اعتراضات ضد نژادپرستی مقابل دادگاه محاکمه قاتلان جوان سیاه پوست آمریکایی

انتخاب اکثریت سفیدپوست به عنوان اعضای هیئت منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل یک جوان سیاه پوست آمریکایی منجر به اعتراضات در مقابل ساختمان این دادگاه شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون سی ان ان، انتخاب ۱۱ سفید پوست و فقط یک سیاه پوست به عنوان اعضای هیئت منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل یک جوان سیاه پوست آمریکایی در سال گذشته منجر به اعتراضات در مقابل ساختمان دادگاه در برونزویک جورجیا شد.

جلسه محاکمه سه مرد سفیدپوست متهم به قتل احمد آربری در جنوب جورجیا بعدازظهر امروز به وقت محلی آغاز می‌شود. پس از روندی طولانی و طاقت فرسا برای انتخاب اعضای هیئت منصفه برای دادگاه رسیدگی به این پرونده که تقریباً همگی سفیدپوست هستند، موجب بروز خشم و طرح اتهاماتی مبنی بر جانبداری نژادپرستانه شد.

خبرنگار سی ان ان در گزارشی در این باره گفت: واکنش (معترضان) به انتخاب اعضای هیئت منصفه که تقریباً همگی سفیدپوست هستند در مقابل دادگاه برونزویک در ایالت جورجیا شدید بود، به طوری که برخی ناامید و برخی خشمگین بودند.

۱۱ سفیدپوست و یک سیاه پوست به عنوان اعضای هیئت منصفه درباره سرنوشت سه مرد سفیدپوستی تصمیم خواهند گرفت که متهم به قتل احمد آربری، جوان سیاه پوست ۲۵ ساله هستند. هیئت منصفه پس از روند طافت فرسایی که دو هفته و نیم به طول انجامید انتخاب شد. این ۱۱ نفر از میان هزار تن از ساکنان برونزویک که یک چهارم جمعیت آن سیاه پوست است انتخاب شدند.

جیسون شِفیلد، وکیل تراویس مک مایکل که متهم به قتل آربری است گفت: بسیار خرسندیم که توانسته ایم ۱۶ عضو این گروه را انتخاب کنیم.

آشکار شدن ترکیب هیئت منصفه با واکنش فوری دادستان رو به رو شد. دادستان گفت تصمیم وکلای مدافع متهمان برای حذف هشت آمریکایی آفریقایی تبار از روند انتخاب اعضای هیئت منصفه صرفاً مبتنی بر نژاد آن‌هاست.

لیندا دانیکاسکی، دادستان گفت: اعضای آفریقایی- آمریکایی هیئت منصفه یک چهارم هیئت منصفه را تشکیل می‌دادند. اما هیئت منصفه‌ای که انتخاب شد فقط یک عضو آفریقایی- آمریکایی دارد.

وکلای مدافع با رد شدید این امر گفتند اعضای سیاه پوست بالقوه به این دلیل حذف شدند که وکلای مدافع فکر نمی‌کردند آن‌ها (در تصمیم گیری درباره پرونده) بی طرف باشند.

تیموتی والمزلی، قاضی پرونده ظاهراً در ابتدا از دادستان حمایت کرد و گفت: این دادگاه پی برده است که ظاهراً (در انتخاب اعضای هیئت منصفه) تبعیض نژادی عمدی صورت گرفته است.

اما در نهایت حکمی که بر اساس اظهارات وکلای مدافع صادر شد این بود که جلسه محاکمه با همین اعضای هیئت منصفه انتخاب شده می‌تواند برگزار شود.

قاضی گفت: آن‌ها (وکلای مدافع) توانسته اند به دادگاه توضیح دهند که چرا آن افراد رد شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار