معاون ارشد بلینکن، رئیس گروه تحقیق درباره سندروم هاوانا شد

درپی بالاگرفتن انتقادات از رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر خارجه این کشور معاون ارشد خود را مسئول گروه ویژه تحقیق درباره سندروم هاوانا معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وی او ای، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، جاناتان مور، معاون ارشد خود را به عنوان رهبر گروه ویژه وزارت امور خارجه درباره سندرم مرموز هاوانا منصوب کرد.

گفته شده این سندروم، کارکنان دیپلماتیک و سایر پرسنل آمریکا در خارج از کشور را بیمار کرده است.

این اعلام بلینکن که امروز (جمعه) صورت گرفته، درپی انتقاد سناتور‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است که اظهار داشته‌اند دولت بایدن این بیماری را به اندازه کافی جدی نمی‌گیرد.

جاناتان مور اکنون جایگزین پاملا اسپراتلن می‌شود، دیپلماتی که قبلاً با انتقاد برخی از قربانیان سندروم هاوانا مواجه بود.

بلینکن همچنین از انتصاب مارگارت اویهرا، سفیر بازنشسته به عنوان سرپرست مراقبت از کارمندان وزارت خارجه خبر داد.

بلینکن در نشست خبری وزارت امور خارجه گفت: «این یک اولویت فوری برای رئیس‌جمهور بایدن، برای من و برای کل دولت ما است؛ ما قطعاً هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد و از هیچ تلاشی برای یافتن علت این رویداد دریغ نمی‌کنیم.»

سندروم هاوانا برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ زمانی که ده‌ها دیپلمات در سفارت آمریکا در هاوانا بیمار شدند، برسر زبان‌ها افتاد. این بیماری باعث ایجاد مجموعه‌ای از علائم ازجمله میگرن، سرگیجه و ضعف حافظه می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، کوبا را به انجام حملات صوتی علیه دیپلمات‌های خود متهم کرد.

از آن زمان تاکنون، بنا به ادعای مقامات آمریکایی، حدود ۲۰۰ دیپلمات، مقامات و اعضای خانواده آن‌ها در خارج از کشور به این سندرم مبتلا شده‌اند. آژانس‌های اطلاعاتی و دفاعی آمریکا در حال بررسی پرونده‌هایی هستند که حدود نیمی از آن‌ها مربوط به پرسنل اطلاعاتی است. مقامات آمریکا علت این سندرم را هنوز مشخص نکرده‌اند.

گفتنی است که ماه سپتامبر سال جاری میلادی، کوبا اعلام کرد روایت آمریکایی‌ها از این سندروم غیرممکن است و شواهد علمی مبنی بر چنین حمله‌ای وجود ندارد. بیانیه کوبا درپی انتشار گزارشی بود که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علوم اعصاب، فیزیکدانان، روانشناسان و متخصصان گوش‌وحلق‌وبینی در «آکادمی علوم کوبا» تهیه و گردآوری شده بود.

در این گزارش گفته شده برخی این مسئله را به عنوان یک حقیقت درست پذیرفته‌اند که حمله صوتی در هاوانا روی داده است؛ در صورتی که پس از ۴ سال هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر این حملات یافت نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار