تمایل کشور‌های عربی برای بازگرداندن سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب

دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد برخی از کشور‌های عربی خواهان بازگشت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، «احمد ابو الغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در مصاحبه با شبکه «صدی البلد» مصر اعلام کرد الجزایر، عراق و اردن تمایل دارند سوریه به جایگاه پیشین خود در اتحادیه عرب بازگردد و برخی از کشور‌های عربی دیگر (نامی از آن‌ها نبرد) خیلی آرام در حال تغییر رویکرد خود در قبال سوریه هستند.

او در ادامه افزود: من به عنوان دبیر کل (اتحادیه عرب) در خصوص بازگشت سوریه به جایگاه خود نظری ندارم و هیچ برنامه‌ای نیز برای آن اجرا نکرده‌ام. با این حال الجزایر به شدت خواستار بازگشت سوریه است، عراق در خصوص آن بسیار صحبت می‌کند و اردن نیز اعلام کرده سفرای این دو کشور به دمشق و امان باز خواهند گشت و روابط با آن آغاز خواهد شد.

ابو الغیط اضافه کرد: اینکه سوریه به جایگاه خود باز خواهد گشت یا نه، هم به زمان و هم به موافقت اعضای اتحادیه بستگی دارد. دمشق نیز در این خصوص رغبت دارد و ممکن است در جلسه‌ بعدی اتحادیه عرب در مارس سال ۲۰۲۲ یک نماینده از سوریه نیز بیاید، اما باز تاکید می‌کنم این به رای و خواست اعضای اتحادیه بستگی دارد.

در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۱ با موافقت ۱۸ کشور عربی و مخالفت ۳ کشور سوریه، لبنان و یمن و رای ممتنع عراق، سوریه از اتحادیه عرب خارج شد، اما اکنون بعد از گذشت ده سال از شروع بحران تکفیری‌ها در این کشور و موفقیت دمشق و متحدانش در مقابل با تروریسم، کشور‌های عربی مانند اردن، الجزایر، عراق و مصر خواستار بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شده و دیگر کشور‌های این اتحادیه نیز برای برقراری روابط با دمشق از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار