پروژه ناسا برای حفظ زمین مقابل سقوط اجرام فضایی

ناسا قصد دارد آزمایشی را در فضا انجام دهد که امکان ایجاد تغییر در مدار حرکت سیارک های فضایی را مشخص می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ آسمان مملو از اجرام فضایی است که با سرعت زیاد به سمت زمین در حرکت هستند، برخی از آن ها هنگام ورود به جو زمین می‌سوزند و از بین می روند و ما آن ها را به صورت شهاب سنگ در آسمان شب می بینیم و برخی از آن ها به دلیل حجم زیادشان به طور کامل در اتمسفر زمین تجزیه نمی شوند و باقی مانده های آن ها با سطح زمین برخورد می کند.

اگر این اجرام بیش از اندازه بزرگ باشند می توانند با زمین برخورد کرده و بخشی از آن را نابود کنند بنا بر این تهدیدی برای این سیاره محسوب می شوند. ناسا که بر روی فضا و سیاره ها و آنچه در آسمان ها است تحقیق و بررسی و آزمایش انجام می دهد قصد دارد در ماموریتی تازه، امکان ایجاد تغییر در مدار اجرام آسمانی را آزمایش کند.

این ماموریت که با نام ماموریت آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک ناسا (DART) مشهور است در تاریخ ۲۳ نوامبر مصادف با ۲ آذر و از پایگاه فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا با موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس انجام می‌شود. در طی این ماموریت ناسا سیارکی را به فضا می‌فرستد که با سرعت ۶.۶ کیلومتر بر ثانیه و یا به عبارتی با سرعت ۲۳۷۶۰ بر ساعت به سمت یک صخره فضایی حرکت می‌کند و در یک برخورد چند دقیقه‌ای مدار آن را به اندازه کسری از درجه تغییر می‌دهد.

ماموریت دارت ناسا

ماموریت دارت ناسا چه هدفی را دنبال می کند؟

اگر این پرتاب با موفقیت انجام گیرد می تواند دریچه جدیدی را به سمت تحقیقات ناسا درباره ایجاد تغییر در مدار سیارک های نسبتا بزرگی که در حال حرکت به سمت زمین هستند، بگشاید. تغییر در مدار دیمورفوس به دور دیدیموس توسط تلسکوپ های روی زمین مشاهده و اندازه‌گیری می‌شود تا مشخص شود که آیا این ماموریت موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

البته ستاره شناسان ناسا اعلام کرده اند که در صورت موفقیت آمیز نبودن این پرتاب هم، این سیارک هیچ خطری برای سیاره خانه ما نداشته و هیچ شانسی هم برای برخورد به زمین نخواهد داشت. اگر همه چیز طبق پیش بینی ها پیش برود این سیارک در سال 2022 با هدف خود برخورد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.