آلودگی آب روستای بان‌امرو حاصل بی‌توجهی مسئولان است

تامین آب آشامیدنی سالم به دلیل عدم توجه کافی مسئولان آبفا، به یک مشکل اساسی در ایلام تبدیل شده که نمونه بارز آن مشکل تامین آب بهداشتی ساکنان روستای بان‌امرو است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، دسترسی به آب آشامیدنی سالم به عنوان منبع حیات، یکی از نیاز‌های اساسی هر جامعه به شمار می‌رود که اهمیت بسزایی در زندگی انسان‌ها دارد، اما با این وجود استان ایلام از جمله استان‌هایی در سطح کشور به شمار می‌رود که علاوه بر کمبود آب، مردم آن حتی از داشتن آب آشامیدنی سالم نیز محروم هستند.

در همین راستا طی چند روز گذشته کلیپی حاکی بر پیدا شدن لاشه جانواران سمی در لوله‌های آب روستای بان‌امرو از توابع شهرستان چوار در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مردمی بسیاری را به دنبال داشته است.

قابل توجه است که مردم این روستا در گذشته نیز بار‌ها درخواست خود را در خصوص کمبود و عدم بهداشت آب به گوش مسئولان آبفا رسانده‌اند، اما با این وجود اقدامی جهت رفع مشکلات انجام نشده است.

آلودگی آب روستای بان‌امرو حاصل بی‌توجهی مسئولان است

عدم بهداشت آب روستای بان‌امرو

چراغی از ساکنان روستای بان‌امرو  گفت: چند روز گذشته به دنبال رفع قطعی آب در منزل پدر زنم اقدام به بازگشایی لوله‌های آب کردم که متوجه لاشه تعدادی از جانواران سمی که از طریق منبع اصلی آب به لوله‌ها ورود کرده بودند شدم.

او با بیان اینکه در روستا دو مخزن آب وجود دارد که یکی خشکیده و به دیگری از طریق تانکر آب رسانی می‌شود افزود: این مخزن خشکیده شده به علت اینکه سرپوش و حفاظ ندارد همواره محل ورود جانواران و املاح غیر بهداشتی به آب آشامیدنی مردم روستا شده است که همین امر سلامت روستائیان را به خطر می‌اندازد.

ویسی از دیگر روستائیان بان امرو گفت: به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و کلر زنی مخازن حتی آبی که از طریق تانکر‌ها به مخزن آب روستا وارد میشود نیز بوی تعفن آمیزی دارد و تنها برای احشام قابل استفاده است.

او با بیان اینکه بار‌ها درخواست خود را جهت رفع مشکل کمبود و عدم بهداشت آب به گوش آبفا رسانده‌ایم، اما تا کنون اقدام چشم گیری از آن‌ها ندیده‌ایم، افزود: سوال اینجاست آیا مسئولان آب و فاضلاب خود حاظر به مصرف آبی که محل تجمع جانوران شده هستند.

آلودگی آب روستای بان‌امرو حاصل بی‌توجهی مسئولان است

بررسی منابع آبی بان‌امرو توسط آبفای چوار

روح‌الله یوسفی ،مسئول آب و فاضلاب شهرستان چوار اظهار داشت: علاوه بر این که مخازن تمام روستا‌ها بیش از دو بار در سال شست وشو داده می‌شوند، آبی که از طریق تانکر‌ها نیز به دست مردم روستا می‌رسد در دو مرحله کلر زنی شده و تمام پروتکل‌های بهداشتی آن رعایت می‌شود.

مسئول آب و فاضلاب شهرستان چوار در راستای حفظ بهداشت منبع آب روستای بان‌امرو افزود: پس از انتشار کلیپ در فضای مجازی مسئولان آبفا و خانه بهداشت چوار فوراً برای پیگیری مسئله به روستای بان‌امرو رفتند، اما با این وجود مشکلی در خصوص عدم بهداشت منابع آبی روستا ملاحظه نشده است.

او با بیان اینکه مخزن خشک شده روستای بان‌امرو کیلومتر‌ها با منبع اصلی آب فاصله دارد تصریح کرد: تمامی لوله‌های آب جهت ممانعت از ورود جانداران و املاح غیر بهداشتی به آب مجهز به صافی و تور هستند.

این مسئول در خصوص کمبود آب در این روستا نیز بیان کرد: پس از خشک شدن چشمه‌ها نیاز به آبرسانی با تانکر افزایش یافت و از طرفی کمبود آب و تانکر در تمام استان نیز مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده، اما با این وجود تمام تلاشمان را جهت آب‌رسانی به موقع به روستا‌ها به کار گرفته‌ایم.

آلودگی آب روستای بان‌امرو حاصل بی‌توجهی مسئولان است

بی‌تفاوتی آب و فاضلاب به مشکلات آبی استان

سخنان مسئول آبفای چوار در حالی است که بسیاری از مردم روستا با شواهد و مدارک عدم استاندارد بودن آب را به اثبات رسانده‌اند، اما با این وجود باز هم مسئولین معتقدند آب شرب این روستا هیچ مشکلی ندارد.

از این رو در راستای دریافت اطلاعات بیشتر به سراغ مدیر آب و فاضلاب استان ایلام رفتیم، اما این مسئول پاسخگوی مشکلات مردم نبود، البته عدم پاسخ‌گویی وی مساله تازه‌ای نیست، زیرا از گذشته تا کنون خبرنگاران گزارشات متعددی در زمینه مشکلات آب شرب مردم استان منتشر کرده اند که هربار مسئولان ارشد آب و فاضلاب با بی‌تفاوتی تمام از کنار این مساله عبور کرده‌اند.

تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم در جوامع شهری و روستایی یکی از وظایف اصلی مسئولان آب و فاضلاب در جهت حفظ سلامتی مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی است که این مهم در استان ایلام به دلیل کم لطفی مسئولان مربوطه به فراموشی سپرده شده است.

امید میرود سایر مسئولان در دستگاه‌های نظارتی و قضایی با ورود به این قضیه قدمی در راستای حفظ سلامت مردم استان و تامین آب آشامیدنی سالم هم استانی‌هایمان بردارند.

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.