۸۵۰ خانواده ۲ معلول به بالا در چهارمحال و بختیاری فاقد مسکن هستند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۵۰ خانواده دارای ۲ معلول به بالا در استان با مشکل تامین مسکن روبرو هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در نشست با معلولان با بیان اینکه ۸۵۰ خانواده دارای ۲ معلول به بالا در استان با مشکل تامین مسکن روبرو هستند اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده، این افراد در فهرست تفاهم‌نامه مشترک سازمان بهزیستی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی بر ساخت هشت هزار مسکن معلولان قرار خواهند گرفت.

او افزود: برنامه سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای ساخت هشت هزار مسکن ویژه معلولان یک فرآیند چهار ساله را در پیش دارد و امید می‌رود با رایزنی‌های انجام شده، خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر استان تا پایان این مهلت از مسکن بهره‌مند شوند.


بیشتر بخوانید


عسگری کمک‌هزینه پرداختی بلاعوض برای تامین مسکن به خانواده‌های دارای ۲ معلول به بالا را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعلام و تصریح کرد: به دلیل آنکه پیگیری امور اداری و یا انجام عملیات ساخت مسکن برای این‌گونه از خانواده‌ها به سختی امکان‌پذیر است، موضوع واگذاری مسکن از طرف بهزیستی به این خانواده‌ها در سطح سازمان مطرح شده است که برای تایید و اجرا نیازمند بررسی‌های کارشناسی است.

او همچنین در پاسخ به درخواست معلولان برای اجرای دقیق‌تر بند‌های قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به ویژه بحث اشتغال آنان یادآور شد: مهم‌ترین بند قانونی در رابطه با اختصاص سه درصد سهمیه استخدامی‌ها به معلولان به درستی اجرا نمی‌شود و در حالی که بسیاری از معلولان از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند و توان تجربی لازم را نیز برای پذیرش شغل دارند، اما بحث استخدامی آنان به درستی دیده نمی‌شود که لازم است دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند و پشتوانه اجرایی لحاظ شود.

عسگری با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد از جامعه معلولان کشور بیکار هستند و این آمار در چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار گرفتن این استان در صد استان‌های بیکار کشور از این رقم نیز بالاتر است، گفت: مشکل دیگری که باعث بالا رفتن آمار بیکاری معلولان به ویژه معلولان تحصیل‌کرده می‌شود آن است که این افراد برای به پایان بردن فرآیند تحصیلی خود به زمان بیشتری نیاز دارند که این موضوع به طور معلول آن‌ها را با نامتوازن بودن شرایط سنی استخدامی رو به رو می‌کند.

او ادامه داد: یکی از نیاز‌های اساسی در این رابطه، حذف شرط سنی برای معلولان و یا بازنگری در تعیین سقف سنی ویژه معلولان برای شرکت در استخدامی‌ها است.

عسگری محدود شدن پرداخت کمک‌هزینه پرستاری برای نگهداری از معلولان در خانه به معلولان ضایعه نخاعی به دلیل کمبود اعتبارات، مغایرت مبالغ پرداختی کمک‌هزینه معیشتی با سقف مقرر در قانون، زیر پوشش قرار نگرفتن خدمات درمانی و توان‌بخشی معلولان و نامفهوم بودن بحث اختصاص پنج ساعت از برنامه‌های صداوسیما به معلولان در هفته را از دیگر مشکلات موجود در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت دانست.

او افزود: در صورتی که فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی فعال شود می‌توان به تصحیح اشکالات موجود در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت و همچنین بازنگری جدی در اختصاص اعتبارات بهزیستی در بودجه ۱۴۰۱ امیدوار شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار