کاهش ۷۰ درصدی اثرات مخرب سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ۷۰ درصد اثرات مخرب ناشی از سیلاب‌ها را در سطح کشور کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مسعود منصور، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به چهارمحال و بختیاری و بازدید میدانی از پروژه سنگی ملاتی حوزه آبخیز وستگان در شهرستان بروجن، اظهار داشت: معضل آب، خاک و پوشش گیاهی به عنوان منابع و عناصر اصلی پایداری امنیت غذایی و زیستی در کشور به طور کامل باید مورد توجه قرار بگیرد.

او افزود: ممکن است به راه حل‌های متعددی برای این مشکل برسیم یکی از موثر ترین، بهترین، کم هزینه‌ترین و پر بازده‌ترین راه‌ها انجام عملیت آبخیز داری است به این معنا که ما در حوزه‌های بالاتر با کار‌های سازه‌ای مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی چند هدف مهم را پیگیر می‌شویم.


بیشتر بخوانید


منصور اضافه کرد: جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوب، کاهش تخریب ناشی از سیلاب‌ها و کاهش اثرات مخرب ناشی از سیلاب‌ها از جمله اثرات موثر ایجاد سد‌های خاکی بندی ملاتی و طرح‌های آبخیزداری است.

او اظهار داشت: از اعضا و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواستاری که در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۱ رویکرد منابع آب و خاک، به سمت فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری جهت گیری کند چراکه اگر این طرح ایجاد شود اثرات بسیار خوبی دارد.

سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تاکنون حدود ۴۰ مورد بند سنگی خاکی ملاتی در سطح استان صورت گرفته است که تقریبا حدود هفت میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت این سد‌ها شده که در جهت کنترل فرسایش خاک و کنترل رسوب انجام شد.

او گفت: پروژه سنگی ملاتی حوزه آبخیز وستگان در شهرستان بروجن که جزو ماطق حساس استان است بین ۲۵ تا ۳۰ تن فرسایش داشتیم ک رقم بسیار بالایی بوده است.

صالحی بیان کرد: هدف از اجرای این پروژه کنترل فرسایش رسوب حوزه و همچنین احیای دشت پایین‌دست وستگان است که با اجرای آن موجب کاهش بار رسوبی تحمیلی به این دشت و تثبیت پروفیل طولی آبراهه‌های آن می‌شود.

او افزود: این پروژه دارای ۱۳ سازه سنگی ملاتی با حجم یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب و با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال اجرا شده است.

صالحی اضافه کرد: اراضی پایین دست مثل دشت گندمان و اراضی وستگان از لحاظ فرسایش کنترل شدند که موجب افزایش امنیت غذایی شده است.

او ادامه داد: اگر به دنبال امنیت غذایی بالایی هستیم باید فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح استان افزایش پیدا کند در همین راستا از نمایندگان مجلس خواستاریم که در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار بیشتری را برای این موضوع اختصاص دهند.

اجرای طرح‌های آبخیزداری

اجرای طرح‌های آبخیزداری

اجرای طرح‌های آبخیزداری

اجرای طرح‌های آبخیزداری

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار