امیرآبادی فراهانی: تعارض منافع بیشتر در بخش دولتی دیده می‌شود/ رئیس دیده بان شفافیت و عدالت: باید مردم را برانگیزیم تا با تعارض منافع مقابله کنیم

راهکار‌های شفاف سازی مکاتبات و ارتباطات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری سوم آبان ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، راهکار‌های شفاف سازی مکاتبات و ارتباطات نمایندگان مجلس امشب سوم آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت و عدالت و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه باید با ریشه‌های فساد مبارزه کنیم تا از فساد پیشگیری کنیم گفت: لازمه مقابله با فساد، مبارزه با ریشه‌های آن است و یکی از مباحثی که ما باید با آن مبارزه کنیم تعارض منافع است. در تعارض منافع فرد بین منافع فردی، منافع سازمانی و منافع مردم گیر می‌کند، اگر طرف منافع خودش را بگیرد قطعاً تعارض منافع قابل قبول نیست. در اینجا فساد شکل می‌گیرد، از این موارد زیاد داشتیم و در جامعه بار‌ها در همه قوا دیده ایم.

وی افزود: در سه قوه هم بعضا دیده می‌شود، در دستگاه‌های حاکمیتی، در بخش خصوصی، در نظام مهندسی، نظام پزشکی، وکلا و در بخش‌های مختلف تعارض منافع وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: اگر یک اتحادیه بگوید در یک منطقه به هیچ عنوان به صنفی مجوز کسب نمی‌دهد تعارض منافع به وجود می‌آید که از این موارد زیادی داریم. در بخش دولتی تعارض منافع بیشتر دیده می‌شود. لذا باید به صورت کامل و جامع به این موضوعات بنگریم.

وی با اشاره به اینکه در ادوار گذشته برخی از این اتفاقات در مجلس افتاده که مورد نقد قرار گرفته است، برخی اوقات خود نمایندگان در مجلس برخورد کردند و برخی اوقات هم برخوردی صورت نگرفته است. زیرا فرد در بحث حزب یا گروه و جریانی که در حزب حاکم بوده معمولاً قدرت داشته است.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه در بحث شفافیت خیلی‌ها کامنت می‌گذارند که شفافیت آرا چه شد افزود: در دیده بان شفافیت تعهدنامه و فرم تعهد از سوی نمایندگان قبل از ورود به مجلس امضا می‌شود. لذا چند مورد را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، نمایندگان باید متعهد شوند وقتی وارد مجلس می‌شوند آرای خود را شفاف کنند، دوم اینکه اموالشان شفاف شود سوم اینکه هزینه‌هایی که برای انتخابات صرف کردن باید شفاف باشد و چهارم اینکه باید توصیه نامه‌هایی که برای وزرا می‌نویسند به صورت داوطلبانه شفاف شود

این نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در مجلس داریم مسئله رای نمایندگان است گفت: مثلاً هیئت رئیسه مجلس باید با نمایندگان در موضوعاتی که در آیین نامه آمده برخورد کند و یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از افرادی انتخاب می‌شوند که با رای نمایندگان است در اینجا تعارض منافع به وجود می‌آید.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه طرح مدیریت تعارض منافع را نوشته‌ایم افزود: باید رسیدگی‌ها برعهده هیئت تعیین شده باشد و مشخص کردیم که نظارت از سوی چه هیئتی صورت بگیرد، فرزند نماینده مجلس هم مانند سایر مردم در آزمون‌ها باید شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را اصلاح کردیم و به زودی در صحن مطرح خواهد شد اظهار کرد: قانون سختگیرانه می‌شود و این مجلس بر این مهم تاکید دارد، زیرا چون تاکید مقام معظم رهبری است، باید بحث هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شود.

این نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون از کجا آورده اید را تصویب کرده ایم و انشاالله قوه قضاییه زودتر آن را باید شروع به اجرا کند ادامه داد: مسئولینی که بعد از انقلاب مسئولیت بر عهده گرفتند باید واقعاً بگویند که اموالشان را از کجا آورده اند، در این قانون مردم به عنوان گزارشگر به وزارت اطلاعات و دادستانی‌ها می‌توانند گزارشاتشان را اعلام کنند که این آقا، شهردار، فرماندار و یا هر مسئول دیگری قبل از مسئولیتش این قدر اموال داشته، اما الان اموال زیاد شده لذا باید فرد احضار شود و نسبت به درآمدش توضیح دهد، ما درخواست اجرای قانون را داریم.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه نمایندگان دوره یازدهم کل اموالشان را به قوه قضاییه اعلام کردند گفت: بر اساس قانون نمایندگان اموالشان را اعلام کردند و در پایان دوره هم اعلام خواهند کرد که اموالشان به چه صورت است، آیین نامه داخلی مجلس در حال اصلاح است، قانون شفافیت آرا هم در نوبت صحن است.

وی با اشاره به اینکه مهندس زنگنه در دوره‌ای که در دولت آقای خاتمی و روحانی وزیر بودند ۶۰ نفر را به وزارت نفت برد گفت: در خود صحن به آقای زنگنه ایراد گرفتم و همکاری که بعدا به وزارت نفت رفت شروع به دعوا با بنده کرد و ایشان در انتخابات رای نیاورد و بلافاصله هیئت مدیره یکی از شرکت‌های نفتی شد یعنی دعوایش به خاطر این مسئله بود و سپس به وزارت نفت منتقل شد.

این نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره گذشته مجلس هشت هزار نفر به ایران خودرو توسط نمایندگان مجلس معرفی شدند افزود: فقط یک نماینده ۳۰۰ نفر را معرفی کرده است، نمایندگان نسبت به مراجعه‌کنندگان گرفتار هستند، بخصوص نمایندگان شهرستان‌ها خیلی گرفتار هستند، باید این مسئله حل شود بحث ما بر سر حلقه اول دوره نمایندگان است.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ادامه برنامه با اشاره به مواردی که خلاف قانون است گفت: اگر مواردی که خلاف قانون است اتفاق افتاده باشد مثلا دخالت در عزل و نصب‌ها صورت گرفته باشد برخورد می‌کنیم، مواردی بوده که مد نظر شورای نگهبان است و در بررسی صلاحیت‌ها باید به آن‌ها توجه کرد.

وی اظهار کرد: وظایف نماینده در قانون اساسی مشخص است، مجلس کارش قانونگذاری و نظارت است، شورای نگهبان در ادوار گذشته نسبت به این موضوع حساسیت داشته است، در انتخابات سال ۹۸ گزارش‌هایی را دریافت کردیم و در انتخابات بعدی هم موارد متعددی بوده است، ما گزارشات را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در این دوره باید فکری به حال قانونی که وجود دارد کنیم، در حین دوره باید نظارت‌ها کارآمد‌تر و موثرتر باشد.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: ما وضعیت افراد را در ایام انتخابات از جهات مختلف بررسی می‌کنیم، ما مسائل داوطلبان را در مسائل انتخابات بررسی می‌کنیم، بحثی که در این ایام مطرح است باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد، حساسیت در شورای نگهبان وجود دارد، در مقطع انتخابات این حساسیت بیشتر می‌شود، بر اساس مقررات فعلی شورای نگهبان ناظر انتخابات است نه ناظر نمایندگان، لذا نظارت بر نمایندگان بر عهده خود نمایندگان بر اساس قانونی که سال ۹۱ تصویب شد، است.

وی گفت: اگر سفارش غیر حقی صورت گرفته باشد بر خلاف قانون و مقررات قانون است و بحثی که در این ایام گفته می‌شود که دخالت در عزل و نصب‌ها صورت می‌گیرد مواردی است که مد نظر شورای نگهبان است و در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها نظارت کردیم.

موسی قربانی نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه استرداد امضا حتماً باید حذف شود تصریح کرد: رای گیری باید به صورت شفاف باشد و از این وضعیتی که وجود دارد باید درآید، رای ممتنع معنا ندارد یک تعدادی به تصور اینکه به شناخت نرسیدند رای ممتنع می‌دهند، در حالی که رای ممتنع مخالف به حساب می‌آید لذا باید تکلیف رای ممتنع مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت آرا از موارد بسیار مهم است ادامه داد: رئیس یک ساله نمی‌تواند بر نمایندگان نظارت کند، زمانی که من سخنگوی کمیسیون بررسی کننده طرح نظارت بر رفتار نمایندگان بودم، آقای لاریجانی صریح به من گفت که شما ریاست من را چهار ساله کنید ما نظارت نمی‌خواهیم.

این نماینده سابق مجلس گفت: هیئت رئیسه، رئیس و نائب رئیس یک ساله نمی‌تواند در مجلس نظارت کند، نمی‌تواند غیبت نماینده را صریح اعلام کند، اگر یک نماینده از روزی که نماینده می‌شود تا روزی که در مجلس است، در مدت این ۴ سال، نه صحبتی کند و نه پیشنهادی بدهد و نه موافقت و مخالفت، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، باید به عملکرد کمی نمایندگان رسیدگی کرد.

قربانی با اشاره به اینکه بهترین دلیل ناکارآمدی هیئت نظارت مجلس این است که هفتاد نماینده از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند افزود: باید جلوی سوء استفاده‌ها از طرف مجلس گرفته شود، اوضاع چنان است که نماینده در اداره‌ای درگیر می‌شود و بعد خیلی راحت فردا امضا جمع می‌کند و می‌گوید که وزیر را می‌خواهد استیضاح کند.

وی با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف چه در قانونگذاری و چه در نظارت که شامل تذکر، تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح می‌شود در همه این مسائل متاسفانه تعارض منافع وجود دارد عنوان کرد: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هم بنا به دلایل متعدد کارایی ندارد، چون از ابتدا باید از نمایندگان رای گرفته می‌شد و حسابی این مسئله چلونده شد، علی‌رغم اینکه نمایندگان با فوریت طرح دادند و ۱۷۰ نماینده امضا کرده بودند، اما ۷۰ رای به صورت فوریت آورد و بعد از یکسال ناچار شدند کلیات آن را تصویب کنند.

قربانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مملکت درست شود باید مجلس درست شود، اگر قرار باشد مجلس درست باشد باید آیین نامه داخلی مجلس درست شود، در آیین نامه داخلی مجلس باید استرداد امضاء برداشته شود.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در مجلس دهم ۳۰۸۵ سؤال نمایندگان از وزرا تقدیم هیأت رئیسه شده است که ۱۸۰ سؤال به صحن مجلس رسیده است که از این تعداد بیش از ۹۰ درصد آن مجلس اعلام کرده که پاسخ وزیر قانع کننده است و ۳۶ استیضاح در مجلس دهم مطرح شده که شش استیضاح به صحن مجلس رسیده است که از این تعداد، چهار وزیر انتخاب شده و دو وزیر استیضاح شده است.

قربانی گفت: در جلسه استیضاح آقای عباسی وزیر تعاون هنوز شروع نشده رئیس اعلام کرد که از حد نصاب افتاد که ممکن است در جلسه تعدادی از نمایندگان قانع شده باشند، ولی وسط مذاکرات مجلس؛ استیضاح در دستور قرار گرفته چه اتفاقی رخ داده که نماینده قانع شده باشد، این غیر لابی گری نیست.

احمد توکلی رییس دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه همه تعارض منافع قابل درمان نیست و باید یک جا‌هایی تحمل کرد، اما آنجا هم مدیریت می‌خواهد گفت: در آمریکا هم اگر رییس جمهور ثروتمند باشد با سپردن سرمایه اش به وکیل، از دانستن سود و ضرر بنگاه هایش بی اطلاع می‌ماند تا ایجاد رانت برای کسب و کارش نشود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود گفت همه نمایندگان اینگونه اند، اما خیل کثیری از آن‌ها دچار استفاده از رانت نمایندگی اند افزود: اگر نور بیندازیم و شفاف کنیم درست می‌شود همانند اعلام اسامی غائبین صحن باید سفارش‌ها و توصیه نامه‌های نمایندگان هم شفاف شود.

توکلی با اشاره به اینکه نماینده به سراغ کار‌های اجرایی می‌رود که باید فرماندار انجام دهد ادامه داد: حضور برخی از نمایندگان را مردم نمی‌بینند و نیرو‌های خودشان را در شهر می‌گذارند تا در مواقع مقتضی از او پشتیبانی کنند، تعارض منافع را هیچ وقت نمی‌توان از بین برد و الان به قدری اوضاع بد شده که به راحتی نمی‌توان به صورت حکومتی برخورد انجام داد.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه اگر شفافیت ایجاد شود نمایندگان دیگر نمی‌توانند کسب و کارشان را در وزارتخانه‌ها پیش ببرند و یا وزرا نمی‌توانند نمایندگان را بخرند، این موضوع در همه کشور‌ها دیده می‌شود، گفت: کار‌های ساختاری زحمت دارد باید مردم را برانگیزیم تا با تعارض منافع مقابله کنیم، لذا رسوا سازی کار خوبی است.

وی درباره گزارش نهاد دیده بان شفافیت و عدالت برای نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: گزارش را تهیه کردیم و خدمت مقام معظم رهبری بردم و البته ایشان در جریان بودند و به رهبری گفتم که از دفتر خودتان شروع کنید که گفتند اشکالی ندارد.

توکلی گفت: در گذشته ما تحت عنوان شفافیت فعالیت نمی‌کردیم و مفهوم این در نهج البلاغه وجود دارد که چرا این وضع پیش می‌آید و چه آثاری دارد؛ افرادی که در سطوح بالای سیاسی هستند چکار کنند تا مصون بمانند، همه ابعاد تعارض منافع قابل درمان نیست؛ جایی مجبورید که تعارض منافع را تحمل کنید، ولی باید مدیریت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار