۶ کانون گرد و غبار در خراسان رضوی فعال است

کانون‌های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد در خراسان رضوی شامل ۶ منطقه در غرب شهرستان سبزوار، شمال شهرستان گناباد، شمال شرق شهرستان بجستان، جنوب شهرستان‌های رشتخوار و خواف و شرق شهرستان تایباد هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشتر کانون‌های گرد و غبار با شدت کم و متوسط در خراسان رضوی در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، سبزوار، داورزن، بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، مه ولات، تربت حیدریه، رشتخوار، بجستان، گناباد، خواف، تایباد و تربت جام پراکنده هستند همچنین ۲۰ درصد از وسعت شهرستان خلیل‌آباد را کانون‌های گردوغبار تشکیل می‌دهد.

او افزود: کانون‌های گرد و غبار علاوه بر این که تهدیدی جدی برای سلامت مردم هستند به زیرساخت‌های کشاورزی و بهداشتی هم آسیب می‌زنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در سه سال گذشته برای مقابله با پدیده گرد و غبار اقداماتی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی شامل کاشت گیاهان سازگار با کم آبی در کانون‌های بحرانی گرد و غبار، اجرای برنامه مدیریت زیست بومی، برآورد نیاز آبی، حفاظت و واکاوی و آبیاری، راهبری و خرید تجهیزات ایستگاه‌های پایش، آبیاری و مراقبت سنواتی، حفاظت و قرق و خرید پروانه چرا انجام شده است با این حال باید از ظرفیت کارگروه‌های محیط زیست برای حل مشکلات محیط زیستی هم استفاده کرد.

همتی بیان کرد: صندوق توسعه ملی و صندوق ملی محیط زیست از ظرفیت‌های خوبی است که می‌توان از آن‌ها برای حل مشکلات محیط زیستی استفاده کرد همچنین باید دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک وظایفی برای آن‌ها تعریف شده را پای‌کار آورد و توسعه فضای سبز با مشارکت شهرداری‌ها و سازمان همیاری شهرداری‌ها و وزارت کشور باید دنبال شود.

او با تاکید بر لزوم تعامل بین بخش کشاورزی و محیط زیست تصریح کرد: باید چشم اندازی برای برنامه‌های توسعه و نگاه بلندمدت جهت حفظ وضعیت موجود و توسعه کشاورزی و حفاظت از محیط زیست داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: اگر بتوانیم کشاورزی را مدیریت شده پیش ببریم برای محیط زیست شهرستان و کشور مؤثر است، زیرا منابع ارزشمندی در اختیار داریم که باید همه برای حفظ آن تلاش کنیم تا شاخصه‌های محیط زیست ارتقا یابد.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار