فرمانده آمریکایی: جهان در حال ورود به مرحله بی‌ثباتی بالقوه است

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد جهان درحال ورود به مرحله بی‌ثباتی است و چین تا ۶ ماه آینده نمی‌تواند به تایوان حمله کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک آمریکا در سخنانی در «مجمع آسپن» ادعا کرد چین علیه تایوان تا شش ماه یا یک سال آینده نمی‌تواند عملیات نظامی انجام دهد. 

وی گفت: روسیه تحرکاتی نظامی در مرز اوکراین دارد، اما این تحرکات جای نگرانی ندارند. اما من فکر می‌کنم جهان دارد به سمت بی ثباتی بالقوه حرکت می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اضافه کرد: ماموریت ما در افغانستان از نظر نظامی، پیگیری خطرات القاعده است. من فکر می‌کنم داعش و القاعده دوباره در افغانستان جمع خواهند شد. انتخاب اعزام نیرو‌ها به افغانستان با رئیس جمهور است، اما به نظر من این موضوع منتفی است.

وی گفت: جنبش طالبان با چالش‌ها و دشواری‌هایی در حکومت در افغانستان روبرو خواهد شد و شاید در آنجا جنگ داخلی رخ دهد. با تهدیدات داعش که شاید در افغانستان افزایش یابد، مقابله خواهیم کرد. اگر با ایدئولوژی و عقیده شبکه‌های تروریستی مقابله نکنیم تهدیداتشان به قوت خود باقی خواهد ماند.

مارک میلی افزود: تهدید تروریستی باید به پایین‌ترین سطح کاهش یابد و این نیاز به زمان طولانی دارد. عملیات فضایی و خطر سایبری برای ما یک خطر بزرگ است، اما حملات سایبری لزوما منجر به درگیری مستقیم نظامی نمی‌شود.

وی اعلام کرد: چین از بزرگترین تهدیداتی است که ما با آن روبرو هستیم و این کشور تلاش می‌کند قدرت نظامی خود را به صورت مداوم ارتقا دهد. چین تلاش می‌کند قدرت اول باشد و نظام جهانی را که ما پس از جنگ دوم جهانی به ارث برده ایم تهدید می‌کند. ما الان با وضع ناپایداری روبرو هستیم و روسیه و چین باید درباره تعامل ما با یکدیگر محتاط باشند. 

مارک میلی افزود: با همتای چینی خود در هفته‌های گذشته صحبت کردم و این در چارچوب سیاست بازدارندگی و اعلام توانایی هایمان به دشمنان مان مهم است. می‌خواهیم اختلاف بین چین و تایوان به صورت مسالمت آمیز حل شود، اما ما توانایی مداخله در صورتی که رئیس جمهور بخواهد داریم.

پیش از این خبرگزاری‌های بین‌المللی افشا کردند آمریکا بیش از یک سال گروهی از نیرو‌های ویژه خود را به صورت مخفیانه به تایوان ارسال کرده است. این اقدامات تحریک‎ آمیز آمریکا موجب بروز تنش‌های بسیاری میان چین و تایوان شده چرا که پکن همچنان تایوان را از خاک خود و این اقدامات را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.

شایان ذکر است روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز در خبری اعلام کرد جاسوسان و سربازان وابسته به آمریکا که در افغانستان جا مانده‌اند در حال پیوستن به گروه تروریستی داعش هستند که می‌تواند تجربه و اطلاعات زیادی را در اختیار این تروریست‌ها قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار