دست به دست شدن صنایع دستی خطه کویر در سرسبز‌ترین نقاط جهان/ بانوانی که سر پنجه هایشان آغشته به هنر و اصالت است

کارگاهی کوچک که از هر گوشه و کنار آن صدای کار و تولید به گوش می‌رسد، بانوانی که سخن، از تو حرکت از خدا برکت را سرلوحه کارشان قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سخن از  بانوی کارآفرینی است که با سرمایه اولیه کم و راه اندازی ۵ دستگاه صنایع دستی، کار آموزش گلیم بافی و هنر های دستی  را در بین  بانوان روستا  آغاز کرده است.

خانم طالبی می گوید : با توکل به خدا  و سرمایه اندک کار خودم را شروع کردم  که به مرور زمان توانستم کارگاه خود را توسعه و افراد بیشتری را آموزش دهم.

او افزود: فکر و ذهنم احیای صنایع دستی است، توانسته ام چرخ زندگی ۱۴۰ بانوی سرپرست خانوار را بچرخانم.

یکی از زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: توانسته ام با یادگیری هنر گلیم بافی به درآمد خوبی برسم و همچنین زنان سرپرست خانوار دیگر  را نیز آموزش دهم تا آن‌ها نیز مانند من به منبع درآمدی متصل شوند.

محمدی  با اشاره به دست بافته های خود گفت: گیوه‌هایی درست می کنم که تمام مراحل تولید آن با دست انجام می‌شود و آوازه آن به آن سوی مرزها رسیده است و مورد پسند خیلی از افراد قرار گرفته است.

ثبت برند برای صنایع دستی خراسان جنوبی

تنوع این هنر صنعت علاوه بر معرفی فرهنگ و تمدن کهن دیار خراسان جنوبی توانسته طرفدارانی را در کشور‌های خارجی پیدا کند.

یکی از مصرف کنندگان صنایع دستی  خراسان جنوبی که ساکن کشور ترکیه است گفت: حوله‌های دست و صورتی که از خانم طالبی خریده بودم را به یکی از اعضای خانواده ام در ترکیه کادو دادم و همچنین خواهرم در آمریکا به دلیل کیفیت خوب حوله و سازگاری آن با هر پوستی یکی از طرفداران حوله‌های دست بافت خراسان جنوبی است.

حوله دست بافت

خانم طالبی گفت: با راهنمایی‌های سازمان جهاد کشاورزی توانستیم برندی برای محصولات خودمان ثبت کنیم و همچنین بسته بندی‌های منتوع طراحی کنیم.

او با اشاره به اینکه بانوان خراسان جنوبی با سرپنجه هنرمندشان محصولات جدید و متنوعی را وارد بازار‌های داخلی و خارجی می‌کنند افزود: از طریق طرح مشاغل خانگی توانستم برای ۱۰ نفر اشتغال زایی کنم.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.