مهمان‌های زمستان‌گذران به بوشهر رسیدند

فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذران به استان بوشهر آغاز شده است و این گونه‌ها از کشور‌های شمالی ایران و منطقه سیبری به این استان آمده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خسرو درویشی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این استان با توجه به داشتن بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس، تنوع بافت و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

او با بیان اینکه مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از اوایل آبان به‌طور مشخص‌تر در مناطق تالابی و ساحلی استان آغاز شده است، افزود: پرندگان زمستان‌گذران از عرض‌های شمالی‌تر (به‌ویژه کشور‌های شمالی ایران و منطقه سیبری) به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند و استان بوشهر نیز یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان (IBA) است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر با اشاره به شناسایی بیش از ۱۲۰ گونه از حدود ۲۰ خانواده پرندگان زمستان‌گذران در استان، ادامه داد: انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک لک، حواصیل و پرستو‌های دریایی جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل می‌دهند.

درویشی گفت: گونه‌هایی که در کنار سواحل استان بیشتر دیده می‌شوند، انواع گونه‌های کاکایی است که با نام محلی شالو مورد علاقه شهروندان هستند.

او بیان کرد: در طرح سرشماری سال ۱۳۹۹ حدود ۶۸ هزار قطعه پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی زمستان‌گذران در استان شمرده شد که نشان می‌دهد تعدادشان نسبت به سال ۱۳۹۸ دست‌ِکم ۱۰ درصد بیشتر شده بود.

 رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: مناطق تحت مدیریت استان شامل پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده مُند، منطقه حفاظت شده حِلِه، اثر طبیعی ملی خارگو، پناهگاه حیات وحش خارگ و سواحل استان از محل‌های اصلی حضور این پرندگان هستند.


بیشتر بخوانید


درویشی گفت: خطر بروز بیماری به‌ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این گروه‌های مهاجر و همچنین گاه شکار و صید غیر مجاز از مهم‌ترین مخاطرات حفاظتی این گونه‌ها است که با افزایش پایش و گشت‌های ماموران اجرایی در کنار گشت‌های مشترک و پایش بیماری‌ها، شرایط مناسبی برای میزبانی مناسب‌تر از این مهمانان ارزشمند فراهم شده است.

او بیان کرد: امیدواریم با وقوع بارندگی‌های مناسب در نیمه دوم سال، استان ما میزبان تعداد زیادی از این پرندگان باشد. بدیهی است مهاجرت این پرندگان علاوه بر بالابردن تنوع زیستی زیست‌بوم‌های استان، نقش مهمی در جلب طبیعت‌گردی، رونق تهیه فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی شناختی دارد و که تلاش می‌کنیم با توسعه فرهنگ زیست محیطی در کنار همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی و دوستداران محیط زیست از این ظرفیت به نحو مناسبی بهره گرفته شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.