌ای درون سازمانی تقلیل داده اند باید این نگرش تغییربه تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی نگاه شود» همچنین او به موضوع سند تحول، همان گفتمان اصلی و نقشه راه آموزش و پرورش هم اشاره و بیان کرد: «برنامه زیرنظام‌های سند تحول باید حدودًا تا یک سال به سرانجام می‌رسید، اما ۷ سال طول کشید و اهداف آموزشی دوره‌های تحصیلی نیز ۷ سال پیش تصویب شد و طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار بگیرند، اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال‌ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است».

اظهاراتی که روی کاغذ از چالش‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت سخن گفته و باید دید که در میدان عمل این موارد چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

نیروی انسانی؛ ابر چالش وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم

ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش درباره چالش‌های و ترسیم مسیر آینده برای وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ابر چالش در آموزش و پرورش را می‌توان به موضوع نیروی انسانی نسبت داد و با وجودی که حدود ٢۵٠ تا ٣٠٠ هزار معلم کم داریم، این موضوع جدی‌تر می‌شود.

او ادامه داد: این موضوع معلول بی‌توجهی ٨ سال اخیر بوده است و روش‌های جبران آن چندان قابل قبول نیست، بکارگیری مجدد بازنشستگان موجب می‌شود تا دیگر افراد بی انگیزه شود، همچنین اضافه تدریس در قالب نیروی حث التدریس تضمین کیفیت برای جبران کمبود نیست که امیدوارم آقای نوری بتواند آن را حل کند.

سحرخیر با اشاره به اینکه البته معضل ٨ ساله در عرض یکی دو سال رفع می‌شود و زمان‌بر است، اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید از دانشگاه فهنگیان و رجایی بهره گرفت و این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در شرایط کنونی ظرفیت دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به جای تربیت نیرو بریای هنرستان‌ها تبدیل به دانشگاه تولید مدرک دکتری و ارشد شده است.

به گفته سحرخیز، نگاه به دانشگاه‌های رجایی و فرهنگیان نباید نگاه از حیث تولید مدرک باشد، بله این دو دانشگاه، دانشگاه‌های مادر تخصصی تربیت معلم هستند؛ از طرف دیگر باید با سازمان امور اداری استخدامی سنگ‌ها را وا بکنیم و به اندازه کافی ردیف استخدامی بگیریم.

معضل بی‌انگیزگی در جامعه معلمان

به گفته معاون اسبق آموزش و پرورش، در شرایط فعلی معلمان فاقد انگیزه لازم برای ارتقای کیفیت هستند اگر امروز معلمان انگیزه ندارند موضوع معیشتی معلمان عامل این مشکل است، طبیعتا نمی‌توانیم در حوزه کیفیت آموزش و پرورش حرفی برای گفتن داشته باشیم تا زمانی که رتبه بندی جدی دنبال شود و فقط نگاه سطحی به آن نداشه باشیم و این موضوع ممکن است معلمان را شارژ کند

او تصریح کرد: وقتی معلمان خودشان را با سایر اقشار مقایسه می‌کنند تا زمانی که مشکلات و شکاف پرداختی میان آن‌ها با سایر اقشارحل نشود فضای رقابتی نمی‌تواند داشته باشد، معلمان یابد به سمت ارزشیابی با کیفیت و فنی سازی در حرفه خود بروند.

سحرخیز گفت: بزرگترین چالش در جذب، نگهداشت معلمان است؛ واگر معلم با توانمندی علمی به روز آشنا نشود آموزش و پرورش متحول نمی‌شود حرف‌های آقای نوری در مورد تحول زیباست، اما انگیزه کار باید باشد و در غیر این صورت من از تحول مایوس هستم.

آموزش و پرورش ارزان اداره نشود!

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به نگاه اقتصادی نوری برای آموزش و پرورش متذکر شد که امروز دنبال بودجه انقباضی هستیم، باید از هزینه‌ها کم کنیم، اما باید بدانیم که آموزش و پرورش دستگاه مولد است و نباید ارزان اداره شود.

او همچنین بر مشارکت مردم در پیشرفت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: در مدرسه باید تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد و مردم در آن مشارکت کنند، اما نگاه کالایی نباید به مشارکت مردم داشته باشیم و به عنوان خصوصی سازی تلقی شود.

جوانگرایی در انتصابات با چاشنی تجربه

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش درباره مواردی که ممکن است در مدیریت وزیر جدید چالش برانگیز باشد، گفت: جوانگرایی در آموزش و پرورش را قبول داریم، اما باید بدانیم که این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست و در انتصابات هم این موضوع باید مدنظر باشد که فرد مدارج کافی و تجربه کاری را داشته باشد.

او تاکید کرد: باید تغییرات حوزه ستادی اتفاق بیفتد و بار‌ها اعلام کردیم به خانه تکانی نیاز دارد بنابراین نیرو‌های خلاق نیاز داریم.

سحرخیز همچنین به استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی اشاره و تاکید کرد: این موضوع کمک می‌کند تا ارزشیابی‌ها در آموزش و پرورش کیفیت بهتری پیدا کرده و مافیای کنکور هم تا حدی از میان برداشته شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
وزیر آموزش و پرورش باید حداقل ۱۵ سال تدریس در مقاطع مختلف را داشته باشد، آموزش علمی را بشناسد ، کتاب‌های درسی را بشناسد و در تالیف کتب و به روز رسانی بکوشد چرا که ۵۰ درصد کتاب‌های فعلی به هیچ دردی نمی خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
آموزش و پرورش وزیر نمی خواد پول میخواد اعتبار میخواد ، تا بودجه نباشه ، وزیر و معلم متخصص به درد نمی خوره ، تا زمانی که بودجه و اعتبار برای زیرساخت و معیشت فرهنگیان تامین نشه این قشر همیشه در حال درجا زدن هستن ، بسیاری از معلما حتی سر کلاس آموزش رو ول کردن در دفاتر زنگ های تفریح حرف از شغل دوم و سوم میشه با این کار به معلمان ظلم نمیشه به هر حال اونا مثل آب جاری راهشونو پیدا میکنن این بچه های مردم هستن که متضرر میشن ، بعنوان مثال دبیر ریاضی در کلاس کار نمیکنه به جاش کلاس خصوصی میزاره ، یکی دیگه نشسته بنگاه خودرو. و املاک اون یکی فروشگاه لباس باز کرده داره کاسبی میکنه کمترینش راننده. آژانس هستن ، تنها چیزی که ارزش نداره دانش آموزان و بچه های مردمن ، اون باقی مونده ها هم که دلسوز بچه ها بودن با این وضع تورم کم کم دارن جذب مشاغل بدون ارتباط با تخصص معلمی میشن از اون طرف کرونا هم به آموزش و پرورش لطمات جبران ناپذیری زده ، خلاصه سیستم آموزش و پرورش مریض بود ولی متاسفانه الان به کما رفته
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۲:۴۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
تصویب رتبه بندی بدون بند ۸۰ درصد همترازی خیانت به ۱ میلیون معلم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
خدا به آموزش و پرورش رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
سلام .
خوش قدم و
قدمشون پر خیر وبرکت باشه ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
در اسرع وقت باید موضوع آزمون استخدامی که از اول سال با به زودی به زودی گذشت تعیین تکلیف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
اگر امکان همسان سازی حقوق معلمان با سایر کارکنان وجود ندارد میتوانید به معلمان امتیازات زمین و وام مسکن و .....بدهید . فرزندان فرهنگیان را استخدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
مشکل اصلی آموزش و پرورش پول هست.من حاضرم معلم تمام وقت باشم اصلا هر روز برم سر کار ولی حقوقم مثل سایر ارگانها باشه.هیچکس حاضر نیست با حکم حقوقی 3700 با من ازدواج کنه.این اوج بی عدالتی هست که کف حقوق برخی ارگانها نظر قوه قضائیه زیر 10 ملیون نیست اما معلم حکم حقوقی 3700 میگیره.باید این وضع تغییر کنه و معلم ها به عزت و احترامی که در جامعه داشتن برسن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
آموزش و پرورش با این انتخاب فاتحه مع الصلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
دیپلم می گیریم نه کار بلدیم نه زبان خارجی نه معنویت ...هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
مگه آموزش پرورش بدون وزیر چه مشکلی براش پیش اومد و چه فرقی داره وزیر داشته باشه یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
رفراندوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
اول باید از مشکلات کوچک شروع کنه تا معلم ها با آرامش نسبی تدریس کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
اول باید بیان معلمین خوب ودلسوز وفهیم رو پیدا کنن وفقط حقوق اونها رو بالا ببرن وبعد بقیه معلم ها سعی کنن مثل اونا باشن تا بحقوقشون افزوده بشه،اینجوری معلم ها تمام تلاششون رو می کنن بهترین باشن
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
واقعا حرفاشون درست و متین هست ولی اینجوری که مسئولان آموزش و پرورش رو به جلو ببرن و از نیروی های بازنشسته و نیروهایی که بدون تدبیر در چند ساله گذشته با یک نوع به اصطلاح قانون به کارگیری نیروهای حق التدریسی که ۱۰الی ۱۵ سال از محیط آموزشی دور بوده و انگیزه و توانی برای اموزش و اداره کلاس درس رو ندارن نباید از این بشتر انتظار جهش در امر آموزش و پرورش داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
کسی که با این رزومه و تیپ ظاهر سازی میاد امیدی بهش نیست!
سوابق دینی و... بدرد اداره اموزش نمیخورد... پیاده روی... چه رزومه ای!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
با سلام
جناب وزیر لطفا کلاسهای تابستانی در مدارس را با قاطعیت کلا تعطیل کند و برایش اما و اگر نگذارید
تابستان فصل استراحت مغز دانش آموز است .دانش آموز از حرفه آموزی در تا بستان باز داشته می شود و در این حرفه آموزی بسیاری از آنها آینده خود را رقم می زنند
کلاسهای تابستانی بهانه ای شده برای دریافت وجه از والدین در این اوضاع اقتصادی و درآمدی
از علاقه خانواده ها به پیشرفت تحصیلی فرزندانشان توسط برخی سواستفاده می شود
تعارض منافع همانند بسیاری ار ارگانها به آموزش و پرورش نیز رخنه کرده است لطفا از آن جلوگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه دولت هابه آموزش وپرورش نگاه خوبی نداشته اند آموزش وپرورش رامصرف کننده تلقی میکننددرحالیکه آموزش وپرورش باید مولد باشدوبدان بعنوان مولد نگاه باید کرد و ای کاش دولت برای یکبارسازوکاری تدارک ببینند تا معلمان درتعیین وزیرمشارکت کنندواینقدر آدم های سیاسی وارد آموزش وپرورش نشوندوشعار ندهدبلکه عمل کنندوریل گذاری پیشرفت مملک را به نحوصحیح انجام بشه دواشکال عمده درآموزش وپرورش وجوددارد.یکی نحوه جذب معلم ودیگری نحوه انتخاب وزیرهردوبرآینده تاثیرگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
با سلام لطفا به گوش آقای وزیر برسانید معاوقه بازنشستگان آموزش پرورش سنقر کلیاایی را پرداخت کنه سال گذشته قرار بود بدن ندادن بعضیاشون وام گرفتن پس دادنش براشان سخت شده.با تشکر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
از دولت و مجلسی از این بیشتر کاری بر نمی آید