فاجعه زیست محیطی در شهرک صنعتی سلفچگان / وقتی پلمب واحدهای آلاینده نمایشی می شود

فعالیت واحدهای آلاینده شهرک صنعتی سلفچگان نفس اهالی این منطقه را به شماره انداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، سید رضا موسوی مشکینی،مدیرکل حفاظت از محیط زیست قم در برنامه گفت و گوی خبری سیمای مرکز نور  با بیان این که مجموعه واحد‌هایی که در منطقه صنعتی سلفچگان فعالیت می‌کنند از جنس تولید اسید، ایزوگام، قیر، واحد‌های تصفیه روغن و واحد‌های سرب هستند که نمی‌توان حکم واحدی برای تمام آن‌ها در نظر گرفت گفت: عموماً این واحد‌ها از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنند و این تکنولوژی‌ها مسائل و مشکلات زیست محیطی را برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت.

او با اشاره به این که موضوع نظارت زیست محیطی در سلفچگان نیاز به نظارت مستمر و مداوم دارد ،افزود: فعالیت‌های کارخانه‌ها نباید آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه داشته باشد و مدیران کارخانجات همواره باید نسبت به این مسائل اهتمام داشته باشند.

او با تاکید بر این که ۱۳۰ واحد در شهرک صنعتی سلفچگان وجود دارد که ۸۴ مورد فعال و ۴۶ راکد هستند که از موارد فعال ۲۴ مورد پتانسیل ایجاد آلودگی در استان را دارند، ادامه داد: نظارت و پایش مجموعه حفاظت از محیط زیست نیز بیشتر بر این واحد‌ها است که شامل مجموعه‌های فولاد، اسید، ایزوگام و ... هستند.

سید رضا موسوی با بیان این که بیشترین مشکل کارخانه‌های نامبرده آلودگی هوا، پسماند‌های حاصل و ایجاد بو در منطقه از این کارخانجات است، گفت: دستگاه‌های متولی همچون دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی تاثیر این موارد را بر سلامت انسان و دام به صورت تخصصی بیان کنند.

تمیزی، بخشدار سلفچگان نیز با بیان این که جانمایی کارخانجات در سلفچگان بسیار بد بوده است، گفت: تمام کارخانجات شهرک از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آلودگی برای مردم و محیط زیست ایجاد می‌کنند و سیستم‌های آن‌ها سنتی است.

وقتی پلمب واحدهای آلاینده نمایشی می شود

رئیس شورای اسلامی جنداب با بیان این که پلمب کارخانه‌های مستقر در سلفچگان از سوی محیط زیست نمایشی است، گفت: این کارخانه‌ها ساعت‌ها بعد از پلمب مشغول به کار می‌شوند.

اسماعیل گل با بیان این که متاسفانه هیچ پیشرفتی در بحث بهبود آلاینده‌ها در شهرک صنعتی سلفچگان نداشته‌ایم، گفت: کارخانجات مستقر در سلفچگان نه از نیروی کار بومی بهره می‌برند و نه ارزش افزوده برای ساکنان منطقه ایجاد می‌کنند و تنها از سلامت آن‌ها سوء استفاده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی جنداب با اشاره به این که نظارت و پایش اداره کل محیط زیست هیچ اثری بر بهبود وضعیت آلایندگی در کارخانه‌ها نداشته است، افزود: پسماند‌های ویژه این کارخانجات نیز مسئله دیگری است که تا به امروز علی رغم قول مسئولان مربوطه حل نشده است.

او با تاکید بر این که پلمب کارخانه‌های مستقر در سلفچگان از سوی محیط زیست بنابر صحبت‌های کارگران همان کارخانه‌ها نمایشی است، ادامه داد: کارخانه‌ای که امروز تعطیل و پلمب شده بود فردا شب مشغول به کار می‌شود و دود از همان کارخانه بیرون می‌آید.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.