روشنایی جاده‌های گلستان اندر خم تامین اعتبار

روشنایی جاده‌های گلستان به تامین اعتبار برای تکمیل طرح‌های روشنایی گره خورده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، نبود روشنایی کافی در جاده‌های گلستان و حتی تاریکی مطلق در برخی از جاده‌ها سوژه گلایه بسیاری از مردم این استان و بعضا مسافرینی که از این جاده‌ها تردد می‌کنند، در فضای مجازی شده است، فیلم‌هایی که دست به دست می‌چرخند و به اشتراک گذاشته می‌شوند تا بلکه مسئولان اقدامی برای حل آن پیدا کنند.

سرهنگ عبدی رئیس پلیس راه گلستان در این باره گفت: ۳ عامل عمده در تصادف‌ها راه، خودرو و راننده هستند، اما کارشناسان معتقدند شرایط محیطی هم در تصادف دخیل است.

او افزود: در استان ما آبادی‌ها به یکدیگر نزدیک تر است و عمدتا در کنار بزرگراه‌ها قرار دارد به همین دلیل داشتن روشنایی در این مناطق ضروری است و ما هم بار‌ها با مسئولان امر مکاتباتی داشتیم که روشنایی این مناطق الزامی است.

عبدی با اشاره به اهمیت روشنایی جاده‌ها ادامه داد: زمانی که روشنایی در جاده‌ها فراهم شود و کاربران ترافیک بتوانند هم ببینند و هم دیده شوند آن زمان آمار تصادف‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

رئیس پلیس راه گلستان از افزایش ۸ درصدی آمار تصادف در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بخشی از این آمار مربوط به افزایش حجم تردد‌ها و بخشی مربوط به مشکلات محورهاست.

روشنایی جاده‌های گلستان اندر خم تامین اعتبار
مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در این باره گفت: روشنایی جاده‌ها یکی از مطالبات به حق گلستانی هاست و در حال حاضر ۱۹۸ کیلومتر در محور‌های ۴ خطه اصلی روشنایی برقرار است.

او ادامه داد: ما دوست داریم روشنایی در همه راه‌های استان برقرار شود، اما آنچه تاکنون انجام شده بر اساس بضاعت استان است و از طرفی دیگر روشنایی جزو الزامات ایمنی جاده‌ها نیست که حتما باید روشن باشد.

میقانی ادامه داد: ما در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۲ استراتژی داریم، یکی نگه داری شبکه راه‌ها و دیگری ساخت و توسعه.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان ارزش راه‌های استان را ۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای نگه داری از این راه‌ها بر اساس شاخص‌های مد نظرمان به ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است، اما تنها با ۲۰ درصد از این مبلغ رسالت نگه داری از راه‌ها را انجام می‌دهیم.

او افزود: در یک سال گذشته خسارت‌های زیادی به شبکه موجود وارد شد به عنوان مثال در بزرگراه برای صرفه جویی انرژی یک در میان چراغ‌ها روشن شد و همین موضوع باعث افزایش سرقت‌ها شد.

میقانی ادامه داد: در همان زمان ۲۸ ترنس ما آسیب دید و ۴۱ کیلومتر کابل به سرقت رفت، ما توانستیم ۱۱ ترانس را جایگزین کنیم و برای تکمیل کابل‌های سرقتی و ۱۷ ترانس باقی مانده به ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که هنوز تخصیص داده نشده است.

میقانی با بیان اینکه چند طرح روشنایی در نقاط مختلف استان از جمله گلند، قره قاش و سرخنکلاته در حال اجراست، گفت: هزینه اجرای طرح روشنایی در هر کیلومتر از جاده‌های استان حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌خواهد.

او گفت: در حال حاضر اجرای این طرح‌ها ۶ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و به پیمانکاری که طرح روشنایی جاده‌ها را اجرایی می‌کند ۸ میلیارد تومان بدهکار هستیم، اما تمام تلاش مان این است روشنایی را با اولویت نقاط سکونتگاه‌ها در حداقل‌ترین حالت ممکن و در محور‌های ۴ خطه توسعه دهیم.

او با اشاره به امانت گرفتن ترانس‌های برق از شرکت برق گفت: مدیرعامل شرکت برق استان قول داده ترانس‌ها را در اختیارمان بگذارد تا نقاط کور و تاریک جاده‌ها را با ترمیم به شبکه برگردانیم.

اما ایری نماینده مردم غرب گلستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات انجام شده در رابطه با زیرساخت جاده‌ها گفت: مشکلات جاده‌ای مثل دیگر مشکلات زیرساخت کشور تلنبار شده است. مثلا در بخش مسکن ۵میلیون کمبود مسکن داریم، در ساخت و جاده‌ای هم همین طور است؛ وقتی بودجه را مصوب می‌کنیم تا زمانی که تخصیص پیدا نکند و به دست دستگاه‌ها نرسد عملا گره گشا نیست.

او افزود: یکی از اقدامات ما اصلاح ساختار بودجه است و تمام نمایندگان استان هم پیگیر تخصیص اعتبارات هستند، هم در بخش جاده‌ای هم عمرانی؛ اما به دلیل مشکلی که در ساختار اقتصادی کشور هست این طرح‌ها اجرایی نمی‌شود.

ایری گفت: متاسفانه زمانی که یک طرح شروع به اجرا می‌شود چندین سال زمان می برد تا به اتمام برسد. در این فاصله طرحی که با ۱۰۰ میلیارد تومان به اتمام می رسید، اما با اعتبار قطره چکانی از استفاده می‌افتد تا به جایی برسیم نه دستگاه اجرایی پاسخگو باشد نه دیگر مسئولان.

ایری ادامه داد: گاهی بودجه کافی وجود دارد، اما کم کاری پیمانکاران طرح را جلو نمی‌برد، به عنوان مثال برای تکمیل طرح محور کردکوی بندر ترکمن آق قلا که به جاده مرگ معروف شده است به لحاظ اعتباری مشکلی نداریم و مشکل از کندی طرف پیمانکار است.

او افزود: این موضوع می‌طلبد نظارت دقیق تری بر اجرای این طرح‌ها باشد تا در زمان مقرر به پایان برسد.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان از افزایش ۱۳ درصدی آمار مصدومان و افزایش ۱۶ درصدی تلفات تصادف‌ها در ۶ ماه نخست سال خبر داد و گفت: طی شش ماهه نخست امسال چهار هزار و ۳۱۱ نفر به دلیل صدمات ناشی از تصادف به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.

او افزود: طی شش ماهه نخست امسال تعداد ۲۲۱ نفر در حوادث رانندگی استان گلستان جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل که تعداد ۱۹۱ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده بودند، ۱۶ درصد رشد داشته است.

افزایش آمار تصادف‌های جاده‌ای که افزایش تعداد مصدومان و تلفات را به همراه داشته است زنگ خطر را برای تکمیل پروژه‌های روشنایی به عنوان یکی از عوامل کاهنده تصادف‌ها در جاده‌های استان به صدا درآورده است.

گزارش از مونا محمد قاسمی 

انتهای پیام/ق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.