درنای معمولی مهمان مردم مهمان نواز دیار کریمان شد

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کرمان گفت: گونه نادر پرنده درنای معمولی برای نخستین بار در کهنوج مشاهده و تصویربرداری شده است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، منصور پورسینا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمان از مشاهده گونه نادر درنای معمولی در استان کرمان خبر داد.

او گفت: حضور این پرنده برای اولین بار با کمک هادی جلالی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهنوج مشاهده و تصویربرداری شده است.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: این گونه زیبا و ارزشمند در گروه پرندگان در معرض خطر انقراض طبقه بندی می‌شود و یکی از سه گونه نادر، درنای مشاهده شده در ایران است که در مسیر مهاجرت خود به شهرستان کهنوج سفر کرده است.

پورسینا افزود: مشخصه بارز این پرنده علاوه بر نوار سفید رنگ پشت چشم، شاهپر‌های آن می‌باشد که  هنگام بسته بودن بال‌ها به شکل یک دسته جارو روی دم آویخته است زیستگاه این پرنده زمین‌های باز اطراف تالاب‌ها و آبگیرها، علفزار‌های باتلاقی و زمین‌های کشاورزی می‌باشد و بیشتر از مواد گیاهی تغذیه می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمان افزود: این پرنده بسیار اجتماعی است و به صورت گروهی مهاجرت می‌کند، اما تک همسر و جفت‌ها تا آخر عمر با هم زندگی می‌کنند. این پرنده در ضمیمه دو کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض (سایتیس) قرار دارد.

او اظهار داشت: با تجهیز محیط بانان و آموزش آن‌ها از پارسال تمام تلاش خود را برای ثبت رکورد گونه‌های جدید در استان آغاز نموده ایم تا بتوان فهرست گونه‌های حیات وحش استان را غنی‌تر نماییم که تا کنون موفق به ثبت بیش از شش گونه پستاندار و پرنده شده ایم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.