دو کاروانسرای استان همدان در صف ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: کاروانسرای شاه عباسی فرسفج و کاروانسرای تاج آباد برای ثبت جهانی با نماینده ارزیاب یونسکو مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در شهرستان تویسرکان توسط ارزیاب یونسکو مورد بررسی قرار گرفت تا در کنار کاروانسرای تاج آباد بهار و ۵۴ کاروانسرای دیگر کشور، برای ثبت جهانی، در اجلاس یونسکو مطرح شود.

او افزود: تیرماه ۱۴۰۱ پرونده نهایی در اجلاس جهانی یونسکو مطرح می‌شود که در صورت تایید، دریچه‌ای به سوی گردشگران خارجی باز می‌شود.

مالمیر می گوید: ۵۶کاروانسرا در ۲۴ استان در قالب یک پرونده با عنوان کاروانسرا‌های ایرانی در حال تدوین و ارزیابی جهت ثبت میراث جهانی یونسکو است.

هدف معرفی سیر تحول و تکامل کاروانسرا‌های ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی و نبوغ معماران ایرانی در طراحی متنوع این بناهاست و از سوی دیگر با ثبت جهانی هر مکان واجد ارزش شرایط برای معرفی در دنیا و ورود گردشگران خارجی فراهم می‌آید و اعتباراتی نیز از سوی این سازمان جهانی جهت نگهداری بنا تزریق می‌شود.

بررسی وضعیت کاروانسرای شاه عباسی فرسفج تویسرکان و کاروانسرای تاج آباد بهار برای ثبت جهانیکاروانسرای شاه عباسی، حدود ۴۰۰ سال قبل به منظور ایجاد تسهیلات سفر برای زائران و مسافران در مسیر مشهد مقدس به عتبات عالیات عراق و بلعکس احداث شد که دارای ۲۰ حجره برای مسافران،۳ شاه نشین و همچنین ۴ اصطبل برای نگهداری چارپایان در چهار گوشه است.

کاروانسرای شاه عباسی فرسفج با ۴ هزار متر مربع در دوره صفوی ساخته، طرح آن از نوع ۴ ایوانه است و برای ساخت آن از آجر، سنگ و ملات ساروج استفاده شده است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.