کاخ سفید: به دنبال مدیریت مطالبات واشنگتن در رقابت با چین هستیم

در پی افزایش تنش‌های سیاسی میان تایوان و چین و نیز نگرانی‌های واشنگتن از اقدامات نظامی پکن، کاخ سفید از گفتگو با مقامات چینی استقبال کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، امروز قرار است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در حاشیه کنفرانس زوریخ دیدار و گفتگو کند. این نخستین دیدار رسمی میان مقامات دو کشور از زمان بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان پکن و واشنگتن از ماه مارس گذشته خواهد بود.

حال کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی مذاکرات ۹ سپتامبر جو بایدن با شی جین پینگ، رییس جمهور چین، واشنگتن به دنبال مدیریت مطالبات واشنگتن در رقابت سیاسی و اقتصادی میان آمریکا و چین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در ماه‌های اخیر در دیدار خود با همتای چینی در پاریس بر حل و فصل اختلافات سیاسی دو کشور تاکید و از مقامات دولت پکن خواست راه حلی برای مشکلات مردم اویغور، هنگ کنگ و اختلافات سیاسی با تایوان پیدا کند.

گفته می‌شود این دیدار قرار است در جهت تقویت ارتباط مستقیم بایدن با رییس جمهور چین و کانال‌های ارتباطی و اجرای خواسته‌های واشنگتن انجام شود.

یک روزنامه دولتی چین نوشت: دولت پکن مشتاق به ایجاد ارتباط تجاری متقابل با آمریکاست، اما از لحاظ قانونی حاضر نیست هیچ امتیازی به واشنگتن بدهد. چین از یک رقابت طولانی مدت در زمینه‌های تجاری و بازرگانی هراسی ندارد.

اختلافات آمریکا و چین در زمینه اقتصادی از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به نقطه اوج خود رسیده و به گفته بسیاری از تحلیلگران با اینکه واشنگتن تلاش کرده با وضع تحریم‌های مختلف مانع پیشرفت‌های اقتصادی چین شود، ولی در حال حاضر و به گفته بسیاری از تحلیلگران پکن گوی رقابت در بازار‌های جهانی را از واشنگتن ربوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار