رئیس موسسه تحقیقات برنج خبر داد؛

معرفی ۷ رقم جدید برنج در کشور در ۳ سال گذشته

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: ۷ رقم جدید برنج در ۳ سال گذشته به کشاورزان معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مریم حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در برنامه دریچه شبکه رادیویی گیلان گفت: ۷ رقم جدید برنج به نام‌های رش، تیسا، آنام، گیلار، طلوع، کیان و ستایش در ۳ سال گذشته معرفی شده است.

او با بیان اینکه کشاورزان با توجه به سلیقه و وضعیت اقلیمی می‌توانند یکی از این ارقام را انتخاب کنند، افزود: شالیکاران در این مدت از کشت ارقام جدید کیان و آنام در مناطق مختلف استان گیلان رضایت کامل داشتند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج ادامه داد: کشاورزانی که اقدام به کشت رقم کیان کرده بودند، از تحمل این رقم به کم آبی و کیفیت پخت بسیار مناسب خبر دادند.

حسینی اظهار داشت: کشاورزانی هم که رقم زودرس و خوش کیفیت آنام را کشت کرده بودند، از تحمل این رقم به ورس، عملکرد بالا و کیفیت پخت بسیار خوب این رقم اعلام رضایت کردند.

او راهکار مدیریت در شرایط کم آبی را کشت ارقام متحمل به خشکی نظیر کیان، ارقام زودرس اصلاح شده و به کارگیری یافته‌های به زراعی و کشت بر اساس تقویم زراعی مناسب اعلام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج با اشاره به آینده پژوهشی و اینکه رقم کیان حاصل ۱۲ سال پژوهش مشترک با پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای بوده است، گفت: کشت این رقم برنج می‌تواند به مدیریت مزرعه در شرایط بحران محیطی کمک شایان توجهی کند.

حسینی به یافته‌های به‌نژادی (معرفی ارقام جدید)، به‌زراعی (ارائه تقویم زراعی مناسب بر اساس آب قابل دسترس) و معرفی ارقام در ۳ گروه (پر پتانسیل، خوش کیفیت، متحمل به تنش‌ها) اشاره و تصریح کرد: برای سلایق مختلف کشاورزان ارقام مختلفی را معرفی کرده‌ایم.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه در ۳ سال اخیر سرعت فعالیت‌های به‌نژادی بیشتر شده است، به شالیکاران توصیه کرد از ارقام جدید جهت کشت در سال زراعی آتی استفاده کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.