یکی از بزرگترین آب انبار‌های استان‌های خراسان در تربت حیدریه بازگشایی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه گفت: بعد از ۵ سال پیگیری قضایی موضوع بازگشایی آب انبار شیرچهارسوق حل شده که یکی از بزرگترین آب انبار‌های استان‌های خراسان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمدی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حمام حاجی رئیس یکی از نادرترین نمونه‌های حمام‌های سنتی در کشور است که علی رغم آسیب‌های بسیاری که بر کالبد و سیمای آن وارد شده، پس از اقدامات مرمتی و حفاظتی می‌تواند به مکان فرهنگی تاریخی ویژه‌ای تبدیل شود.

او افزود: حمام از دو قسمت مردانه و زنانه تشکیل شده و شامل فضا‌های ورودی، رختکن، سربینه، میاندر، گرمخانه، مخازن آب گرم و سرد، گلخن (آتش خانه) است.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه داد: در سر در ورودی حمام کاشی‌های لاجوردی منقوش به گل و بوته، نقاشی و تاریخ ساخت حمام خودنمایی می‌کند و از ویژگی‌های جالب قسمت رختکنی، هشت ستون سنگی مزین به نقاشی‌های زیباست که سقف گنبدی شکل و سرسرا را برروی خود تحمل می‌کند.

محمدی بیان کرد: مجموعه تاریخی حاجی رئیس تربت حیدریه از حمام‌های شاخص و بزرگ کشور به لحاظ معماری و وسعت است که با مشارکت بخش خصوصی و با کاربری حمام سنتی و سیستم گرمایشی جدید احیا می‌شود.

او تصریح کرد: همزمان با راه اندازی حمام سنتی موزه و سفره خانه در این مکان دایر می‌شود تا مراجعه کنندگان از خدمات مجموعه تاریخی حاجی رئیس نیز بهره‌مند شوند.

بافت تاریخی تربت حیدریه نگین گردشگری

مدیر میراث فرهنگی تربت حیدریه از محدوده جنوب غربی بافت تاریخی شهر در مرکزیت بازار‌های سنگ فرش بعنوان نگین گردشگری هسته مرکزی شهر تربت حیدریه یاد و اظهار کرد: ظرفیت مجموعه تاریخی حمام حاجی رئیس، رباط لاری، سرای امین، سرای قیصریه و بازار سنگ فرش مجموعه‌ای را ایجاد کرده که می‌تواند نگین گردشگری هسته مرکزی شهر و باعث ماندگاری گردشگران شود که در ابتدا باید موضوع پیاده راه آن راه اندازی شود.

محمدی تاکید کرد: طرح اولیه آن آماده است، منتهی با مخالفت برخی کسبه همراه شده که در شورای شهر مطرح شده و امیدواریم زودتر موضوع به نتیجه برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه ادامه داد: این شهرستان دارای استعداد‌های بالایی در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، گردشگری و کشاورزی است که احیای آن‌ها باعث جذب و ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.


انتهای پیام/ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.