درخواست کشور‌های مختلف برای نشست اضطراری درباره سودان

کشور‌های مختلف از سازمان ملل متحد خواستار تشکیل نشست اضطراری درباره سودان شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه از درخواست ده‌ها کشور مختلف در سرتاسر جهان برای تشکیل نشست اضطراری سازمان ملل با محوریت سودان خبر داد.

انگلیس به عنوان یکی از کشور‌های درخواست دهنده اعلام کرد که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته تا «نشستی اضطراری درباره سودان» تشکیل شود.

این درخواست به نمایندگی از ۱۸ کشور عضو سازمان ملل به رئیس مجمع این نهادِ ۴۷ عضوی رسید؛ برای آنکه نشستی اضطراری تشکیل شود به درخواست بیش از یک سوم اعضا نیاز است که اکنون نیز این مسئله به حد نصاب رسیده است.

همچنین ۳۰ کشور ناظر در سازمان ملل از جمله آمریکا از این درخواست حمایت کرده‌اند.

«سایمون مانلی» سفیر انگلیس در سازمان ملل در ژنو نیز اعلام کرد: «اقدامات ارتش سودان خیانت به انقلاب، دوران گذار و امید‌های مردم سودان است.»

این درخواست کشور‌ها پس از کودتای اخیر در سودان به سازمان ملل ارائه شده است. بعد از کودتای نظامی در سودان طی هفته گذشته حزب آزادی و تغییر ائتلاف اصلی سودان که برای برکناری البشیر فشار می‌آورد، در توییتر از شهروندان خواسته با نافرمانی مدنی تظاهرات مسالمت آمیز و بستن خیابان‌ها جلوی سلطه نظامیان بایستند.

وزارت اطلاعات سودان نیز مردم را به مقاومت دعوت کرده و گفته است که کارکنان بانک مرکزی این کشور در اعتراض به کودتا اعتصاب کرده‌اند.

شهروندان سودان در روز‌های اخیر با حضور در خیابان‌ها خواستار بازگشت حکومت مدنی در راستای تحقق اهداف انقلاب خود و حاکمیت پیدا نکردن نیروی نظامی در این کشور شدند.

هفته گذشته رئیس شورای حاکمیتی سودان با اعلام حالت اضطراری در این کشور، شورای حاکمیت و شورای وزیران انتقالی را منحل و طیف غیرنظامی در قدرت را به توطئه و تحریک علیه ارتش متهم کرد.

پس از آن شماری از نیرو‌های نظامی نیز حمدوک را بازداشت و سپس رها کردند. امروز نیز «ابراهیم غندور» وزیر امور خارجه پیشین سودان بار دیگر دستگیر شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار