نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

بحث عدالت در موضوع آب، مطالبه جدی مردم چهارمحال و بختیاری

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری گفت: بحث عدالت در موضوع آب، مطالبه جدی مردم استان است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکر، در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در شهرکرد با بیان اینکه مردم این استان به طور مرتب برای حل مشکلات آب به مسوولان مراجعه می‌کند تصریح کرد بحث عدالت در موضوع آب، مطالبه جدی مردم استان است.

او گفت: با وجود آنکه دیگر نمی‌توان این خطه را استانی پر آب نامید، اما به معضل پیش‌آمده و خشک شدن منابع آبی توجه نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام افزود: روند کاهش نزولات و خشک شدن چشمه‌ها و منابع آبی در چهارمحال و بختیاری مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، ولی متاسفانه برخی نگاه‌ها توجه‌ای به این موضوع ندارند.

او به سفر آیت‌الله رئیسی به استان چهارمحال و بختیاری در زمان ریاست او بر قوه قضاییه نیز اشاره کرد و یادآور شد: در آن سفر نیز عمده موضوعات مطرح شده از سوی مردم به رفع مشکلات آب باز می‌گشت.

نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد بر حل مساله طرح انتقال آب بن به بروجن تاکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در شرایط کنونی کشور به اقتدار همه جانبه نیاز دارد که کشاورزی یکی از شاخصه‌های اصلی در این اقتدار محسوب می‌شود و اگر این حوزه ساماندهی شود بخش مهمی از مشکلات نیز رفع خواهد شد.

امام جمعه شهرکرد از نبود تعادل در تولید و نیاز و مشکلات بخش صادرات به عنوان برخی نابسامانی‌های موجود در عرصه کشاورزی کشور یاد کرد و اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری از استان‌های مستعد در زمینه کشاورزی است که توانسته است در تولید برخی محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و آبزیان در صدر کشور قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


او رتبه نخست استان در تولید بادام، ظرفیت بالای پرورش گیاهان دارویی و وجود زیرساخت‌های کشت گلخانه‌ای را از جمله توانایی‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی دانست و گفت: لازم است این توانمندی‌ها مورد توجه قرار گیرد، زیرا در اشتغال و معیشت مردم تاثیر بسزایی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه به بحث صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی نیز اشاره و تصریح کرد: به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های مربوط به گازرسانی در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری، مردم برای تامین نیاز‌های خود به جنگل‌ها روی آورده‌اند که این مورد موجب مشکلاتی شده است.

او یادآور شد: راه حل اصلی برای حفظ جنگل، گازرسانی به روستا‌های حاشیه مناطق جنگلی است که با نرخ سرانه تعیین شده اجرای طرح‌های گازرسانی امکان‌پذیر نیست و لازم است برای اختصاص سهم سرانه برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

چهارمحال و بختیاری با ۴۳ درصد نرخ مشارکت جوان‌ترین استان کشور به شمار می‌رود

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با ۴۳ درصد نرخ مشارکت جوان‌ترین استان کشور به شمار می‌رود.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی و تعدادی از معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی، مشکل این استان را نرخ بالای بیکاری عنوان کرد و گفت: گفت: چهارمحال و بختیاری با ۴۳ درصد نرخ مشارکت جوان‌ترین استان کشور به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه نیمی از جمعیت این استان آماده کار و فعالیت هستندخاطر نشان کرد: عامل دیگری که به بیکاری این استان منجر شده است، بی‌آبی است، ۱۲ درصد آب شیرین کشور از این استان استحصال می‌شود، اما از ظرفیت رودخانه‌های موجود در راستای اشتغالزایی بهره‌گیری نشده است.

عباسی افزود: نمایندگان مجلس در تدوین لوایح به گونه‌ای عمل کنند تا سهم ناچیز استان‌های کمتربرخوردار از بودجه ملی افزایش یابد تا از این طریق بخشی از محرومیت این استان‌ها جبران شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از بودجه سالانه کشور تنها ۳۰ درصد در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و ۷۰ درصد آن هزینه طرح‌های ملی و در اختیار وزارتخانه‌هاست که بیشتر در کلانشهر‌ها هزینه می‌شود.

عباسی ادامه داد: این رویه سهم استان‌های کمتر برخورداری که از نفوذ و تعداد نمایندگان کمتری برخوردارند را نادیده گرفته است و در نهایت منجر به عقب‌ماندگی این استان‌ها می‌شود از این رو باید نمایندگان مجلس به این رویه خاتمه دهند و نظارت بیشتری بر هزینه‌کرد بودجه در کشور داشته باشند تا حقوق استان‌های کوچک‌تر هم لحاظ شود.

عباسی تصریح کرد: شعار‌هایی نظیر عدالت، رفع محرومیت و تمرکززدایی در استان‌های محروم کشور به خوبی اجرا نشده که مصداق آن را در تخصیص منابع آبی در این استان شاهد هستیم، به طوری که کشاورز و دامدار استان در سرچشمه نمی‌تواند آب برداشت کند، اما این منابع آب با هزینه بالایی به استان دیگری انتقال داده می‌شود.

عباسی، وجود رودخانه زاینده‌رود در استان را فرصت مناسبی برای رونق گردشگری و اشتغالزایی دانست و گفت: باغات شهرستان سامان در حاشیه زاینده‌رود بهترین فرصت برای تحقق این مهم است، اما تاکنون طرح مهمی در این رابطه اجرا نشده است.

چهارمحال و بختیاری از شب گذشته، میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.

در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سد‌ها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.

اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.