گروسی: بازرسی توافق زیردریایی هسته‌ای با استرالیا امری «بسیار پیچیده» است

مدیرکل آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی توافق اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا درباره زیردریایی هسته‌ای را امری «بسیار پیچیده» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به توافق اخیر میان آمریکا و انگلیس با استرالیا در زمینه فناوری زیردریایی هسته‌ای، بازرسی آن را «بسیار پیچیده» توصیف کرد، اما مدعی شد می‌توان آن را به نحوی مدیریت کرد.

رویترز در این باره نوشت: «قرارداد اخیر بخشی از یک توافقنامه سه‌جانبه است که ماه گذشته از سوی واشنگتن، لندن و کانبرا به طور رسمی اعلام شد. این قرارداد با خشم پاریس همراه بود، زیرا به موجب آن استرالیا قراداد فعلی خود با فرانسه بر سر زیردریایی را فسخ کرد.»

با امضای این توافق، این اولین بار است که کشوری به غیر از کشور‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی)، زیردریایی هسته‌ای دریافت خواهد کرد. ان‌پی‌تی شامل ۵ کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس است. البته هند نیز که جز این معاهده نیست، مجهز به تجهیزات زیردریایی هسته‌ای است.

اکنون رافائل گروسی با اشاره به توافق اخیر در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «از نظر فنی بازرسی این معاهده بسیار سخت است و این اولین بار است که کشوری بدون سلاح هسته‌ای، به زیردریایی هسته‌ای مجهز می‌شود.»

این مقام ارشد بین‌المللی در ادامه افزود: «هریک از طرف‌های ان‌پی‌تی می‌تواند نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای تجهیزاتی مستثنی کند، این کار می‌تواند حتی زمانی انجام شود که این تجهیزات به زیردیایی هسته‌ای سوخت‌رسانی می‌کند، البته این اقدامی نادر برای نهادی محسوب می‌شود که وظیفه حصول اطمینان از عدم ساخت بمب هسته‌ای را دارد.»

گروسی برای توضیح بیشتر در این باره گفت: «در واقع برای مدتی مواد از نظارت و دسترس بازرسان ما دور می‌شود، ما درباره اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا صحبت می‌کنیم. این یعنی ما باید با آمریکا، انگلیس و استرالیا مذاکرات پیچیده‌ای داشته باشیم تا اطمینان یابیم که این اقدامشان تضعیف معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را به دنبال ندارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره‌ای به مدت زمان این مذاکرات نکرد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دو هفته پیش استرالیا اعلام کرد که قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با گروه نیروی‌دریایی فرانسه را فسخ می‌کند و به جای آن، هشت زیردریایی هسته‌ای را با همکاری گروه فناوری آمریکا و انگلیس خواهد ساخت. فرانسه از قرارداد اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به کانبرا به شدت عصبانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار