ماجرای تعارض منافع در آموزش و پرورش دولت سیزدهم اجرایی می‌شود؟

موضوع مقابله با تعارض مناف در آموزش و پرورش از مدتی پیش مطرح شده است، اما معلوم نیست در کشاکش تغییرات مدیریتی چه سرانجامی پیدا کند؟!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح شدن موضوع مقابله با تعارض منافع اتفاقی مهم اما کمتر مورد توجه بود که طی 1-2 سال اخیر در آموزش و پرورش مطرح و حتی مورد توجه وزیر وقت این وزارتخانه، محسن حاجی‌میرزایی قرار گرفت.

موضوعی که در هر بخشی امکان پدیدار شدن آن وجود دارد اما در بخش‌هایی چون مدیریت مدارس غیردولتی، تالیف کتاب‌های کمک درسی و قراردادهای پیمانکاری ساخت مدارس شائبه وجود آن بیش از سایر بخش‌ها مطرح بود.

در قانون آمده بود که « از جمله مصادیقی که برای اجرای قانون مورد توجه قرار گرفته است انعقاد قرارداد اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی، قرارداد تألیف، ترجمه کتب یا خرید اثر، توزیع و فروش اجباری کتب کمک آموزشی به دانش آموزان از طریق مدارس، قرارداد همکاری با مهندسین مشاور (شاغل در سازمان نوسازی مدارس و ادارات کل تابعه) در زمینه ایفای وظایف حاکمیتی و نظارت فنی بر استقرار مدارس و مراکز غیردولتی و مواردی دیگر از این قبیل است.»

تعارض منافع؛ موضعی کم رونق در برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش

البته که در مورد هر کدام از از موارد مطرح شده مسئولان مربوط اذعان داشتند که هیچ مصداقی از این موضوع مطرح نبوده و نیست. این موضع را از وزیرپیشنهادی جدید که مقابله با این موضوع در برنامه پیشنهادی رونقی نداشت مورد بررسی قرار دادیم.

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رویکرد خود برای مقابله با موضوع تعارض منافع گفت: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های دولت سیزدهم مبارزه با فساد در سطوح مختلف و شفاف سازی امور دولت است. این امر در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و به ویژه در بخش‌هایی که وجه اقتصادی آن‌ها پر رنگ‌تر است به صورت جدی دنبال خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های مقابله با فساد و موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش شفاف‌سازی تمام امور مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه سپاری امور و یکپارچه‌سازی سامانه‌های مختلف در سطح آموزش و پرورش است تا نظارت دقیق و لحظه‌ای بر کلیه امور و فرایند‌های آموزش و پرورش فراهم شود.

به گفته فیاضی در سال گذشته بخشنامه قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش ابلاغ شده است که نظارت بر اجرای صحیح این قانون در آموزش و پرورش نیز به صورت جدی دنبال خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت آموزش مجازی در دوران پساکرونا

او درباره توجه به آموزش مجازی حتی در دوران پساکرونا بیان کرد: باتوجه به تجربیاتی که از آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا به دست آمد و با در نظر گرفتن زیرساخت‌های عظیمی که در خصوص آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایجاد شده است؛ همچنین با توجه به توانمندی‌هایی که معلمان و خانواده‌ها در استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید محتوا، توسعه روش‌های آموزشی و استفاده از فضای مجازی به دست آورده‌اند؛ قطعا در دوران پساکرونا از ظرفیت آموزش مجازی و فناوری‌های نوین آموزشی برای افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت آموزشی و پرورشی استفاده شد و در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

فیاضی بیان کرد: ایجاد یک محیط ایمن آموزشی و یادگیری در فضای مجازی برای دانش‌آموزان هم یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که وزارت آموزش و پرورش باید در این خصوص با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط چنین محیطی را برای دانش آموزان فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
استخدام دوستان و آشنایان مدیران آموزش و پرورش در این سازمان ممنوع شود