دیابت بارداری ماندگار است یا موقت؟

کارشناس واحد بهداشت خانواده دزفول توضیحاتی درخصوص دیابت دوران بارداری و راه های پیشگیری از ابتلاء به آن ارائه داد.

مهرالی، کارشناس واحد بهداشت خانواده دزفول درخصوص دیابت دوران بارداری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود ۳ تا ۵ درصد مادران باردار به ویژه در اواخر دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند که در اصطلاح به آن دیابت بارداری می‌گویند.

او با بیان اینکه این نوع دیابت پس از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد از بین می‌رود، ولی احتمال بروز مجدد آن در بارداری‌های بعدی وجود دارد، افزود: حدود ۵۰ درصد مادرانی که طی دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند، ممکن است بیماری آن دائمی شود، اما استفاده از رژیم‌های دوران بارداری نقش مهمی در این زمینه دارد.

مهرالی با اشاره به اینکه رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری تقریبا مشابه سایر رژیم‌های مناسب برای سایر انواع دیابت شامل؛ نوع یک یا نوع ۲ است، اظهار داشت: رژیم دوران بارداری مشتمل بر یک رژیم متعادل همراه با مصرف غذا‌های سالم و پرهیز از مصرف غذا‌های پرچرب، پر نمک و یا حاوی شکر است.

کارشناس واحد بهداشت خانواده دزفول تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداکثر ۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف قند‌ها تامین شود، بنابراین مقدار توصیه شده قند و شکر مصرفی از همه مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم، نباید بیشتر از ۲۵ گرم یا ۵ قاشق مرباخوری باشد.

راهکار‌هایی برای پیشگیری از دیابت دوران بارداری

او کاهش وزن قبل از اقدام به بارداری در صورتیکه فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، ورزش و تحرک کافی را از جمله راهکار‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به دیابت دوران بارداری عنوان کرد و بیان داشت: همچنین استفاده از ۵ گروه اصلی مواد غذایی شامل؛ نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه و سبزیجات و رعایت تعادل و تناسب در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری موثر هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.