باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد؛

آتش نشانان در یک بام و دو هوای بیمه بازنشستگی

آتش نشانانی که بیمه صندوق بازنشستگی کشوری دارند با ۳۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند در حالی که اگر بیمه تأمین اجتماعی داشته باشند با ۲۰ سال سابقه کار، مهر بازنشستگی آن ها زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، به دنبال گلایه آتش نشانان بیرجندی در خصوص اینکه چرا آتش نشانانی که بیمه تأمین اجتماعی اند می‌توانند با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند، اما آتش نشانانی که تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری هستند باید ۳۰ سال سابقه کار داشته باشند تا بازنشسته شوند، پیگیر این موضوع شدیم.

محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: سازمان تأمین اجتماعی بر قوانین کار حاکم است در صورتی که در صندوق‌های کشوری قوانین مدیریت خدمات کشوری اعمال می‌شود.

او افزود: نکته دوم این است که تنها در بحث مشاغل سخت، قوانین کار می‌تواند مشمولیت سخت و زیان آوری داشته باشد یعنی رابطه کارگر و کارفرمایی حاکم باشد و در مشاغلی که به عنوان سخت و زیان آور ثبت نشده باشند نمی‌توان بازنشستگی را با سابقه ۲۰ سال اعمال کرد.

محمدی ادامه داد: در قوانین کار و بیمه تأمین اجتماعی، آتش نشانان جزو مشاغل سخت و زیان آور حساب می‌شوند و می‌توانند بعد از ۲۰ سال کار کردن خود را بازنشسته کنند در صورتی که در صندوق بازنشستگی کشوری شاید این صنف جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی نشده باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر آتش نشانی بیمه تأمین اجتماعی دارد و شامل مشاغل سخت و زیان آور نشده است می‌تواند موضوع را از طریق اداره کار و یا کارگزینی مربوط به خود پیگیری کند.

او در ادامه بیان کرد: بعد از درخواست، موضوع در کمیته کار‌های سخت و زیان آور بررسی می‌شود و اگر شامل مشاغل سخت و زیان آور شود می‌تواند از آن قانون برای بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه کار استفاده کند.

در ادامه با مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

باقر نژاد مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور حساب نمی‌شود و آتش نشانان باید ۳۰ سال سابقه کار داشته باشند تا بتوانند بازنشسته شوند.

او افزود: ما فقط مجری قوانین هستیم و نمی‌توانیم دخالتی در نوع اجرای آن داشته باشیم؛ برای اصلاح این قانون لازم است از طریق مجلس پیگیری انجام شود.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.