معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران:

درآمد‌های شهرداری طی بازه ۱۰ ساله کاهشی بوده است

فلاح گفت: در بازه ۱۰ ساله سال ۹۰ تا ۹۹ کل درآمد‌ها به قیمت ثابت کاهشی بوده و نسبت به سال پایه یعنی در سال ۱۳۹۰ درآمد ما روند کاهشی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در صحن شورا به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداخت و گفت: در بازه ۱۰ ساله سال ۹۰ تا ۹۹ کل درآمد‌های به قیمت ثابت کاهشی بوده و نسبت به سال پایه یعنی در سال ۱۳۹۰ درآمد ما روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: اجزای سهم درآمدی شهرداری هم ۵۰ درصد شهرسازی، ۲۳ درصد درآمد پایه، تسهیلات ۱۰ درصد، اوراق مشارکت ۷ درصد، اسناد دریافتنی ۶ درصد و سایر منابع درآمدی هم ۴ درصد است.

فلاح با بیان اینکه در عملکرد شهرسازی از لحاظ قیمت ثابت، روند کاهشی داشته است، بیان کرد: درآمد‌های پایدار شهرداری به دلیل نرخ تورم رشد داشته و همسان نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.
معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران درباره میزان بدهی شهرداری تهران گفت: تا پایان شهریور ۵۶ هزار میلیارد تومان انباشت بدهی بانکی داریم که عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: در هزینه‌های جاری شهرداری طی ۱۰ ساله به قیمت ثابت تغییر چندانی نداشته درحالی که درآمد ثابت ما روند کاهشی به خود داشته است. هزینه‌های عمرانی هم در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری را داشته است که نشان می‌دهد در حوزه عمرانی متوقف شده ایم.

فلاح ادامه داد: طبق مصوبات شورا ما سه اقدام عمده‌ای را انجام دادیم، یکی از این اقدامات بحث خزانه واحد را احداث کردیم که به نظم در خزانه کمک کرد. مسئله دیگر این است که از تنش مالی برای پرداخت حقوق عبور کردیم و به بحث انتظام مالی ورود پیدا کردیم.

به گفته معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران طلب و بدهی امری طبیعی است، اما مدیریت این بخش دارای آسیب بوده است. در مقطعی ما بدهی‌ها هنگفتی داریم و گاهی هم طلب‌هایی را خواستاریم که هنوز نتوانستیم میزان دقیق آن را براورد کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص پیمانکاران نتوانستیم عدد دقیقی از مطالبات و بدهی برآورد کنیم؛ بنابراین سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که عدد مطالبات را دقیق می‌کند، آخرین وضعیت مطالبات و بدهی شهرداری را به روز می‌کند و در مرحله سوم راهکاری برای برآورد این میزان از مطالبات و بدهی‌ها پیشنهاد می‌کند.

فلاح افزود: برنامه‌های ما در دو رویکرد خلاصه می‌شود که ۱. برقراری نظم مالی از طریق شفافیت و قانون‌مداری ۲. توانمندسازی اقتصاد شهری و مشارکت مردم است. از طرفی سه پروژه را دنبال خواهیم کرد.

این معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه هدفمان این است که چک را معامله شهری حذف کنیم، خاطرنشان کرد: با حذف چک هم سرعت عمل در شهرداری تهران بالا می‌رود هم از جعل چک جلوگیری می‌شود و ارائه خدمات به ارباب رجوع را هم تسهیل می‌بخشد.
وی ادامه داد: سیستم‌هایی که در شهرداری وجود دارد دستی است و این موضوع کار ما را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد؛ بنابراین بحث هوشمندسازی هم جزو هدف‌های ما در این زمینه است.

به گفته معاون مالی شهرداری تهران کارگروه تامین مالی را تشکیل دادیم که در صدد این هستیم از متخصص‌های حوزه اقتصادی استفاده کنیم؛ بنابراین صرف متکی به تسهیلات برای نجات شهر از مشکلات کافی نیست و باید به تجهیز منابع هم متکی باشیم.

فلاح درباره میزان بدهی‌ها ادامه داد: تامین اجتماعی در ادعای اولیه مدعی بود که ۶۰۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلبکار است که در این کارگروه میزان طلب و بدهی به تامین اجتماعی را بررسی خواهیم کرد و عدد به واقعیت نزدیک می‌شود.
در ادامه این جلسه، چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: فکر می‌کنم که همه دوستان از جهش سرمایه‌گذاری و جهش مالی در شهرداری تهران استقبال می‌کنند.
وی ادامه داد: این میزان بدهی که شهرداری باید تحویل دهد، سال به سال افزایش پیدا می‌کند که در این شرایط اداره کردن شهرداری به سختی انجام می‌شود.
در ادامه ناصر امانی عضو شورای شهر در واکنش به گزارش معاونت مالی شهرداری گفت: پیشنهاد می‌کنم که این نوع گزارشات مالی و اقتصادی که بسیار مهم است، در زمانی مناسب ارائه شود.

وی ادامه داد: ایجاد مخازن واحد در شهرداری کار بسیار مهمی بود که ۱۲۰۰ حساب بسته شد.

امانی افزود: بنده ۱۰ سال قائم مقام امور مالی شهرداری بوده‌ام این گزارشاتی که آقای فلاح مطرح کردند براساس برنامه سوم توسعه است یا براساس بودجه امسال گفته شده است.
در ادامه جلسه، نجفی عضو شورای شهر تهران خطاب به گزارش فلاح معاون امور مالی شهرداری تهران گفت: سوالی که خدمتتان داشتم این است که یکپارچه‌سازی و تجمیع و تمرکز درآمد‌ها مزایای زیادی دارد، اما اگر شهرداری به سازمانی بدهکار باشد قطعا کل حساب شهرداری مسدود خواهد شد و در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان با چالش مواجه خواهیم شد، راهکار شما برای برون رفت از این مشکل چیست؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار