مدیرکل انتقال خون استان اصفهان:

اهدای خونِ افراد واکسیناسیون شده کووید ۱۹ ممنوعیتی ندارد

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: اهدای خون برای افرادی که واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده‌اند ممنوعیتی ندارد اما بهتر است اهدای خون ۲ هفته پس از تزریق واکسن کرونا انجام شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی فتوحی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در بیماری کووید ۱۹ جریانی از ویروس در خون مشاهده نمی‌شود و این بیماری از راه خونی منتقل نمی‌شود به همین دلیل اهدای خون در این زمینه مشکلی ندارد.

وی همچنین گفت: در ماه‌های اخیر مشکلی برای تامین خون و فرآورده‌های خونی در استان اصفهان وجود ندارد و اکنون ذخیره خونی در اصفهان حدود ۶ روز است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان استاندارد ذخیره خونی را هفت روز دانست و ادامه داد: با توجه به کم شدن بار مبتلایان به کرونا و پیک پنجم، میزان انجام اعمال جراحی در استان افزایش می‌یابد و به همین سبب نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیز روند صعودی خواهد داشت.

وی اظهارکرد: پلاسما درمانی برای بیماران کرونایی در استان اصفهان کمتر از گذشته شده است و دیگر از اولویت‌های اول سازمان انتقال خون نیست، اما هنوز برخی از بیمارستان‌ها و پزشکان پلاسمادرمانی را برای بیماران کرونایی تجویز می‌کنند و در تامین پلاسما کمبودی نداریم.

فتوحی با بیان اینکه پلاسما و پلاکت در درمان بیماران خاص و سرطانی و ابتلا به کووید ۱۹شدید مصرف دارد عنوان کرد: اهدای پلاسما روش نو خونگیری است که تنها پلاسما یا پلاکت فرد اهدا کننده دریافت و مابقی خون به بدن وی باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: این پلاسما و پلاکت اهدایی دارای کیفیت و تعداد بالاتری نسبت به خون اهدایی است و در زمان متوسط ۵۰ دقیقه مراحل دریافت پلاسما انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: میزان این پلاسما و پلاکت دریافتی برابر با پلاسمای حدود هشت کیسه خون معمولی است.

وی همچنین درصد اهدای خون بانوان استان اصفهان را حدود ۳ درصد کل اهداکنندگان برشمرد و گفت: با توجه به جمعیت ۵۰ درصدی بانوان در استان، این میزان با درصد مطلوب فاصله زیادی دارد.

فتوحی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای ترغیب جوانان و بانون به امر اهدای خون در نظر گرفته شده است افزود: ارگان‌هایی که مایل به اهدای خون به صورت گروهی هستند می‌توانند با هماهنگی قبلی با روابط عمومی سازمان انتقال خون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به این امر اقدام کنند.

در چهار شهر کاشان، نجف آباد، شهرضا و خوانسار پایگاه انتقال خون و در سه شهر گلپایگان، خمینی‌شهر و نائین مرکز انتقال خون وجود دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.