گران‌ترین لیموزین جهان زیر پای رضا شاه؛ هزینه خودروی طلایی و الماس نشانی که برق از سرتان می‌پراند! + تصاویر

هزینه خرید لیموزین پهلوی اول تقریباً معادل بودجه سالانه وزارت طُرُق و شوارع یا همان وزارت راه و شهرسازی امروزی بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اطلاعات ما درباره اوضاع اقتصادی دوران رضاشاه چندان کامل نیست؛ آمار‌های رسمی از سال ۱۳۱۵ ش به بعد در دسترس هستند. به همین دلیل تکیه ما برای مطالعه روی این مسئله تاریخی، بر اطلاعاتی است که جسته    وگریخته در اسناد، گزارش سفارتخانه‌ها و البته مستندات موجود در بانک ملی وجود دارد. طی این دوره، درآمد ایران عموماً از طریق سهم کشور در قرارداد نفتی دارسی و سپس قرارداد ۱۹۳۳ به دست می‌آمد؛ البته در این بین، درآمد‌های مالیاتی و همچنین، درآمد ناشی از صادرات، گمرک و... نیز وجود داشت که در مقابل پول حاصل از سهم نفتی، چیز قابل‌داری به حساب نمی‌آمد.


بیشتربخوانید


محمدعلی همایون کاتوزیان، در کتاب «اقتصاد سیاسی ایران»، بر طبق اسناد در دسترس، بودجه ۱۰ وزارتخانه فعال کشور را در سال ۱۳۱۰ ش، معادل ۳۷۴ میلیون ریال (برابر با ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) اعلام کرده‌است (وزارت جنگ با بیش از ۱۷ میلیون تومان، بیشترین بودجه و وزارت طرق و شوارع و وزارت فلاحت، هرکدام با ۱۰۰ هزار تومان، کمترین بودجه اختصاص ‎یافته سالانه را داشتند). این بودجه در حالی به وزارتخانه‌ها اختصاص می‌یافت که نرخ برابری ریال ایران در مقابل دلار آمریکا، طبق نامه‌ای که تیمورتاش، وزیردربار رضاشاه در سال ۱۳۱۰ ش برای نخبگان اقتصادی ایران فرستاد و متن آن در کتاب «اسنادی از ارز و انحصار تجارت خارجی در دوره رضاشاه ۱۳۱۱- ۱۳۰۵» درج شده‌است، معادل ۱۸/۳۳ قِران، برابر ۳۱۸/۳ تومان بود. در همین حال، حقوق روزانه یک کارگر ساده، به عنوان مثال کارگری که در اداره «طُرُق و شوارع» کار می‌کرد، سه قران بود که اگر تمام ماه را بدون تعطیلی روز جمعه کار می‌کرد، دستمزد وی به حدود ۹ تومان (۹۰ قران) می‌رسید. احتمالاً از خود می‌پرسید که قصد ما از ارائه این آمار و ارقام چیست و قرار است چه نتیجه‌ای از آن بگیریم؟ اگر کمی حوصله کنید، در ادامه متن به موضوع اصلی بحث ما پی خواهید برد.

گران‌ترین لیموزین جهان زیر پای رضا شاه؛ هزینه خودروی طلایی و الماس نشان تشریفاتی که برق از سرتان می‌پراند! + تصاویر

خبری که بهانه یک بررسی تاریخی شد

اول آبان‌ماه بود که خبر افتتاح موزه ملی خودرو، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده تهران به کرج منتشر شد؛  این موزه ۱۱ هزار مترمربع مساحت و چهار سالن بازدید دارد؛ ۶۱ خودروی منحصر به فرد در آن نگهداری و با داشتن ۲۱ خودروی «رولزرویس»، به عنوان بزرگ‎ترین گنجینه و مجموعه تاریخی این خودرو در جهان شناخته می‌شود. اما در میان این خودرو‌های منحصربه فرد، یکی هست که از همه آن‎ها منحصربه فردتر است؛ یک خودروی لیموزین «تاون کار پیرس ارو» که خاص‌ترین نمونه لیموزین محسوب می‌شود، هم از نظر ساخت و هم از نظر قیمت. این خودرو، خودرو‌ی رضاشاه است؛ همان خودرویی که در مراسم رسمی سوار می‌شد. لیموزین پهلوی اول، در سال ۱۹۳۰ م/۱۳۰۹ ش در آمریکا ساخته شد. رضاشاه به دنبال یک خودروی متفاوت بود و «پیرس ارو» در قبال دریافت یک مبلغ بسیار عالی، یک خودروی بسیار خاص برای او ساخت؛ خودرویی که در آن زمان، ۳۰ هزار دلار، معادل ۹۰۰ هزار ریال (۹۰ هزار تومان) آب خورد، گران‌تر از هر لیموزینی که تا آن زمان ساخته شده بود. خبر تولید این خودرو آن‌قدر اهمیت داشت که حتی روزنامه نیویورک  تایمز هم به پوشش دادن آن اقدام کرد.

یک خودروی غرق در طلا

در آوریل ۱۹۳۰/ فروردین ۱۳۰۹، خودروی لیموزین رضاشاه که آن را با رنگ سفید طراحی کرده‌بودند، در معرض دید عموم مردم نیویورک گذاشته شد. نیویورک‌تایمز در گزارش مفصل خود از این نمایش که بخش‌هایی از آن به‎  تازگی توسط بی. بی. سی منتشر شده‌است، لیموزین رضاشاه را «مجلل‌ترین مَرْکَب اربابان تخت طاووس در طول تاریخ» لقب داد؛ یراق‌آلات خودرو شامل سپر، قالپاق، دستگیره‌ها، چراغ‌ها، سردنده و... تماماً با آبکاری طلا تزیین شده‌بودند. زیرسیگاری موجود در خودرو، به‎ طور کامل از طلای ناب بود که روی آن چند قطعه الماس خودنمایی می‌کرد. بدنه خودرو کاملاً دست‌ساز بود؛ شرکت «پیرس ارو» آن را به یک شرکت صنعتی معتبر به نام «براون و شرکا» سفارش داد؛ این شرکت تخصص خاصی در تولید چنین خودرو‌هایی داشت. تودوزی این خودرو که موتوری هشت سیلندری داشت، با بهترین ابریشم فرانسوی انجام شد و برای کف آن، از کف‌پوش پشمی و اعلای روسی استفاده کردند. خودرو در همان فروردین ۱۳۰۹، از نیویورک به مقصد ایران بارگیری شد. البته رضاشاه پس از دیدن لیموزینِ خودش، رنگِ آن را نپسندید؛ دستور داد رنگش را تغییر بدهند و سورمه‌ای اش کنند و به این ترتیب، لیموزین پهلوی اول، همینی شد که امروز در موزه ملی خودرو می‌بینید. بعد از فرار رضاشاه از ایران، محمدرضا پهلوی نیز، از این خودرو مدتی استفاده کرد و سپس آن را کنار گذاشت.

گران‌ترین لیموزین جهان زیر پای رضا شاه؛ هزینه خودروی طلایی و الماس نشان تشریفاتی که برق از سرتان می‌پراند! + تصاویر

بودجه یک سال وزارت راه برای خرید یک خودرو!

درباره خودروی لیموزین رضاشاه، افزون بر مطالبی که گفتیم، دو نکته مهم و اساسی دیگر نیز، قابل بررسی است؛ اولاً در دوران سلطنت او، خودرو‌های تجملی جایگاه چندانی در میان ثروتمندان و متمولان کشور نداشتند و اصولاً آمار خودرو‌های معمولی هم در سراسر ایران و حتی پایتخت، زیاد نبود و این خرید در زمان خودش، یک خرید سنگین و بسیار ویژه به حساب می‌آمد. ثانیاً مبلغی که صرف خرید لیموزین شد، مبلغ معتنابهی بود؛ کافی است بدانید که هزینه این خرید، یعنی مبلغ ۹۰ هزار تومان، تقریباً معادل بودجه سالانه وزارت طُرُق و شوارع (وزارت راه و شهرسازی امروزی) بود که باید با بودجه ۱۰۰ هزار تومانی، جاده‌های ایران را توسعه می‌داد، حقوق کارمندانش را پرداخت می‌کرد و البته نگهداری و تعمیر راه‌های کشور را هم که بخش عمده آن‎ها شوسه بود و به تعمیرات همیشگی نیازمند، برعهده داشت. یا وزارت فلاحت که با بودجه ۱۰۰ هزار تومانی باید از عهده مخارجش برمی‌آمد. از آ ن سو، اگر درآمد ماهانه یک کارگر را در سال ۱۳۱۰ ش، معادل ۹ تومان بدانیم، هزینه‌ای که برای خرید لیموزین پهلوی اول درنظر گرفته شد، معادل حقوق ماهانه ۱۱ هزار و ۶۰ کارگر ساده بود؛ یعنی یک کارگر ساده، باید بیش از ۹۲۱ سال کار می‌کرد و البته چیزی نمی‌خورد و خرج نمی‌کرد تا بتواند یک خودرو مانند خودروی رضاشاه را در آن زمان بخرد. مورخان، رضاشاه را به دلیل علاقه وافرش به زمین و مِلک، همواره شماتت کرده‌اند؛ او زمانی که با حمایت انگلیس، سردار سپه شد، آه در بساط نداشت، اما روزی که گریخت، بزرگ‎ترین مالک ایران محسوب می‌شد، مالکی که بهترین زمین‌های زراعتی کشور را در اختیار داشت. اما بررسی ما درباره قیمت لیموزین او و معادل‌سازی‌اش با نرخ هزینه‌های همان دوران، نشان می‌دهد که پهلوی اول، نه فقط در اموال غیرمنقول، بلکه در عرصه اموال منقول نیز، اشتهای فراوانی داشته‌ است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
از باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندم توضیح دهد بزرگ‌ترین اختلاس کشور در سالهای اخیر را با تعداد سالهای کار یک کارگر ساده نیز معادل سازی کند
Iran (Islamic Republic of)
اصغر زارعي
۲۰:۵۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
قيمت دلار داراي اشتباه تايپي است لطفا اصلاح كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
همه کشورها با حاکمیت کمونیستی و دیکتاتوری اینجوری هستن.نیاز به شفافیت مالی و ارائه توضیح ندارن همشونم قبلا به نون شبشون گرسنه بودن و بعدا دنبال خالی کردن عقده بودن.مشکل سیستم حکومتی و انفعال مردمه
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۷:۵۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
عزیزان بدبختی و بیچارگی و رشد کشور و ملتی محروم و مظلوم اونموقع را با جهان و این ولخرجی‌ها و دور ریختن پول وزارتخانه های مهم را به پای یک خودرو مقایسه کنین .
مقایسه آن‌زمان با این زمان اشتباه است مگر اینکه باز هم همین ولخرجی‌ها برای خرید هواپیما و خودروهای لوکس و گرانقیمت و ساخته از طلا و مروارید شود.
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۷:۴۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
حداقل عکس ماشین واقعی بزارید ماشین تو عکس سیاه سفید باید مشکی باشد نه سفید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
چرت میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۸ تير ۱۴۰۱
آقای ناشناس ی نگاه به خودت بنداز بعد بگو چرت ميگی
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۲۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
لعنت به خاندان منحوس پهلوی که غیر از خیانت،دزدی،جنایت هیچ غلط دیگه ای نکرد.مزدور و نوکر غربی ها به طوری که بدون اجازه آنها آب هم نمیخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
باید بگین رضا خان قلدر وطن فروش که آرارات رو داد ترکیه و هیرمند رو داد افغانستان پسرش هم باعث جدایی بحرین از ایران شد پهلوی ها ذاتا خائن وطن فروش هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خدا را شکر الان مسئولان از پراید و سمند استفاده می کنن و خرید ماشین های خارجی مطلقا برای مسئولان ممنوع شده است
Iran (Islamic Republic of)
ایران سربلند
۱۴:۳۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
من به عنوان یک ایرانی هرگز از خاندان پهلوی نخواهم گذشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۸ تير ۱۴۰۱
ب بنده هم از حکومت فاسد شما نخواهم گذشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
در زمان ورود متفقین به ایران قیمت دلار حدود 15 ریال بود با برابری ارزش دلار و قدرت خرید آن در آن زمان و حال حاضر متوسط 10 برابر ارزش خرید دلار در جهان کاهش یافته یعنی کالایی که در سال 1940با یک دلار میشد خرید الان باید 10 دلار داد . با این فرض قیمت لیموزین مورد بحث این مقاله امروز حدود 300 هزار دلار برآورد می شود . 300 هزار دلار امروز در مقایسه با قیمت خودرو های انحصاری ضد گلوله سران کشور که بکنار خودرو های لاکچری آقازاده ها از ما بهتران و تازه بدوران رسیده ها و.... رقمی نیست که حتما به ده ها و صد ها میلیون دلار هم برسد . هر وقت سران کشورمان و ..... سوار پراید و تیبا و پژو آردی ! شدند آن موقه به تنها خودروی لیموزین رضا شاه ایراد بگیرید .
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۰۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
موافقم ، بقولی ، ی سوزن به خودت ، ی جوالدوز به دیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
یک چیزهایی از خودت می بافی خودت هم می دانی که این حرفها چرته ، آقای محترم مهم اینه که آن زمان گرانترین ماشین دنیا بوده و اگر رضا قزاق الان هم بود گرانترین ماشین را می خرید ،یک ذره به شعور مردم ارزش قائل شو به چه قیمتی از آن خانواده عیاش و چپاولگر دفاع می کنی به قیمت زیر سوال بردن درک خودت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خوبه مثل بعضییا ثروت مملکت رو با خودشون تاراج نکردن و نرفتندخوب یا بد رو همه میدونن ایشون هم ایرانی بوده اگه هم واسه مملکت بعضی امتیازات داده باشه ولی خیانت نکرده اونایی که میگن خیانت کرده به کشور پس این کارهایی که الان هم بعضی ها برای کشور می‌کنند باید خیانت به کشور باشه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۴:۱۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
حیف اسم رضا که روی این گدا گشنه است
فکر کرده بوده ارث پدرش بوده که از جیب ملت حاتم بخشی برای خودش و خاندان منحوسش می کرده البته یک نمونه کوچک از دزدی های این پهلوی های دزد و نوکر بیگانه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آقای 15:11 ان شاالله تو هم در قیامت با او محشور و همنشین شوی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۸ تير ۱۴۰۱
همین که باعث سوختن شما ها شده بسه شما مال مردم نخور اون آدم با پول ملت نخریده بلکه هديه بهش دادن بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۱۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
بازم خداروشکر که این ماشین جزئ سرمایه های ایران هست.اونا با خودشون نبردن.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۵۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آقای محترم نتوانستند ببرند آنچه توانستند بردند که ارزشش هزاران برابر بیشتر از اینها است
Norway
f
۱۴:۰۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
حالا من یه کوچولو محاسبه کنم شما برق از سرتون بپرسه
حقوق 11000 کارگر الان میشه حدود 45 ملیارد تومن... خودروی s500 که خودرو تشریفاتی ایران محسوب میشه و بارها تو اخبار دیدیدمش قیمتی حدود 9 ملیارد تومن داره... یعنی 5 تا از این خودرو که دولت مردای ایران دارن... حالا سوال من اینه تو کل جمهوری اسلامی و اقازاده ها فقط 5 تا از این خودروها وجود داره؟ تازه این خودرو به نسبت قدیمیه و ماشین های لوکس تر مثل S600 و پورشه پاناما خیلی از این گرونتر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ریاضیت ضعیفه داداچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۸ تير ۱۴۰۱
ناشناس تو برو سوادتو ببر بالا داداچ
Iran (Islamic Republic of)
خس خس
۱۴:۰۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
این که بری پراید ۱۵۰ ملیونی بگیری خجالت داره نه این
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۲۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
رئیس جمهور کشور بوده میخوای تایر دستش بگیره با ی چوب بازی کنه
الان ماشینای خیلی کمتر از رئیس جمهور صد برابر قیمت ماشین رئیس جمهور اون موقع بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
از کجا میدونی رئیس جمهور بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خخخخخخخخخخ جناب ریس جمهور نبوده ،شاه بوده برو فرقها را یاد بگیر !!!
آنهم شاه دیکتاتور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۸ تير ۱۴۰۱
آقای ناشناس دیکتاتور آباد گرا بوده تو برو سوادتو ببر بالا چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ماشینهای بجه های مسئولین چیه
Germany
مجید
۱۲:۲۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خوب و یا بد بودن رضا شاه را کار نداریم گور پدرش هزینه یکسال یک وزارت خانه را داده یک ماشین خریده والان هم به عنوان یک سرمایه میشود به مزایده گذاشته شود وچند میلیاردی سود برای کشور دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
الان !!؟؟خخخخخخخخخخ!؟
بچه ایییییی ها!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
چرا از مسئولان امروزی نمینویسید؟؟؟؟؟؟
قیمت خودروهاشون برابر ۵۰هزار کارگره؟؟؟؟
لطفا پخش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
مسئولین امروزی هرکاری کنن هم خود نظام باهاش مخالفه اونا زیرجولکی کار میکنن ولی رضا پالونی با افتخار پولای ملت و میکرد تو جوب آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
این هم شعور این جماعت . فقط توهین بلدن.
برای پاسخ ۱۲:۴۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
با يك حساب سرانگشتي 90 هزار تومان معادل حقوق 10 هزار نفر كارگر ساده با حقوق ماهيانه 9 تومان مي باشد و قيمت يك ماشين 90 هزارتوماني معادل حقوق 383.3 سال يك كارگر ساده با حقوق 9 تومان مي باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آیا ایران از این خرید ضرر کرد چند خرید و امروز چند است انصاف و وجدان انسان داشته باشد بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
پولش ظاهرا تو جیب شماست که میگی ضرر نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
اقای ناشناس 12:47 زیاد تند نروبه وضع اقتصادی مملکت دقت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
نخیر سود کرد نابغه ملی!!!!
بعد از اینهمه مدت نفهمیدی!!!!!
راستی لیلی زن بود یا مرد ؟ مرد بود مگه نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
پس این ماشین لاکچریای بالا شهر برای کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۱:۰۱ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
چرا باشگاه خبرنگاران اینقدر محو گذشته شده؟

شما خودتان درگیر گذشته هستید بعد میخواهید تریپون مشکلات مردم باشید؟

رضا شاه به گورستان‌تاریخ رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
این گذشته نیست بخشی از زندگی ماست که وضعیت امروز ما به مقدار زیادی تحت تأثیر آن است ، ولخرجی ها و عیاشی ها و عقب نگه داشتن کشور از علم و تکنولوژی و پرداختن به خوشگذرانی های این رژبم موجب مشکلات فعلی ماست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
لطفا از ماشین های آقازاده ها فقط ، گزارشی تهیه نمایید
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۱:۱۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
تو میتونی به عنوان شهروند خبرنگار از ماشین آقازاده ها گزارش تهیه کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
۲ بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
دردت اومد از هزاران مورد چپاول این خانوادۀ دزد یک مورد ارائه شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
احسنت کاملا درست گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ناشناس 11:24 تواز 1000 موردبه 500 مورد دزدی اشاره کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ناشناس۱۴:۳۰ در کتابهای خود درباریان موجود قربان میتونید مراجعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آقای ناشناس ۱۴:۳۰ اگر دنبال واقعیت باشی تاریخ این رژیم را مطالعه کنی که خود درباریان اعتراف کرده اند بیشتر از چندین هزار پیدا خواهی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ناشناس 14:30 لزومی ندارد دنبال تاریخ بگردم تاریخ واقعی را میبینم تو هم میتونی ببینی اگه از مردم عادی باشی