یک متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۱۷ درصد ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور بر اثر سرطان پوست است

شیربیگی گفت: ۱۵ تا ۱۷ درصد سرطان‌ها در کشور ناشی از ابتلا به سرطان پوست است.

شیربیگی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سرطان پوست شایع‌ترین سرطان بدخیم بدن است. تخمین زده می‌شود که در جهان هر سال بیش از یک میلیون نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. این سرطان انواع مختلفی دارد که تفاوت اصلی آن‌ها بر اساس نوع سلولی است که دچار رشد سرطانی می‌شود. به طورکلی  ۳ نوع اصلی دارد که عبارتند از:

۱- سرطان‌های پایه‌ای Basal Cell Carcinoma
۲- سرطان سلول‌های سنگفرشی Squamous Cell Carcinoma
۳- ملانو‌های بدخیم Malignant Melanoma

علت سرطان پوست

شیربیگی در مورد علل بروز سرطان پوست گفت: مهمترین دلیل، قرار گرفتن در برابر تابش آفتاب شدید و در نتیجه آفتاب سوختگی است. ژنتیک و سابقه فامیلی نیز در بروز برخی از سرطان‌های پوست نقش دارد. سرطان پوست به دلیل عدم محافظت پوست در مقابل تابش آفتاب در کشور‌هایی که آفتاب به شدت می تابد، بیشتر مشاهده می شود. در کشور ما هم در برخی مناطق جنوب، مرکز و شرقی که آفتاب شدیدی دارند، احتمال بروز این سرطان زیاد است.

این متخصص پوست در مورد شیوع سرطان پوست در کشور گفت: شیوع این سرطان در ایران بین ۱۵ تا ۱۷ درصد از کل سرطان‌ها را به خود اختصاص می دهد و معمولا شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود.

تشخیص سرطان پوست

او اظهار کرد: تشخیص این سرطان باید بر عهده متخصص پوست باشد و با بررسی علائم می توان به تشخیص قطعی آن پی برد. در مورد علائم باید گفت شک به بدخیمی‌های پوستی مثل زخم شدن مکرر برخی نواحی پوست به خصوص جا‌هایی که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند، از نشانه های سرطان پوست است.

او افزود: همچنین اگر خال‌های سیاه پوستی با رشد ناگهانی همراه باشد، حاشیه آن‌ها نامنظم شود یا دچار خونریزی و خارش شوند باید حتما به متخصص پوست مراجعه کنند تا با نمونه گیری از پوست، به تشخیص قطعی برسند.

شیربیگی در مورد درمان این سرطان بیان کرد: راه درمان سرطان پوست براساس مرحله درمانی و نوع سرطان متفاوت است و باید با تشخیص متخصص پوست صورت بگیرد. یکی از راه‌های درمان برخی سرطان‌های پوست مانند سرطان سلول سنگفرشی یا کارسینوم سلول پایه، برداشتن موضعی ضایعه با حاشیه مناسب است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار