گوترش: توزیع نابرابر واکسن نه تنها غیر اخلاقی، بلکه احمقانه است

دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن انتقاد شدید از توزیع نابرابر واکسن، کمک ۸ میلیارد دلاری برای حل این مشکل درخواست کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کمک مالی ۸ میلیارد دلاری برای کمک به توزیع عادلانه واکسن کووید- ۱۹ در سراسر جهان کرده است.

وی حین صحبت در رویدادی مشترک با سازمان جهانی بهداشت برای یافتن استراتژی جدید برای فرآیند واکسیناسیون، اعلام کرد: خلا در واکسیناسیون خطرناک است چرا که می‌تواند منجر به ایجاد سویه‌های جدید و افزایش شمار قربانیان کرونا شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران بیست کشور موسوم به «گروه بیست» خواست تا هرچه سریع‌تر در ارتباط با واکسیناسیون در دنیا اقدامی انجام دهند.

وی درباره نابرابری در واکسیناسیون علیه کرونا گفت: نابرابری در توزیع واکسن نه تنها غیر اخلاقی بلکه احمقانه است. این خلا در واکسیناسیون باعث می‌شود سویه‌های جدیدی شکل گرفته و انتشار پیدا کنند، میلیون‌ها کشته جدید بر جای می‌گذارد و باعث رکود اقتصادی می‌شود که هزاران میلیارد خسارت بر جای می‌گذارد.

گوترش در ادامه ضمن اظهار تاسف افزود: به جای اقدامات هماهنگ جهانی برای رساندن واکسن به جا‌هایی که بیش از همه به آن نیاز دارند، ما شاهد احتکار واکسن، ملی‌گرایی در زمینه واکسن و دیپلماسی واکسن بوده ایم.

گفتنی است تنها ۲.۴ درصد از کشور‌های کم‌درآمد حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند. این در حالی است که کشور‌های ثروتمند همچنان مشغول انبار کردن واکسن هستند.

استراتژی جدید سازمان جهانی بهداشت این است تا پایان سال جاری میلادی ۴۰ درصد و تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی، ۷۰ درصد از مردم جهان را واکسینه کند.

تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: علم امروزه با ارائه ابزار‌های قدرتمند و نجات دهنده سریعتر از هر بیماری همه گیر دیگری در تاریخ، نقش خود را ایفا کرده است. اما تمرکز این ابزار‌ها در دست چند کشور و شرکت منجر به یک فاجعه جهانی شده است، افراد ثروتمند تحت حمایت هستند اما فقرا همچنان در معرض یک ویروس کشنده قرار دارند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ما هنوز می‌توانیم به اهداف امسال و سال آینده دست یابیم، اما این مستلزم سطحی از تعهد سیاسی، اقدام و همکاری است، فراتر از آنچه که تا به امروز دیده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Poland
محمدرضا کیانفر
۰۸:۴۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
.
مجید تخت‌روانچی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل نسبت به هرگونه ماجراجویی اسرائیل علیه ایران هشدار جدی داد.

آقای تخت‌روانچی،
هشدار جدی دوای درد نیست زیرا بالاترین مقامات جمهوری اسلامی سرسپردگان اجنبیانند اسرائیل با کمک آنان اسناد اتمی را دزدید تأسیسات نطنز را منفجر کرد و فخری‌زاده را ترور نمود.
من از بیگانگان دیگر ننالم، که با من هر چه کرد آن آشنا کرد.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
آخرین اخبار