سازمان ملل جنایات جنگی در اتیوپی را بررسی می‌کند

در پی جنایات هولناکی که در منطقه تیگرای روی داده، سازمان ملل تصمیم به تحقیقات و ارائه گزارش درباره این جنایات گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، گزارشی از سوی سازمان ملل در مورد سوء استفاده‌های انجام شده در طول جنگ در شمال منطقه تیگرای امروز منتشر خواهد شد.

این در حالی است که سخنگوی حزب حاکم تیگرای هنوز از مناطق زیادی بازدید نکرده است.

این گزارش در حالی تهیه می‌شود که ساعاتی پیش در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شد. این وضعیت پس از اعلام راهپیمایی نیرو‌های تیگرای در پایتخت اعلام شده است.

تحقیقات مشترک دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر اتیوپی که از سوی دولت منصوب شده است، در راستای مستندسازی موارد نقض حقوق بشر توسط همه طرف‌های درگیر در تیگرای است.

اتهامات گسترده‌ای علیه سربازان اتیوپیایی و سربازان اریتره در اتیوپی وجود دارد. از جمله این اتهامات می‌توان به تجاوز گروهی، کشتار دسته‌ جمعی و جلوگیری از کمک‌های بشردوستانه اشاره کرد.

دولت اتیوپی جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه را رد کرده است و بدون ارائه جزئیات گفته است که سربازانی که خلاف قانون عمل کرده اند، مجازات شده اند. از سوی دیگر، کشور اریتره هرگونه سوء استفاده و رفتار خلاف قانون را تکذیب کرده است.

جبهه آزادی‌بخش تیگرای بیان کرده است که برخی گروه‌های پارتیزانی منطقه تیگرای ممکن است مرتکب جرایمی شده باشند، اما نیرو‌های رسمی مسئول چنین خطا‌هایی نیستند.

جنگ بین دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش تیگرای سال پیش پس از آن آغاز شد که نیرو‌های منطقه‌ای تیگرای کنترل پایگاه‌های نظامی در سراسر منطقه را به دست گرفتند.

این درگیری‌ها تاکنون باعث ایجاد قحطی و گرسنگی بیش از ۴۰۰ هزار نفر شده است. همچنین هزاران غیرنظامی در جریان این مناقشات جان خود را از دست داده و ۲.۵ میلیون نفر آواره شده اند.

میشل باشله، رئیس امور حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه مارس با درخواست اتیوپی‌ برای انجام تحقیقات مشترک در تیگرای موافقت کرد. او گفت که ممکن است افراد در این منطقه جنایات جنگی مرتکب شده باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار