باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رفاقتی ۵۳ ساله که کمرنگ می‌شود؛ آیا کُره جنوبی قصد پرداخت بدهی خود به ایران را ندارد؟

سه سال از زمانی که کره جنوبی از ایران نفت خریده می‌گذرد، اما همچنان از پرداخت بدهی خود اجتناب می‌کند.

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا بر سر بدهی‌ای است به قدمت سه سال و به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار؛ بدهی که ممکن است دوستی ۵۳ ساله بین دو کشور را کمرنگ کند. سئول قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه تهران، یکی از پنج کشور خریدار نفت ایران بود. این کشور حتی پس از اعمال تحریم‌ها واشنگتن بر تهران یعنی در مرداد سال ۹۷ هم از معافیت ۱۸۰ روزه برخوردار شد و تا اردیبهشت ۹۸ از ایران نفت می‌خرید، اما حال با وجود اینکه سه سال از خریدشان می‌گذرد، بدهی خود را به ایران پرداخت نکرده‌اند.

میزان بدهی سئول به تهران حدود ۷ تا ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، این رقم بالاترین میزان پولی است که ایران در کشور‌هایی دارد که با آن‌ها تا پیش از برجام مبادله اقتصادی داشته؛ کره‌ای‌ها به بهانه تحریم آمریکا از پرداخت پول نفتی که از ایران خریداری کرده خودداری کرده اند؛ این امر در شرایطی بود که سئول هربار تنها به حرف‌های بدون عمل بسنده می‌کند.

آذر ماه سال ۹۷ بود که پس از دیدار مقامات کره‌ای با مقامات ایرانی قرار شد سئول به جای پرداخت پول، به ایران کالا دهد که همین را هم انجام نداد. کره‌ای‌ها مدت‌هاست که می‌گویند مشغول رایزنی با آمریکایی‌ها هستند تا راهکاری برای پرداخت پول به ایرانی‌ها پیدا کنند؛ موضوعی که پس از گذشت سه سال نشان می‌دهد آیا آن‌ها از توان و قدرت لازم برای متقاعدکردن آمریکا برخوردار نیستند یا در صداقت آن‌ها تردید‌های جدی وجود دارد.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی و کشور‌های مختلف جهان و حتی متحدان نزدیک آمریکا هم خواهان رفع تحریم‌های ایران حداقل در دوره شیوع ویروس کرونا شده بودند، سئول سکوت اختیار کرد. آن‌ها پس از رسانه‌ای‌شدن رایزنی‌های ایران و جدی‌تر شدن تهران برای پیگیری‌های حقوقی علیه سئول، به ارسال تعداد محدودی از تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار اقدام کردند، البته پیش از این هم مقامات کره وعده ارسال یک محموله دو میلیون دلاری از دارو و مواد غذایی شامل روغن خام و خوراک دام را داده بودند، اما این وعده هم تاکنون اجرایی نشده است.

کاسه صبری که لبریز شد/ دوستی خاله خرسه سئول با تهران

هفتم مهرماه بود که در پی درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم خانکی از رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی، رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزرای اقتصاد و صمت دستور جلوگیری از واردات لوازم خانگی از دو کشور کره را مکتوب کرد. رهبر انقلاب در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرد که طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ایشان نوشته‌اند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی هم به وزرایش دستور داد واردات لوازم خانگی از دو شرکت کره جنوبی ممنوع شود.

این موضوع در حالی است که شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ کره جنوبی، دو برند کره‌ای بعد از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری خود را با ایران قطع کرده‌اند. این دو شرکت در سال ۹۷ از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند.

حکایت یک ارتباط ۵۳ ساله که با بدعهدی کمرنگ می شود؛ کره جنوبی قصد پرداخت بدهی خود را ندارد؟

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: یکی از کشور‌هایی که همواره رابطه خوبی با کره جنوبی داشت و محصولات آن را در کشور حمایت و تبلیغ می‌کرد ایران بود، ما همواره خواستار روابط خوب با کره جنوبی بوده ایم و اقدام خصمانه‌ای علیه این کشور انجام نداده ایم، اما متاسفانه سئول در سال‌های اخیر نشان داده است که اراده مستقلی از خود ندارد و نمی‌توان این کشور را مستقل دانست که بر مبنای منافع ملی خود تصمیم گیری می‌کند.

تقوی نیا ادامه داد: کره جنوبی زیر یوغ ایالات متحده آمریکاست و بدون اجازه این کشور نه می‌تواند از کشوری نفت بخرد و نه می‌تواند برخلاف تحریم‌های آن عمل کند. ایران پول زیادی در کره جنوبی دارد که چشم بادام ها  از پرداخت آن اجتناب می‌کند، در مقابل تهران ابزار‌های مختلفی برای اعمال فشار بر سئول داشت از جمله بحث کنترل تنگه هرمز، اما باز هم کره ای‌ها تعلل کردند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در حال حاضر کره جنوبی قصد دارد به جای تسویه حساب خود با پول نقد به وسیله ارز بین المللی به ایران محصولات و لوازم خانگی بدهد که بلافاصله مقامات ایرانی و مقام معظم رهبری متوجه این موضوع شدند و آن را یک خطر برای ایران و صنایع لوازم خانگی داخلی دانستند. در نتیجه مقام معظم رهبری هوشمندانه واردات لوازم خانگی کره جنوبی را ممنوع کردند تا این ابزار از دست آن‌ها خارج شود و نتوانند به این شیوه بدهی خود را به ایران پرداخت کنند.

وی درباره تکلیف پول‌های ایران در کره جنوبی گفت: کره ای‌ها باید بدانند که ما اهرم فشار‌های زیادی برای اذیت کردن و اعمال فشار بر آن‌ها داریم؛ بازار ایران یک بازار ۸۵ میلیونی است و از دست دادن بازار ۸۵ میلیونی برای کره جنوبی یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود. خصوصا اینکه این بازار در اختیار آن‌ها بود، آن‌ها رقیبی به نام چین دارند. برای ایران جایگزین کره زیاد است و سئول از اینکه زیر یوغ آمریکا بود و تحریم‌های آن را اجرا کرد، متضرر خواهد شد.

حکایت یک ارتباط ۵۳ ساله که با بدعهدی کمرنگ می شود؛ کره جنوبی قصد پرداخت بدهی خود را ندارد؟

همچنین مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: رهبر معظم انقلاب به درستی این هشدار را به وزارت خانه‌ها و فضای تجاری کشور دادند تا با شرکت‌هایی که ایران را در اوج بحران‌ها تنها گذاشتند و به دنبال منفعت خود بودند اجازه برگشت داده نشود. بعد از سال ۲۰۱۵ هم رهبری به درستی هشدار داده بودند که حالا که تحریم‌های سازمان ملل برداشته شد و آمریکایی‌ها متعهد به لغو تحریم‌های هسته‌ای شدند که البته بر آن نماندند، این لغو تحریم‌ها نباید منجر شود که بازار ایران تبدیل به مصرف کالا‌های آمریکایی شود و در عین حال باید تکنولوژی وارد کشور شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: پیام اقتداری که اخیرا دولت ایران به کره ای‌ها داده است، قطعا موجبات تحرک از سوی سئول می‌شود، چراکه جوامع غربی یا جوامعی که توسعه آن‌ها بر اساس نظام لیبرال دموکراسی است مانند کره جنوبی، به شدت از محدود شدن بازار خود در ایران نگران هستند، چراکه بسیار برای آن‌ها آسیب زننده است و احتمال می‌دهم که آن‌ها برای این مسئله تدبیری جدی تری در پیش بگیرند.

لبخندی که با امروز و فردای سئول به اخم تبدیل شد

حالا آخرین وضعیت طلب چند میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی چگونه است و چرا کره‌ای‌ها این بدهی را پرداخت نمی‌کنند و استدلال آن‌ها در این زمینه چیست؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دهم مهرماه در برنامه نگاه یک در این باره گفت که آن‌ها می‌گویند که این موضوع به خاطر تحریم‌های آمریکاست و ما امکان انتقال را به خاطر فشار‌های آمریکا و این تحریم‌ها نداریم. اخیرا با وزیر خارجه کره‌جنوبی گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در این گفت‌وگوی تلفنی مفصل در مورد این موضوع صحبت کردیم. البته فشار آمریکا روی این کشور یک واقعیت است، اما ما به مقامات کره‌ای گفتیم که ما نمی‌توانیم بیش از این با لبخند از کنار این قضیه عبور کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه تاکید کرد: طرف کره‌ای نگران این موضوع است که بانک مرکزی ما به خاطر این مسئله شکایت کند. ما سه سال است که در وزارت خارجه به بانک مرکزی گفته‌ایم صبر کند. این موضوع درست می‌شود، ولی دیگر بانک مرکزی حرف ما را قبول ندارد. با توجه به بدعهدی کره و اگر قرار است پول ما در آنجا بماند ما باید از ابزار‌های دیگرمان استفاده کنیم تا طرف مقابل احساس مسئولیت کند. توافقاتی در این گفت‌وگوی تلفنی صورت گرفت و ما منتظر نتیجه این توافقات هستیم. ما به صراحت به مقامات کره‌ای گفته‌ایم که برای مردم ایران قابل قبول نیست که پول این ملت در بانک‌های شما باشد و ما نتوانیم از این پول‌ها استفاده کنیم. ما به آن‌ها گفتیم که ما عملگرا هستیم و گفتاردرمانی مشکل ما را حل نمی‌کند و باید کره اقدام عملی در این ارتباط انجام دهد.

حکایت یک ارتباط ۵۳ ساله که با بدعهدی کمرنگ می شود؛ کره جنوبی قصد پرداخت بدهی خود را ندارد؟

تحریمی که بهانه دست سئول داد

ماجرا همانطور که گفته شد بعد از تحریم‌های آمریکا شروع شد، تحریم‌هایی که دوستی خاله خرسه خیلی از کشور‌ها را به ایران نشان داد. خورسند کارشناس مسائل بین الملل در این باره گفت که بعد از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ توسط ایران و ۵+۱ امضا شد، آمریکایی‌ها اعلام کردند که کمپانی‌هایی اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی که تمایل دارند با ایران فعالیت خود را ادامه دهند باید در جریان باشند که تنها تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شده و سایر تحریم‌ها از جمله تحریم‌ها در حوزه حقوق بشر همچنان پا برجاست و همین هشدار باعث شد که بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌ها که تمایل داشتند با ایران کار کنند، از تصمیم خود منصرف شوند و حتی کمپانی‌هایی که بعد از سال ۲۰۱۵ به ایران آمده بودند هم مجددا از ایران خارج شوند و آن فضای تحریمی برخی از شرکت‌ها بر سر کشور ما باقی ماند.

خورسند ادامه داد: از سوی دیگر با اینکه تحریم‌های سازمان ملل بر ایران برداشته شده بود، اما آمریکایی‌ها این طور هشدار دادند که اگر شرکت و کمپانی از یک حدی بیشتر با ایران تعامل داشته باشد مورد تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد؛ از جمله کشور‌هایی که از این فضا سوء استفاده کردند و دارایی‌های ایران را بلوکه شده نگه داشتند و از منابع مالی ایرانی‌ها برای توسعه صنایع خود بهره بردند، کره جنوبی است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: کره جنوبی بازار بسیار بزرگی در حوزه محصولات خانگی و تولیدات الکترونیکی دارد، از سوی دیگر این مسئله باعث شد که این کشور بازار بسیار بزرگی را از دست دهند، اکنون هم نگران این موضوع هستند. اخیرا آمریکایی‌ها تحریم مواد دارویی در حوزه کرونایی را برای ایران برداشتند، اما کره ای‌ها حتی در این فضا هم حاضر به همکاری با ایران نشدند.

اما با همه‌ی این رایزنی‌ها و اولتیماتوم‌ها هنوز خبری از وصول طلب نفتی ایران از کره جنوبی نیست.

فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مستندی راجع به ورشستگی اقتصاد و کسری بودجه کره جنوبی دیدم
ولی دلیل پرداخت پول وطن ما نمیشه
از هم پیمانهایش قرص. Loanو وام بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
هر کس به سهم خود از این به بعد کالای کره ای نخرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
لطفا دستور بدید همه لوازم کره ای وارداتش ممنوع بشه تا حداقل بیاد دستشون که ما باهاشون شوخی نداریم نه فقط لوازم خانگی.
با برند های ایرانی هم می توان زندگی کرد اگر قیمت مناسب باشد. به نظر بنده این کار بخاطر تولید کننده نبوده و فقط تولید کننده بهانه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بازار داخلی هم کمر مردم را شکسته اند چند سالی می خوام یه یخچال بگیرم نمی تونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
اسپانسر اصلی سریال نقطه چین مهران مدیری محصولات سامسونگ بود و هر شب چند دقیقه از این سریال سامسونگ تبلیغ میشد. خودمون بزرگشون میکنیم و بهشون وابستگی پیدا میکنیم.بعد تازه می فهمیم چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
از طرف ایران مستقیم فرستاد غزه ناراحت نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
این همه پولو یکجا نمیتونن جابجاکنن بفرستن غزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
لطفا مثل طوطی نباشید
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۰:۲۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
کشورهایی که ایالتی از ایالات امریکا هستند هیچگاه نباید باانها تجارت داشته باشیم .استعمار نو یعنی همین ارتباط ارباب ورعیتی امریکاوکره .کره هنوز زیر یوغ استعمار نو امریکاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مسئولان طراز اول مملکت ماشین ژاپنی و کره ای و امریکایی رو بذارن کنار.تویتر و اینستاگرام و گوشی آمریکایی رو بذارن کنار .بعد بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
شما اول بزار. شمایی که ادعای ایرانی بودن و آریایی بودن دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بدهی که ممکن است دوستی ۵۳ ساله بین دو کشور را کمرنگ کند ؟
ممکن است ؟ کره ای ها دیگر چه کار باید بکنند که این دوستی کمرنگ نشود ؟ واقعا کدام دوستی مد نظر است ؟ کدام رفتار کره ای ها نشان از دوستی دارد؟ هشت میلیارد پول را بلوکه کرده اند و کمترین وقعی هم به ایران نمی دهند و با چند دلقک خواننده کل مغز نوجونان را شستشوی فرهنگی داده و از خود بی خود و منگ کرده اند!! مگر کره چه دارد که ما نداریم ؟ چرا باید تا این اندازه خود کم بین باشیم ؟ طبق دین اسلام باید دست دزدان را برید اما ما به گرمی دستشان را فشردیم . خود کرده را تدبیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
نمیشه که با همه دشمنی کرد باید دیپلماسی داشت خشن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
چرا قصد پرداخت داره ولی این وسط یه مشکل کوچولو هست اونم اینه که از ابرهیولای اقتصاد جهان، ایالات متحده کبیر، می‌ترسه داداش
اگه بدون موافقت اون کاری کنه، بدتراز ما به خاک سیاه میشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
هر چی مدیران داخلی دزدیدن هر چی خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مدیران داخلی از فضا نیامدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
دو بار کشتی هاش بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
دیوار اعتمادی که کامل درحال خراب شدنه چقدر بد که کره سود چند سال اول آمریکا قبول کرد وحتما درآینده خیلی نزدیک از این که بازار ایران واعتماد کشورمون از دست دادن پشیمان خواهند شد آنروز نزدیک، امیدواریم شرکت های داخلی به جای منفعت طلبی کوتاه مدت دنبال بالا بردن کیفیت کالاهای ایرانی وهدف بزرگتر تسخیر بازار های جهانی باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
چقدر خائن، نمک بخورند نمکدون بشکنند، حال روز امروز کره وشرکت هاش امیدوارم روزی برسه که نتیجه این بدعهدی ببینند
Iran (Islamic Republic of)
j
۰۰:۰۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خب دیگه این قدر فیلم کره ای از صدا و سیما پخش نکنید و دوبله این فیلم ها را ممنوع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
دولت کره دیروز به دانشجویان ایرانی بورسیه مشغول به تحصیل در کره اعلام کرده به دلیل مسائل تحریمی حساب کلیه دانشجویان ایرانی بورسیه شده مسدود میگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
به طور کلی چهل ساله وضعیتمون اینجوری شده که برای اینکه به آمریکا باج ندیم داریم به کل دنیا باج میدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
برو بابا توام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
پرفکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ایرانی پرفکت یعنی چی ؟ شما که فرهنگ را فروختید می خواهید بدهی اقتصادی بگیرید؟ چرا مثل آدم حرف نمی زنید؟ با خودت چند چندی ؟ تناقض را نمی بینی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
به کسی باج نمی دیم دزد داخل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
به طور کلی قبل از چهل سال وضعیت، دوستی با ابر قدرتها و بخشیدن شهرهای مرزی کشور بوده.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
شورای شهر محترم شهر تهران به علت خباثت کره جنوبی علیه ملت ایران، نام خیابان سئول را تغییر دهد به نام دانش آموز شهید و فداکار علی لندی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بی عرضه ها نمیکنن اینکارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
اسامی مکان از کشور های دوست نشانه ی دوستی است اونا هم یک خیابان خوب به نام تهران دارن اینجوری دشمن تراشی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ایران باید توان خودش را محاسبه دقیق کنه و کاملا بسنجه. اگر قدرتشو داره،اعلام کنه که کره جنوبی 30 روز مهلت داره تا پول های ایران را برگرداند در غیر اینصورت هرگونه فعالیت دریایی مربوط به کره جنوبی در خلیج فارس و آب های ایران، تحریم و ممنوع است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
زمین و زمان پول مردم ایران رو خوردند . از بحرین ناچیز گرفته تا چین کره و آمریکا. جالب اینکه ادعا میکنند اگر این پولهای بلوکه شده آزاد شود حتی یک ریال هم به مردم ایران نمیرسد . البته تا حدی هم درست میگویند.
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۱:۴۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
از جماعت اجنبی پرست غرب زده خبری نیست انگار هر کسی هم که ب آمریکا وصل باشه و بلا و خسارتی ب ما بزنه هم ب چشم نمیاد
وقتی ایران هم برای امنیت خودش و هم دفاع از مظلوم هزینه ای میکنه چشماشون میخاد در بیاد و چشم دیدن اون کشور و مردمش رو ندارن
ولی وقتی ی کشور مثل کره پول مارو بالا میکشه و نمیده تازه از محصولاتش استقبال می کنن و ب اقتصاد کشور دشمن کمک میکنن
واقعا در حیرتم از این برخوردهای سلیقه ای برعکس
از یه مغز و یه ادم یه تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خودت فهمیدی چی گفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۶:۵۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ی کارشناس مسائل خاورمیانه بیارید حرف های اینو ترجمه کنه شاید چیز بدرد بخوری گفته
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۱:۴۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سلام
اون موقع که داشتین فیلم های کره ای به خورد مردم میدادین یادتون به این چیزا نبود؟ وقتی بچه های پنج شیش ساله تنها بازیشون نقشهای فیلم کره ای شده بود؟ اون زمان من از عقب مونده ترین جای ایران از یه روستایی بی نام و نشون شنیدم که می گفت ایران خودش تاریخ یا فرهنگ نداره؟یا خشگ مذهبی ها از تاریخ ما میترسن ،ولی فرهنگ تازه سازه کره رو ترویج میکنن. شاید هم چند همسری به دلشون نشسته بود.حالا فقط پول و منافع شما رو تکون داده اگه اونقدر بلدین کالبد شکافی کنید سیاست و تجارت رو، چرا چشم روی فرهگ بسته بودین؟لااقل یک فیلم دوتا یا سه تا پخش میکردین نه بیست تا،کارتون خوابهای کره ای هم فیلم بسازن شما پخش میکنید، شما میگین فیلم ارزون قیمت، اونها میگن انتقال فرهنگ. ما با تفکر نون به نرخ روز خوردن شماها جهان سوم شدیم. چرا تا بحال صداتون در نیامده بود؟ به صلاحتون نبود یا جرات ریسک ندارین؟چند وقت دیگه هم که پول جمع کردین کشف حجاب میکنید و میرین اونور آب، پس برای ما نسخه نپیچین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باید آن مقام مسولی که اینچنین مقادیر عظیم نفت ،سرمایه مردم ایران را بی محابا دراختیار کره گذاشته تا حالا ایران به التماس بیافتد برای پس گرفتن دارایی خودش .اعدام بشه .مگر شوخیه بودجه یکسال کشورکره جنوبی ازجیب مردم فقیر ایران پراخته بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ب
۱۹:۴۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ایران به التماس نیافتاده بلکه اونا رو تا خرخره تو قرض نگه داشته و هر وقت که مسولان بخواهند از ان پول استفاده یا هدر دهند میتوانن به دادگاهی در سازمان ملل شکایت کنن ولی دوستانه از انها تقاضا کردن و فعلا جوابی نشنیدن
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۱:۲۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
آدم از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود ؛ پس چرا باید بارها گزیده شویم ؛ این کشور مستعمره آمریکا بارها از راه های مختلف اعم از مونتاژ کالاهایش در ایران و... که زیر بار مالیات و گمرکی و ... نرود تا بهانه تحریم به ایران خیانت کرده است ؛ پس فقط و فقط ارزهایمان را می خواهیم نه کالا و خدمات کشورش را والا دوباره یک کشتی از کشورش از خلیج فارس رد می شود که درست مثل کشور آذربایجان مالیات بخواهد از کامیون هایمان یا نه .... و تو خود بخوان حدیث مفصل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
گرفتن تمام پولها جرعت میخاد که نیست فقطزورشون به مردم خوب میرسد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۱۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
همون کشتی که گرفته بودین چرا آزاد کردین دولت روحانی دولت التماس بوود از دستش خلاص شدیم الان ما فکر کردیم پولو گرفتن که کشتی رو آزاد کردن طلب مون و جریمه اش رو کشتی نفتی و کالای های ارسالی به کره را در خلیج فارس بگیریم و آمریکا که دستور بلوکه کردن پول مارو داده بیاد کشتی هارو آزاد کنه تا در خلیج فارس دفنش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
حتی اگر تمام پول های بلوکه شده ما رو دادند هم باید واردات از کره جنوبی رو ممنوع کنیم........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تقصیر خودمون که اجازه دادیم سوارمون بشن تقصیر اونا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خودمون که نه بلکه یه عده اندک که به مال و منال چند هزار میلیاردی خود رسیدند و از بی خبری مردم و مسئولان استفاده کردند و حالا هم همان خوان نعمت بی صاحب را می خواهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باز ژاپنی ها که بجای پول برامون دارو فرستادند در حالیکه ژاپن هم زیر سلطه آمریکاست
امیدوارم شتاب دهنده کاری کنند که محصولات داخلی بتونه از نظر کمی و کیفی جای خالی محصولات کره ای بگیره و بتونیم به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات لوازم خانگی داشته باشیم
البته ما همین الآنشم تو بعضی لوازم باهاشون رقابت داریم مثل یخچال و تاسیسات خانه و جارو برقی .... ولی باید تولیداتمون افزایش بدیم و با تکنولوژی بریم جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
تولید کنندگان داخلی به گوش باشند که در صورت کم کاری و جنس بنجل تولید کردن به سرعت از چرخه اقتصاد حذف خواهند شد.
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
فقط زبان زور
انها تحریمات امریکا بهانه کرده اند
ما تنگه هرمز داریم
توپ بندازیم میدان کره
انتخاب بکند یا تنگه هرمز یا امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
اونوقت ارتش آمریکا هم بیکار میشینه تا مغز فندقی مثل تو برای دنیا تصمیم بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
شک نکنید که بعضی ها هنوز چشم انتظار ساسونگ و ال جی هستند و مدام هم داد می زنند من از دیار کوروش کبیر هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
دیگه هیچ محصول کره ای نخواهم خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
آفرین که محصول کره ای نمی خرید ولی عوضش جنس یک کشور دیگر را هم نخرید ، یا شاید همه خرید های مهمتان را کرده اید!
Germany
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
یک قانون آلمان داره به نام جریمه !
جریمه تاخیر پول
جریمه کنسل شدن قرارداد
جریمه بدقولی !
که شرکت ها سود بیشتری می برند تا فروش
مسولین توی بستن قرارداد باید باهوش باشند این سه قانون همیشه باید توی قرارداد های جهانی باشه که سی درصد قرارداد در بر می گیره یا خسارت سالانه به کشور باید داده بشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
طرف را توی ده راه نمی دادند یارو سراغ خونه کد خدا را می گیره !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
کره از ایران میترسه
کره از امریکا میترسه فعلا تو باغ آمریکاست اومد بیرو ایران یک سیلی محکم بهش میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تحریم محصولات کره و بها دادن به محصولات ایرانی کاری ست بسیار شایسته فقط خدا کنه مثل خودرو نشه ...
France
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
من فکر کردم هدف پیشرفت هست پس جریان گرو کشی هست
France
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
من فکر کردم هدف پیشرفت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
حالا هی برید این فیلم های بی ارزششون را برای ما تو تلویزیون بزارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چرا دولتمردان ما با این کشورها که اراده سیاسی ندارند و در موقع سختی ها وحتی از کمک به مردم ما در دوران کروناکه نشان دهنده انسانیت دریغ کردند ارتباط تجاری ادامه می دهیم این نشون میده کره مستعمره آمریکاست وهیچ اراده مستقلی در تصمیمات کشوریش نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
عجب ! بالاخره فهمیدیدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خوب بابا دوسه تا کشتی که محموله کره ای دارد را گروگان بگیرید و جنس آن را خالی و تبدیل به پول کنید دیگه اینکه کاری ندارد.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
عزیزم گریه نکن ، آبنبات می خوای؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
دولت کره واقعا قابل اعتماد نیست واینکه بهتر شرکت‌هایی که در دوران سختی به تعهد خود پایبند نبودند حذف شده ودولت با اتکا واعتماد برای بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی وسختگیری در استاندارها رقابت کالاهای داخلی در مورد خارجی بالا ببره ودر صورت واردات کالا های کره ای حذف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
حذف شوند ؟ دیگه کسی برامون نمونمده ! حالا که آمریکا همه یاران را برداشته ، خوب ما هم با با با بزرگمان ، چون روغن کرمانشاهی مصرف کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
رفاقت 10 ساله الباقی سو استفاده از تفکرات ما بوده
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چرا بدهکاریتون از چین و عراق و انگلیس نمیگیرین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
یعنی فعلا آمریکا و نوچه هایش را ول کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
رو چه حساب این حرف رامیزنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
مسامحه بیش از حد اینها را پر رو کرده باید برخورد قاطع تری با آنها صورت گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چرا فروختن؟ چرا اول پول نگرفتن بعد بفرستن؟ خریدهای ایرانی بدون پول امکان نداره چطور به خارجی ها بدون پول نفت فروختن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
حالادیگه لوازم خانگی مثل خودرو انحصاری میشه و هر قیمتی دلشون خواست میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
این بهتره یا فروش ملک و ملت ؟
Iran (Islamic Republic of)
امیرخان
۰۹:۱۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باید از طریق کره شمالی فشار وارد کرد و تهدیداتی انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مگر ما مانند آمریکا خبیث و شیطان هستیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
حداکنه تمام کشورها بجای پول با ما مواد غذایی و لوازم بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
دولت این کشور پول ما را گرفت وموقعی که مردم ما به واکسن نیاز داشتند دریغ کردند چطور به داشتن انسانیت میتونی از طرف اونها دلخوش باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
از طرف انجمن گشنه گان و کاتون خوابان ! اینجا آفریقا است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۰۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بانک های خودمان در ازای وام دادن به شرکت های داخلی و عدم توانایی برخی از این شرکت ها در پرداخت وام، سریعاً شرکت های تولیدی که به بانک مقروض بودند را با شکایت صاحب شدند و نتیجه ای جز توقف تولید و افزایش واردات نداشته است. بانک مرکزی نباید مهلت و فرجه ای به کره جنوبی می داد و بدون تعارف و با شکایت سرمایه ارزشمندی را که می بایست چرخ تولید و اقتصاد ایران را می چرخاند، از چشم بادامی های (بله چشم قربان گوی آمریکایی ها) باز پس می گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ببخشید چه این دولت و چه قبلی متوجه نبودند که کشورهایی که فرصت تبادل و خرید نفت میگیرند از اربابشان باید احتیاط کند و پول نفت ومیعانات را نقد بگیرد ؟ و گذاشتند همانجا بماند و مثلا دهن کجی به ایالات متحده آمریکا کردند که ما نفت میفروشیم و پولش را پیش خریدار میگذاریم یعنی هم نفت میدهیم و هم پول نفت ، احسنت به دولت مردان ، اونوقت مردم ما که کم هم نیستند در قوت لایموت ، میدانید چیست روزی که برای حداقل زنده ماندن لازم است را ندارند و یا کم دارند مسخره ترین این روزی همین تخم مرغ است وا ی بر شما با مملکت داری تان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
باید ادب بشن.این همه مماشات دولتمردان با همچین کشور پستی چ‌معنی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
معنیش تو جیب برخی دولت مردان بی هویت وقت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
فقط با ترفند و اعمال زور باید برخورد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چند تا کشتی بگیرید حله
Iran (Islamic Republic of)
علیمردان
۰۸:۴۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ای کاش ما هم مثل کشورهای پیشرفته از ًثروتها منابع ونیروی انسانی خودمان مدیریت می کردیم و جلوی اختلاص دزدی ورانت و اقا زاده ها را میگرفتیم تا یه کشور مثل کره که به اندازه یکی از استانهای ایران بیشتر نیست نتونه مسخرمون کنه افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
کدام آقا زاده رای منفی داده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تو رو خدا فیلماشونم تحریم کنید بچه های ما فک می کنن این چشم فینگیلی ها نوابغ روی زمینن در صورتیکه نه هوش درست و حسابی دارن نه خورد و خوراک آدمیزاد. هر شبکه ای هم که میزنی دوتاشون با شمشیر دارن دعوا می کنن اصلا اینا که اینقدر جنگجو بودن چطور تا حالا منقرض نشدن؟
Ireland
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
چند وقتی جلوی کشتی های که نفت به سمت کره می رود بگیرید، هم قیمت نفت بهتر می شود هم حساب کره سبک می شود هم حساب کار دستشان می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
ایران جرات این کار را ندارد
Ireland
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
این که ایران خویشتن داری می کنه پای جرات نگذار، که اگر نیاز باشد نیروهای مسلح نمی گذارند ۱ قطره نفت به سمتشان برود
Iran (Islamic Republic of)
مخلص
۱۲:۴۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
عزیزی که میگن خویشتن داری برادر مگه دنیا الکی هست که هر کسی بیاد برا نقد کردن کشور دیگه جلو نفتکش رو بگیره اگه دولتمردان اراده داشتن از اول جلو کلاهبرداری کره رو میگرفتن اونایی که این گاف رو دادن جرعت این کار رو هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
نیروهای مسلح گوش به فرمان رهبری هستند از خودشون که نمیتونن کاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مسئله جرات نیست ، مسئله عقل سلیم و دیدن منافع دراز مدت کشور است و حفظ وجه بین المللی فرهنگ و کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ما انسان متمدن هستیم و البته متمدن بودن در بین وحوش هزینه ها دارد. این که دنیا دنیای زور است برای اهل جنگل است ، پس خدا چرا به انسان عقل داده ، قدرت تصمیم گیری و انتخاب و اراده داده و زمان و فرصت داده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
دنیا دنیا یی زور است با زورگومثل خودش رفتار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
پول ایران را از کره بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
مسولان کشور تمام سعی خود را کردند ولی نتیجه ای نداشته

پول ایران را از کره بگیرد تا شاید مشکلی از مردم حل شود

چون او باور ندارد که امریکا تمام کشورها را می تواند تحریم کند .
Iran (Islamic Republic of)
mo
۰۸:۰۶ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
امیدوارم مسئولان واردات کلیه ی محصولات کره ای از جمله گوشی های سامسونگ رو ممنوع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
علی قنبری
۰۸:۰۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
با سلام.9 میلایارد دلار خداییش خیلی پوله.باید یکی دو تا از نفتکشاشو تو خلیج فارس توقیف کنن تا حساب کار دستشون بیاد .بعدشم با کره شمالی خرید و فروش کنن که دشمن جنوبیا هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بزرگ نمایی نکنید همه اش 7 میلیارد ناقابل است بعدشم کره شمالی آه ندارد تا با ناله سودا کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اگر ملت همکاری کنند واجناس کره ای نخرند این کشور به زانو درمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اگر ملت همکاری کنند واجناس کره ای نخرند این کشور به زانو درمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مغز فندقی فکر کردی کره جنوبی پینکیو است که که زانوی ترکه ای داشته باشد و فکر می کنی تمام اقتصاد کره به 7 میلیارد ایران بند است؟ و کره همه تخم مرغ هایش را در سبد ایران گذاشته است؟
Netherlands
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
اخه کره ای که همه چیزش از امریکاست انقدر احمق نشده که بین ایران و امریکا ایران را تحول بیرد اعتماد به نفس کاذب و خودخواهی شدید ما را متوقع کرده است
Ireland
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
مثل این که شما هم از اون ور بوم افتاید
آخرین اخبار