کشف طیف وسیعی از کلسیم یونیزه در سیاره فراخورشیدی WASP-۷۶b

محققان پس از بررسی داده‌ های مربوط به سیاره فراخورشیدی WASP-۷۶ b طیف وسیعی از کلسیم یونیزه با وضوح بالا را مشاهده کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از cornell، سیاره مشتری بسیار داغ است، جایی که آهن در آن بخار و در شب متراکم می‌شود و سپس مانند باران از آسمان می‌بارد. سیاره فراخورشیدی بسیار گرم به نام WASP-۷۶b که بزرگتر از سیاره مشتری است، احتمالا حتی بیشتر از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند، مهیج باشد. یک تیم بین المللی به سرپرستی محققان دانشگاه کرنل، تورنتو و ملکه بلفاست، از کشف کلسیم یونیزه در این سیاره در طیف‌های با وضوح بالا خبر می‌دهند.

سیاره فراخورشیدی WASP-۷۶b

سیارات داغ به دلیل دمای بالا و مجاورت با ستارگان خود به این شکل نامگذاری شده اند. WASP-۷۶b که در سال ۲۰۱۶ کشف شد، سیاره‌ای به اندازه مشتری است که ۶۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، اما آنقدر نزدیک به ستاره نوع F آن است که کمی گرمتر از خورشید است. نتایج تحقیقات اولین پروژه چند ساله تحت رهبری کرنل، Exoplanets with Gemini Spectroscopy یا ExoGemS است که تنوع جو سیاره‌ای را بررسی می‌کند.

سیاره فراخورشیدی

ری جایاوردانا از دانشکده هنر‌ها و علوم (A&S) و استاد نجوم در این زمینه می‌گوید: " اطراف ما و در دور دست‌ها ده‌ها سیاره فراخورشیدی و گستره‌ای از جرم‌ها وجود دارد. از سیاراتی گرفته که به اندازه کافی گرم هستند تا آن‌هایی که باران آهنین را در خود جای داده اند، یا سیاراتی با آب و هوای معتدل‌تر و سنگین‌تر از مشتری همگی تصویری کاملتر از تنوع جهان‌های بیگانه ارائه می‌دهند. قابل توجه است که با تلسکوپ‌ها و ابزار‌های امروزی می‌توانیم در مورد جو، اجزای تشکیل دهنده آن‌ها، خصوصیات فیزیکی، وجود ابر‌ها و حتی الگو‌های باد در مقیاس بزرگ سیاره‌هایی که در فاصله صد‌ها سال نوری از ما و به دور ستاره‌ها می‌گردند، اطلاعات زیادی کسب کنیم."

ویژگی های سیاره فراخورشیدی WASP-۷۶b

این گروه سه ردیف نادر از خطوط طیفی و مقدار زیادی کلسیم را در جو سیاره فراخورشیدی WASP-۷۶b مشاهده کردند. به گفته دانشمندان وجود این طیف از کلسیم یونیزه نشان دهنده این است که سیاره فراخورشیدی دارای باد‌های بسیار قوی در بالای جو است یا اینکه دمای اتمسفر در سیاره فراخورشیدی بسیار بالاست. یک طرف سیاره فراخورشیدی WASP-۷۶b همیشه رو به ستاره و طرف دیگر آن به شکل دائم شب است که دارای دمای متوسط ۲۴۰۰ درجه فارنهایت و نسبتا خنک است. دمای روز و رو به سوی ستاره آن به شکل متوسط ۴۴۰۰ درجه فارنهایت است.

سیاره WASP-۷۶ b

دیبرت می‌گوید: " این سیاره فراخورشیدی به سرعت در مدار خود حرکت می‌کند و به این ترتیب ما توانستیم سیگنال آن را از نور ستاره جدا کنیم. اثر کلسیم روی طیف‌ها به سرعت در کنار کره زمین حرکت می‌کند. " پروژه ExoGemS توسط جیک ترنر، کارل ساگان عضو برنامه هابل ناسا که در دپارتمان نجوم کرنل (A&S) است و Jayawardhana برای مطالعه ۳۰ سیاره فراخورشیدی هدایت می‌شود. ترنر می‌گوید: "کار ما و سایر محققان راه را برای کاوش در جو‌های جهان فراتر از منظومه شمسی هموار می‌کند."