در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

صنعت پوشاک کشور زیر تیغ واردات غیرقانونی/ قاچاق پوشاک کماکان ادامه دارد

دلایل قاچاق پوشاک و راهکارهای مقابله با پدیده قاچاق در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت و علی جدی مسئول تحقیق و تفحص از صنعت نساجی امشب ۲۵ مهرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی دلایل قاچاق پوشاک پرداختند.

علی جدی مسئول تحقیق و تفحص از صنعت نساجی با اشاره به اینکه کاهش میزان قاچاق به دلیل اقدامات مسئولان نیست، بلکه بنا به دلایل دیگر است گفت: متاسفانه اشکال کار در اینجاست که ما هر وقت می‌خواهیم در بحث قاچاق پوشاک ورود پیدا کنیم نهایتاً می‌گویند که بخشی را کوله بری انجام می دهد. بیش از صدها هزار شغل در کشور به سبب قاچاق از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه اگر مانع قاچاق کالا شویم تولید داخلی تقویت می شود افزود: اگر پوشاک قاچاق نشود، بسیاری از شغل ها ایجاد می‌شود که دیگر نیازی به کوله بری نیست . در کمیسیون و ستاد مبارزه با قاچاق کالا بحثی داشتیم متاسفانه هر کدام دیگری را مقصر می‌دانند در حالی که شرح وظایف کاملا مشخص است.

جدی ادامه داد: تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد را استارت زده ایم و مستنداتی داریم که بسیاری از آنها از مبادی رسمی وارد می‌شود یعنی با تغییر کد تعرفه و اظهار خلاف در ورود محموله به راحتی اجناس به داخل کشور می آیند. رقم قاچاق پوشاک از طریق کوله بری وجود دارد اما به قدری نیست که بخواهد اولویت اول باشد.

مسئول تحقیقات تفحص از صنعت نساجی با اشاره به بحث کوله بری در مناطق مرزی اظهار کرد: برخی از مردم مناطق مرزی برای معیشتشان کوله بری می کنند اما گفته نشد که مسیر و شغلی برای قاچاق ایجاد شود. به راحتی می‌توان محدودیت‌هایی را قائل شد و مدیریتی انجام داد که همه قاچاق کالا در آن مسیر متمرکز نشود.

وی با اشاره به کاهش مصرف سرانه پوشاک در کشور خاطرنشان کرد: با بالا رفتن قیمت ارز ، سرانه مصرف پوشاک در کشور به مراتب پایین آمده است لذا تولید داخلی از این محل آسیب دیده است ،همچنین بحث کرونا در این موضوع نقش دارد. اقدام عملیاتی بر اساس قوانین و اسناد بالادستی وجود دارد که باید با امکانات فعلی صورت بگیرد.

جدی بیان کرد: چرا دوستان تازه باید بنشینند و طرح بنویسند. در کشور دو میلیارد دلار کالای قاچاق وجود دارد، بیش از ۹۰ درصد تولید کنندگان پوشاک در بخش خصوصی فعال هستند. دو میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. خودرو ۵۰۰ میلیون دلار ممکن است ارزبری داشته باشد و منجر به ایجاد مشکل در بازار عرضه شود لذا ۲ میلیارد دلار ارز در بحث پوشاک از کشور خارج می‌شود و به راحتی از کنار آن می‌گذریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ستاد ورود پیدا کند و تمام مبادی ورودی قاچاق را ببندد باز تولید کنندگان امسال را از دست دادند، انبوه تولیدات پوشاک به دلیل کرونا را شاهدیم و اگر به جدیت ورود پیدا نشود صنعت پوشاک به زمین خواهد خورد.

مسئول تحقیق و تفحص از صنعت نساجی ادامه داد: تولید کنندگان ما هنوز اطمینان به وزارت صمت ندارند و احتمالا با موانع دست و پاگیری مواجه می شوند. ما می‌گوییم کد شناسه تعریف شود تا مشوقی برای آن تعریف کرده باشیم.

جدی با اشاره به اینکه در همه حوزه‌های صنایع در کشور در حد معاون وزیر نهاد تصمیم‌گیر داریم که سریع می‌توانند امور را اجرایی کنند افزود: گردش مالی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری در کشور در حوزه نساجی و پوشاک داریم. باید در ساختارهای تصمیم گیری کشور برای صنعت نساجی و پوشاک ساختار قدرتمندی را ایجاد کنیم.

یک میلیارد دلار از قاچاق پوشاک کاسته شده است

مصطفی پورکاظم شایسته معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در همین شرایط توانستیم یک میلیارد دلار از قاچاق کم کنیم اظهار کرد:باید در صنعت پوشاک نکاتی را مطرح کنیم که راه گشا برای مبارزه با قاچاق پوشاک باشد . با رویکردی در سال ۹۷ موفق شدیم طرحی را در سراسر کشور اجرا کنیم و قاچاق پوشاک را از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه از مهرماه سال ۱۴۰۰ کارمان را شروع کردیم گفت: در ۸ روز گذشته سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پوشاک برند را جمع‌آوری کرده‌ایم و ویترین ها در مجتمع‌های بزرگ تهران اصلاح شده اند لذا با همه جوانب فنی گزارش ما تهیه شده و خدشه ای به آن وارد نمی شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اساس وظایف قانونی طرح جامع مبارزه با قاچاق پوشاک را در سطح عرضه در مرزها تهیه و ابلاغ کرده است افزود: علاوه بر آن در جمع آوری اقلام قاچاق ورود پیدا کرده ایم و لذا آثار آن را خواهیم دید.

پورکاظم شایسته با اشاره به اینکه یک برند قاچاق را در تهران جمع‌آوری کردیم اظهار کرد: در حوزه پوشاک در سال ۹۷ در سطح عرضه مبارزه کردیم.

در ادامه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با اشاره به اینکه ما در کشور سالیان سال است که از بحث قاچاق لطمه دیده ایم گفت: در سال ۹۷ بحث ممنوعیت واردات پوشاک را داشتیم و طرح مقابله با قاچاق پوشاک را آغاز کردیم، در سال ۹۶ ، ۶۲ میلیون دلار به صورت رسمی واردات پوشاک داشتیم.

وی با اشاره به اینکه باید با قاچاق پوشاک مقابله کنیم اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کمک ستاد کارهایی را انجام دادیم و از ماه ۱۱ سال ۹۷ تمامی پوشاک وارداتی و داخلی باید شناسه دار می شدند.

محرابی تصریح کرد: شناسه دار شدن  و همچنین بحث ممنوعیت واردات پوشاک همه در کنار هم می‌توانست نتیجه خوبی ارائه دهد و قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار بود از مصرف‌کننده نهایی گرفته شود اما از تولیدکننده گرفته شده است.

وی ادامه داد: اکنون خیلی راحت واردات پوشاک به صورت غیر رسمی و به شکل کوله بری و ته لنجی انجام می‌شود در این بحث مناطق آزاد و گمرکات دیگر هم نیز وارد می‌شوند.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با اشاره به اینکه کرونا رکود را در تمامی بازارهای پوشاک دنیا ایجاد کرده است اظهار داشت: با توجه به اینکه به آخر سال می رسیم و نزدیک عید می شود، نگرانی تولیدکنندگان این است که بازار را از دست بدهند ،بحث مقابله در اینجا بسیار مهم است .

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا سال ۹۸ به خوبی با قاچاق پوشاک مبارزه شد افزود: قاچاق پوشاک کاملاً محرز است وقتی در سطح عرضه فروشی صورت می گیرد کاملاً محرز است که قاچاق صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار