رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

بازنگری در حقابه آب امری ضروری است/ تهدیدات اقلیمی بر محیط زیست اثر می گذارد

سردار جلالی گفت: با توجه به تغییر اقلیم و کمبود بارش، بازنگری در حقابه آب امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ هشدار مخاطرات و منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه تهدیدات اقلیمی و زیستی تنها خاص کشور ما نیست، اظهار کرد: تهدیدات زیستی و اقلیمی علیه کل بشریت است و یک موضوع جهانی و بین المللی محسوب می‌شود.

او افزود: تهدیدات اقلیمی بر محیط زیست اثر می‌گذارد و برخی از تغییرات اقلیم انسان ساز است که به عنوان جنگ اقلیمی می‌توان از آن نام برد.

جلالی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیم در کشور‌ها شکننده است، بیان کرد: این تهدیدات از بمب هسته‌ای هم بالاتر هستند چرا که کمبود بارش منجر به تغییر محیط طبیعی و برهم خوردن امنیت غذایی می‌شود که در چنین شرایطی شاهد مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر بازنگری موضوع حقابه آب بیان کرد: آب یک مسئله جدی و عنصر اصلی محیط زیست است، هر چند خاک هم‌موثر است، اما به سبب شرایط کمبود بارش موضوع حقابه باید به روز رسانی شود.

او ادامه داد: در سه سال گذشته با همکاری مرکز ژنتیک سبد راهبردی حفظ تنوع ژنتیک در گونه انسانی، گیاهی، دامی و زیستی را تنظیم کردیم چرا که اطلاعات و داده در حوزه انسانی، گیاهی و دامی بسیار مهم است که متاسفانه شاهدیم که برخی کشور‌ها اطلاعات ژنتیکی ما را می‌برند که این موضوع یک خطر جدی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرکز نگه داری گونه‌های ژنتیک برای کشور ما اهمیت بسزایی دارد، بیان کرد: وزارت جهاد و سازمان جنگل‌ها در نگه داری گونه‌های ژنتیک باید تقویت شوند.

به گفته این مقام مسئول، در خیلی از کشور‌های اروپایی به سبب حفظ دارایی‌های زیستی، رودخانه آلوده پیدا نمی‌شود که این تغییر فرهنگ باید در کشور ما هم ایجاد شود، چرا که متاسفانه فضولات کارخانه داخل رودخانه می‌شوند.

جلالی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌ها امنیت زیستی را جزو امنیت ملی آورده اند، تصریح کرد: اگر چرخه امنیت غذایی و امنیت زیستی آسیب ببیند، امنیت ملی کشور هم دچار مخاطره می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار