پوئم سمفونی «اروند» رونمایی شد

مراسم رونمایی از پوئم سمفونی اروند بعد از ظهر امروز در سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی پوئم سمفونی اروند با آهنگسازی امیر حسین سمیعی بر اساس شعری از مصطفی محدثی خراسانی امروز با حضورشاه آبادی معاون سیما، جعفری مدیر عامل موزه دفاع مقدس و جمعی از اهالی موسیقی در سالن کوثر برگزار شد.

این اثر با مشارکت بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، منطقه آزاد اروند و مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید شده است.

پوئم سمفونی اروند اثری سمفونیک است که با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و نقش اروند در آن دوران، به صورت ارکسترال با همراهی گروه کر، که هرکدام از آنها با یاد عملیات‌های کربلای ۴، فاو، والفجر ۸ و شهدای غواص نامگذاری شده است.

در ابتدای این مراسم مصطفی محدثی خراسانی شاعر پوئم سمفونیک گفت: اروند از رخداد‌های عظیم دفاع مقدس است. چه از بعد معرفتی و عاشقانه و چه حتی وجه تراژیک که لازم بود با زبان شعر و موسیقی بیان شود.

امیر حسین سمیعی آهنگساز پوئم سمفونی گفت: در اسفند ۹۶ به همت آقای جعفری طرحی انجام شد که در آن هنرمندان بخش‌های مختلفی از جمله ادبیات و هنر‌های تجسمی و موسیقی به مناطق جنوب کشور سفر کردند. خیلی فکر کردم فرم این سمفونی چگونه باشد. الان فکر می‌کنم هیچ فرمی نمی‌تواند آن را به تصویر بکشد و تلاش کردم روایات موسیقایی شوند.

سمیعی افزود: بودجه ساخت این پوئم صفر است! در واقع شبیه نوعی نذر بود که توسط نهاد‌ها و افراد مختلف صورت گرفت. سازمان هنری شهرداری بخش تولید محتوا را بر عهده گرفت و سرهنگ سزاوار نیز بخش تحقیقات میدانی را تقبل کردند. استودیو آفتاب نیز میکس و مسترینگ و پالایش نهایی را بر عهده داشت.

این آهنگساز درباره منبع الهام خود گفت: روز دومی که در مناطق جنوب بودم در ساحل اروند خانمی پیر را دیدم که لنگ‌لنگان می‌آمد. جلوتر رفتم و دیدم آشفتگی این مادر فراتر از این است که صرفا آنجا دنبال چیزی باشد. پرسیدم چیزی گم کردید؟ گفت: بله، پسرم را گم کردم. زبانم قاصر شد. آن‌جا بود که احساس کردم باید کاری کنم. این پوئم سمفونی جریان زندگی مرا از آنجا عوض کرد.

همچنین محمد نراقیان رئیس مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما از تعبیر چهار فصل موسیقی جمهوری اسلامی استفاده کرد و گفت: سال گذشته در سالگرد حاج قاسم پوئم سمفونی سرباز و امسال اروند را ساختیم، از روح شهدا استمداد می‌کنیم که برای ساخت دو قطعه بعدی یعنی بهمن و ظهور ما را یاری کنند.

در ادامه حمید شاه‌آبادی معاون سیما گفت: در ایران در حوزه موسیقی با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. عزم رسانه ملی باید در جهت استفاده درست و صحیح از این مولفه باشد. با مدیریت آقای نراقیان گام‌های ارزشمندی در این حوزه برداشته شد که باید آن‌ها را به فال نیک گرفت. رسانه باید یک دانشگاه باشد. باید به گفته مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم و از ظرفیت موسیقی استفاده کنیم. بخشی از خلاهای ما در نحوه مدیریت انتشار موسیقی است و گام نهایی باید انتشار درست باشد.

در اجرای ارکستر به ترتیب قطعات اروند، نینوای عاشق، آن عاشقان شرزه، پایان غربت عشق، راز رشید اجرا می شوند.

رهبر ارکستر آرش امینی و خواننده قطعه اروند علیرضا علیزاده هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید عباس
۱۸:۰۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام و بالاخره راهی برای بیان حماسه های ملی به زبان موسیقی پیدا شد!
آخرین اخبار