سفر ارزیابان یونسکو به کرمانشاه

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : ارزیابان یونسکو ۲۷ مهر به منظور بررسی پرونده کاروانسرای بیستون به کرمانشاه سفر می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جبار گوهری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بااشاره به تلاش وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی "کاروانسرا‌های ایرانی"، گفت : از حدود چند سال پیش پیگیری‌هایی از سوی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی کاروانسرا‌های تاریخی کشور در قالب یک پرونده آغاز شد.

او گفت : در این راستا از استان‌های مختلف خواسته شد تا نسبت به تهیه پرونده برای کاروانسرا‌های واجد ارزش ثبت جهانی شدن خود اقدام کنند که از کرمانشاه سه کاروانسرای ماهیدشت، قصرشیرین و بیستون معرفی شد.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: در نهایت از بین سه کاروانسرای استان کرمانشاه، کاروانسرای تاریخی بیستون برای قرار گرفتن در فهرست نهایی کاروانسرا‌های ایران دارای شاخصه‌های لازم شناخته شد.

او افزود: جمعا ۵۶ کاروانسرا از دوره‌های ساسانیان تا قاجاریه از ۲۴ استان کشور در پرونده کاروانسرا‌های ایرانی برای ثبت جهانی شدن قرار دارند که پرونده آن‌ها به یونسکو ارسال شده است.

گوهری ادامه داد: ارزیابان یونسکو از ۹ مهر به منظور بررسی پرونده و بازدید از کاروانسرا‌های ایرانی به کشورمان سفر کرده اند که طبق برنامه روز ۲۷ مهر هم به کرمانشاه خواهند آمد تا از کاروانسرای بیستون بازدیدی داشته باشند.

او با بیان اینکه کاروانسرا‌های بیستون تمام شاخص‌های لازم برای ثبت جهانی شدن را دارد، گفت: این کاروانسرا از نظر معماری، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، اصالت و حفظ کالبد، واقع شدن در عرصه مجموعه جهانی، قرارگیری در مسیر اصلی، نداشتن مشکل حریم و نبود هرگونه دخل و تصرف در بنا دارای ویژگی‌های منحصربفردی است که امیدوار به ثبت جهانی شدن آن هستیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.