تاکید استاندار سمنان بر تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی

استاندار سمنان گفت : اولویت اصلی استان سمنان ، تولید، توزیع و مدیریت مصرف آب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی در نشست پیگیری پروژه‌های انتقال آب استان سمنان در شرکت آب منطقه‌ای گفت: موضوع تامین آب برای استان سمنان از طریق معاون اول رییس جمهوری، وزیر نیرو، وزیر کشاورزی و سایر مسئولان به صورت جدی پیگیری شود.

او گفت: مصرف بهینه و تامین آب از یک سو مورد تاکید نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین نماینده، ولی فقیه در استان است و از سوی دیگر نیاز اصلی شهرک‌های صنعتی و واحد صنعتی و تولیدی استان نیز آب محسوب می‌شود.

هاشمی افزود: بحث خشکسالی یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان، مردم، کشاورزان و صنعگتران است و اولویت اصلی کاری مدیریت استان تولید، توزیع و مصرف آب محسوب می‌شود.

او  تاکید کرد: از سوی دیگر ضرورت دارد تا استفاده بهینه از آب به عنوان یک فرهنگ در افکار عمومی با بهره مندی از ظرفیت موثرین جامعه در خصوص اقناع‌سازی شود.

استاندار سمنان گفت: تامین آب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسایل امروز استان سمنان است و توسعه استان در برخی حوزه‌ها به این مساله گره خورده است.

او  یادآور شد: ۱۹۸ هزار هکتار از اراضی استان سمنان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کمتر از ۳۶ هزار هکتار از این اراضی طرح مصرف بهینه آب اجرا شد، باید تلاش کرد تا ضمن توسعه و تقویت مجتمع گلخانه ای، کشاورزان را به استفاده از محصولات کم‌آب‌بر تشویق کرد.

هاشمی، یکی از اقدامات جدی که باید از سوی مدیریت فضای سبز شهری مورد توجه قرار گیرد جداسازی آب آشامیدنی از آب مورد نیاز در بخش فضای سبز دانست.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه حفظ وضعیت موجود در بحث صنعت علاوه بر استقبال از سرمایه گذاران جدید، در دستور کار قرار دارد، افزود: تشکیل جلسات هفتگی کارگروه حفاظت از منابع آب و بازدید مستمر از پروژه‌های در حال اجرا مورد تاکید است.

او ادامه داد: تشویق و ترغیب کشاورزان نسبت به مدیریت مصرف آب و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده از کشت محصولات کم آب بر و فناوری‌های نوین باید در دستور کار قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه تامین آب در جلوگیری از مهاجرت روستاییان و نیز خالی از سکنه شدن روستا‌ها بسیار تاثیر گذار است، افزود: آب از جمله مواردی است که در بحث صنعت، اشتغال، کشاورزی، گردشگری و اقتصاد استان به صورت مستقیم تاثیرگذار است.

استاندار سمنان احیاء قنات‌ها را از دیگر مواردی دانست که در بحث مدیریت مصرف آب به صورت جدی تاثیرگذار است و گفت: دولت سیزدهم دولتی جهادی و انقلابی است و نیاز است تا اقدامات موثر و کاربردی در حوزه آب هر چه سریع‌تر تسریع شود.

میزان تولید آب در استان سمنان یک میلیارد و و ۱۸۰ میلیون مترمکعب است که از این رقم ۸۰۰ هزار مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی تامین می‌شود، کمبود آب سالانه در استان حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب است.

۸۶ درصد منابع آب زیرزمینی استان سمنان در بخش کشاورزی، ۹ درصد آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات استفاده می‌شود.

انتهای پیام /  ن 

برچسب ها: تامین اب ، کمبود اب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار