انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم بررسی کرد؛

افزایش ۵۹ درصدی صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی در ۴ سال

اطلاعات رسمی انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نشان می‌دهد سه درصد از تجارت تسلیحات جهان از طریق رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، اطلاعات رسمی نشان می‌دهد سه درصد از تجارت تسلیحات جهان از طریق رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و صادرات تسلیحات از فلسطین اشغالی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، در حدود ۵۹ درصد افزایش یافته است.

پایگاه عبری زبان «زمان یسرائیل» اخیرا فاش کرد اسرائیل هشتمین صادرکننده تسلیحات جهان است. بر اساس گزارش‌های انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Sipri) در خصوص تجارت تسلیحات، سه درصد از تجارت تسلیحات جهان از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و بر اساس اطلاعات رسمی این رژیم، صادرات تسلیحات از فلسطین اشغالی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، حدود ۵۹ درصد افزایش داشته است.

این پایگاه عبری زبان در ادامه نوشت: بر اساس بیانیه اداره کمک به صادرات دفاعی وزارت دفاع، میزان صادرات دفاعی از فلسطین اشغالی در سال ۲۰۲۰ به حدود هشت میلیارد و سیصد میلیون دلار رسید. این پایگاه تاکید کرد ۴۴ درصد از صادرات دفاعی به برخی کشور‌های آسیا و اقیانوس آرام صورت گرفت.

دوبی لاوی رئیس، اداره نظارت بر صادرات امنیتی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی اذعان کرد تل آویو به برخی کشور‌های غیر دمکراتیک سلاح صادر می‌کند؛ کشور‌هایی که حقوق بشر در آن‌ها نقض می‌شود و در آن‌ها نسل کشی صورت می‌گیرد.

وی به روزنامه هاآرتص گفت: برخی کشور‌های غیر دمکراتیک هستند که صادرات تسلیحات به آن‌ها را به تصویب می‌رسانیم. نه تنها ما بلکه همه جهان به این کشور‌ها سلاح صادر می‌کند. وی افزود «تصور نمی‌کنم صادرات امنیتی صرفا به کشور‌های دمکراتیک صورت بگیرد. این اتفاق نه در اسرائیل، نه دیگر کشور‌های جهان و نه کشور‌های توسعه یافته روی نمی‌دهد.»

لاوی در ادامه گفت: با هدف قرار دادن تسلیحات و امکانات لازم در اختیار ارتش اسرائیل، برای ایجاد توازن بین نیاز اسرائیل به صنعت امنیتی قدرتمند و صادرات تسلیحات به دیگر کشور‌ها تلاش می‌کنیم.

اظهارات لاوی پس از آن مطرح شد که روزنامه اسرائیلی هاآرتص بر اساس اطلاعات وزارت امنیت فاش کرد تسلیحات ساخت این رژیم به واسطه تاجران اسرائیلی در حوزه تسلیحات در کشور‌هایی به فروش می‌رسد که در آن‌ها نسل کشی انجام می‌شود.

در همین حال، یوسی ملمن تحلیلگر مسائل راهبردی گفت اسرائیل از طریق فروش تسلیحات به دنبال کسب سود و ایجاد روابط دیپلماتیک با کشور‌های جهان سوم است. به گفته وی، تل آویو ۱۰ درصد از تجارت تسلیحات جهان را در دست دارد. وی افزود تل آویو از طریق قرارداد‌های تسلیحاتی، سود هنگفت مالی کسب می‌کند.

وی در ادامه گفت تل آویو ترجیح می‌دهد به شکل غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های خصوصی (حدود ۲۲۰ شرکت)، به امضای قرارداد‌های فروش تسلیحات به کشور‌های مختلف آفریقا و آمریکای لاتین بپردازد. تا از این طریق، در صورت استفاده از این تسلیحات در جنایت‌های ضد بشری، از مسئولیت آن شانه خالی کند.

از سوی دیگر، سیفر بلوتسکر تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارانوت گفته بین سیاست خارجی رژیم اشغالگر و فروش تسلیحات اسرائیلی به کشور‌های جهان ارتباط زیادی وجود دارد. در کابینه کنونی خسارت ناشی از صنعت سلاح اسرائیل به ده‌ها میلیارد خواهد رسید. اما این خسارت به جایگاه آن آسیب وارد نخواهد کرد و این رژیم در زمینه مقدار صادرات تسلیحات در جایگاه خود باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار