هواپیمای مافوق صوت روسی با توانایی پرواز در استراتوسفر

دانشمندان روسی موفق به طراحی هواپیمای مافوق صوتی برای پروازهای بین قاره ای در لایه استراتوسفر شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک؛ براساس سند منتشر شده در وب سایت Rospatent، دانشمندان دانشگاه فنی تحقیقاتی ملی کازان توپولف (KAI) یک "stratolite" مافوق صوت برای پرواز‌های بین قاره‌ای در استراتوسفر طراحی کرده اند.

استراتولیت شامل یک بدنه با بال‌ها، سطوح کنترل افقی در جلو و عقب، یک موشک با سوخت اکسیژن یا موتور نارنجک‌دار و یک بلوک تقویت‌کننده است که به دو موتور توربین گاز و بدنه موتور شاسی متصل است. این هواپیما دارای یک بال بیضی شکل خواهد بود که از طریق دو مخزن سوخت در دو انتهای بال‌ها، به استراتولیت متصل می‌شود.

توسعه دهندگان خاطرنشان می‌کنند که راه حل‌های فنی پیشنهادی آنها با افزایش بار و کاهش زمان برخاستن، امکان ایجاد هواپیمایی متفاوت از رقبای خارجی را فراهم می‌کند. نزدیک‌ترین پروژه به «استراتولیت»، فضاپیمای بی‌سرنشین «اسکایلون» شرکت British Reaction Engines Limited است که قرار است در اواسط دهه ۲۰ میلادی به فضا پرتاب شود.

نقشه هواپیمای مافوق صوت

با این حال، فضاپیمای انگلیسی دارای معایبی است: راندمان پایین موتور داخلی هنگام پرواز با سرعت مافوق صوت و وزن بیش از حد، که منجر به افزایش مساحت بال‌های هواپیما هنگام شروع پرواز می‌شود. علاوه بر این، هواپیما باید زمان زیادی را صرف پیاده‌روی و بلند شدن از باند فرودگاه کند.

طراحی هواپیمای مافوق صوت

هواپیمای روسی به لطف اصل پرواز دو مرحله‌ای می‌تواند از شر این کاستی‌ها خلاص شود. پرواز دو مرحله‌ای باعث کاهش وزن سوخت مرحله آخر و افزایش محموله می‌شود و مدت زمانی که هواپیما برای برخاستن می‌گذراند، کاهش می‌یابد. در عین حال، اصل پرواز دو مرحله‌ای امکان استفاده از موتور‌های قدرتمند نصب شده در مرحله بالایی را فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.