آغاز مذاکرات دولت پاکستان و طالبان پاکستانی با میانجیگری و میزبانی طالبان افغانستان

نخست وزیر پاکستان گفت: مذاکرات دولت اسلام آباد با طالبان پاکستانی با میانجیگری طالبان افغانستان آغاز شده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عمران خان، نخست وزیر پاکستان تایید کرد که مذاکرات دولت این کشور با تحریک طالبان پاکستانی با میانجیگری دولت طالبان در افغانستان آغاز شده و هم‌اکنون جریان دارد.

عمران خان گفت: «برخی از گروه‌های تحریک طالبان پاکستان موسوم به «تی تی پی» خواهان مذاکره با دولت پاکستان بودند و ما در این زمینه با برخی از سرکردگان آنان در تماس و در تلاش هستیم در زمینه غیر مسلح‌کردن این شبه نظامیان و تبدیل آنان به شهروندان عادی، اقدام کنیم.»

به گفته نخست‌وزیر پاکستان، در این مذاکرات، طالبان افغانستان به عنوان میانجیگر ایفای نقش می‌کنند، زیرا این مذاکرات در افغانستان جریان دارد.

وی افزود که اگر اعضای وابسته به تحریک طالبان پاکستان اسلحه خود را زمین بگذارند و تسلیم دولت شوند، دولت آنان را خواهند بخشید و می‌توانند همانند مردم عادی زندگی خود را ادامه دهند.

پیش از این، میرزا علی مومند، یک فرمانده محلی طالبان پاکستان گفته بود که گفتگوهای صلح طالبان پاکستان با اسلام آباد با میانجیگری سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و عضو برجسته طالبان افغانستان انجام شده است. وی گفته بود که نمایندگان مفتی نورولی محسود که فعلا در راس تحریک طالبان پاکستان قرار دارد، در یکسری جلسات شرط‌هایی از جمله رهایی زندانیان و برپایی احکام شریعت اسلامی را از حکومت پاکستان درخواست کرده‌اند.

از طرفی هم مقام‌های پاکستانی پیشتر گفته بودند که دولت آن کشور به همکاری دولت طالبان در افغانستان برای از بین بردن داعش، طالبان پاکستانی و آزادی‌خواهان بلوچ نیاز دارد.

طالبان افغانستان هنوز درباره میزبانی و میانجیگری در این مذاکرات چیزی نگفته است.

گفتنی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت طالبان پاکستانی در برخی ایالت‌های پاکستان بیشتر شده و حملات این گروه‌ها ده‌ها نظامی پاکستان را کشته و یا زخمی کرده است. سران طالبان پاکستان گفته‌اند که به دنبال برپایی نظام اسلامی در پاکستان هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار