کدام ستاره‌های سینما در نقش اشقیا و اولیای عاشورا بازی کردند؟

انوشیروان ارجمند، فرامرز قریبیان، فرهاد اصلانی از شاخص‌ترین بازیگرانی‌اند که در قالب چهره‌های منفی و مثبت واقعه عاشورا جلوی دوربین رفته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تا به حال درباره واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) آثار مختلفی ساخته شده و آثار تاریخی هرکدام با تمرکز بر شخصیت یا اتفاق خاصی به این موضوعات پرداخته‌اند. فیلم‌های «سفیر» و «رستاخیز» در سینما و سریال‌های «روایت عشق»، «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» نیز در تلویزیون مهم‌ترین آثاری هستند که با محوریت موضوعات مربوط به عاشورا تولید شده‌اند. تعدادی از بازیگران مهم واقعه عاشورا در قصه این فیلم و سریال‌ها حضور داشته‌اند و در هرکدام از آن‌ها هنرپیشه‌های مختلفی نقش این شخصیت‌ها را ایفا کرده‌اند. توضیح ضروری آن که اولیا و اشقیا اصطلاحاتی است که برای شخصیت‌های مثبت و منفی واقعه عاشورا در تعزیه‌خوانی به کار می‌رود.


بیشتربخوانید


مسلم بن عقیل
یکی از یاران محبوب و مشهور امام حسین (ع) مسلم بن عقیل است که با ویژگی‌هایی مانند امانت‌داری و شجاعت شناخته می‌شود. مخاطبان تلویزیون در اوایل دهه ۶۰، نقش مسلم بن عقیل را در سریال «روایت عشق» دیده‌اند و این نقش را با محمد تقی‌نژاد به یاد دارند. این بازیگر به جز این مجموعه، سه فیلم دیگر در کارنامه دارد و حضور پررنگی در عرصه بازیگری نداشته است. نقش مسلم بن عقیل در سینما و تلویزیون بیش از همه با امین زندگانی و سریال «مختارنامه» شناخته می‌شود. او با کمک معصومیتی که ذاتا در چهره‌اش دارد، توانست در نقش این شخصیت به خوبی ظاهر شود و یکی از بهترین بازی‌های خود را به نمایش بگذارد. شخصیت مسلم بن عقیل در فیلم «رستاخیز» هم حضور دارد و نقش او را علی عباسی بازی کرده است. عباسی بیشتر به عنوان تهیه‌کننده فعالیت کرده است و چهره چندان شناخته‌شده‌ای برای مخاطبان نیست. اگر این فیلم اکران و این بازیگر نیز دیده شده بود، احتمال داشت نقش مسلم بن عقیل با این بازیگر در یاد‌ها بماند. شخصیت مسلم در فیلم «سفیر» و سریال «معصومیت از دست رفته» حضور نداشت.

کدام ستاره‌های سینما در نقش اشقیا و اولیای عاشورا بازی کردند؟

عمر بن سعد
عمر بن سعد یکی از دشمنان امام حسین (ع) و یاران ایشان و شخصیتی منفور است. این شخصیت در دو سریال «روایت عشق» و «مختارنامه» و فیلم «رستاخیز» حضور داشته است. سریال «روایت عشق» یکی از قدیمی‌ترین آثاری است که درباره قیام عاشورا ساخته شده و زنده‌یاد انوشیروان ارجمند اولین بازیگری است که در نقش این شخصیت دیده شد. این بازیگر با بازی خوب خود، حضوری به‌یادماندنی در این سریال داشت. پس از او، مهدی فخیم‌زاده در سریال «مختارنامه» نقش این شخصیت را ایفا کرد. او به خوبی رذالت و بی‌رحمی این شخصیت را در چهره و صورت خود نشان داد و صدای خاص و خش‌دار او نیز کمک خوبی به ایفای این نقش کرد. حسن پورشیرازی دیگر بازیگری ا‌ست که این نقش منفی را با فیلم «رستاخیز» تجربه کرده است. پورشیرازی سابقه زیادی در آثار تاریخی و مذهبی ندارد و توقیف «رستاخیز» اجازه نداد یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های کارنامه‌اش دیده شود. از آن جایی که این فیلم به صورت عمومی اکران نشد، نقش عمر بن سعد با انوشیروان ارجمند و مهدی فخیم‌زاده در یاد‌ها مانده. این شخصیت به اقتضای قصه در سریال «معصومیت از دست رفته» و فیلم «سفیر» حضور نداشته است.

شمر بن ذی‌الجوشن
یکی از منفورترین شخصیت‌ها در واقعه عاشورا شمر است، بنابراین ایفای این نقش برای هر بازیگری، فرصت ویژه و چالش‌برانگیزی خواهد بود. ایمان ساجدی اولین بازیگری بود که سال ۶۴ با سریال «روایت عشق» در نقش شمر دیده شد، اما این شخصیت در سینما و تلویزیون با بازیگران دیگری در خاطر مخاطبان ماندگار شده است. مصطفی طاری دیگر بازیگری است که با سریال محبوب «معصومیت از دست رفته» فرصت بازی در این نقش را داشته است. او در این سریال بازی خوبی داشت و انتخاب مناسبی برای نقش بود، اما عملکرد این بازیگر را در مقایسه با محمد فیلی نمی‌توان موفق‎تر و ماندگارتر دانست. محمد فیلی در «مختارنامه» توانست به اندازه کافی این شخصیت را نفرت‌انگیز و بدجنس نشان بدهد و حضور کاملا باورپذیری در سریال داشته باشد. انوش معظمی نیز سومین بازیگری است که با فیلم «رستاخیز»، نقش شمر را در کارنامه خود ثبت کرده است. این بازیگر با نقش «حرمله» در «مختارنامه» شناخته می‌شود، شاید اگر «رستاخیز» اکران شده بود وضع فرق می‌کرد و او نیز در کنار محمد فیلی به عنوان یک شمر به‌یادماندنی به خاطر سپرده می‌شد. این شخصیت در فیلم «سفیر» و سریال «روایت عشق» حضور نداشت.

کدام ستاره‌های سینما در نقش اشقیا و اولیای عاشورا بازی کردند؟

عبیدا... ابن زیاد
یکی دیگر از اشقیا و شخصیت‌های منفی که بازیگران مختلفی تجربه بازی در نقش او را داشته‌اند، ابن زیاد است. اولین‌بار زنده‌یاد عزت‌ا... مقبلی در فیلم «سفیر» با این نقش روی پرده سینما دیده شد و پس از او، زنده‌یاد رضا سعیدی در سریال «روایت عشق» نقش این شخصیت را ایفا کرد. این بازیگر با بازی خوب خود در یکی از اولین آثارش، حضور موفقی در این سریال داشت، اما در سال‌های بعد بازیگران دیگری این نقش را بازی کردند و نام خود را به عنوان بازیگر به‌یادماندنی این نقش در ذهن مخاطبان حک کردند. یکی از این هنرمندان داریوش فرهنگ است که در سریال «معصومیت از دست رفته» در نقش ابن زیاد ظاهر شد. او نیز مانند مهدی فخیم‌زاده تن صدای خاصی دارد و در نقش‌های مثبت و منفی به خوبی آن را به کار می‌گیرد. داریوش فرهنگ در این سریال بازی خوبی داشت و نقش ابن زیاد یکی از مهم‌ترین نقش‌های او به حساب می‌آید. فرهاد اصلانی دیگر بازیگری است که در سریال «مختارنامه» فرصت ایفای این نقش را داشته است. او در این سریال به بهترین شکل ممکن از فرصتش استفاده کرد و ویژگی‌های این شخصیت مانند خباثت، دورویی، زیرکی و تشنه قدرت بودن را به خوبی در دیالوگ‌ها، حالت چهره و چشمانش نشان داد. بابک حمیدیان هم در فیلم «رستاخیز» این نقش را برعهده داشته. این بازیگر که معمولا در نقش‌های منفی حضور موفقی داشته است، در این فیلم نیز توانست نظر هیئت داوران سی‌ودومین جشنواره فجر را جلب کند و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در «رستاخیز» و «چ» از آن خود کند. با همه این‌ها نقش ابن زیاد بیشتر با فرهاد اصلانی ماندگار شده است.

کدام ستاره‌های سینما در نقش اشقیا و اولیای عاشورا بازی کردند؟

هانی بن عروه
یکی از شخصیت‌هایی که به عنوان دوستدار امام علی (ع) و امام حسین (ع) شناخته می‌شود، هانی بن عروه است. احمد ریحانه بازیگر پیش کسوت و قدیمی در سریال «روایت عشق» نقش این شخصیت را بازی کرده و با این مجموعه شناخته می‌شود. سعید نیک پور یکی دیگر از بازیگران پیش کسوت است که در «معصومیت از دست رفته» نقش هانی را برعهده داشت. چهره آرام و مهربان او تناسب خوبی با نقش هانی داشت و جزو انتخاب‌های مناسب برای این نقش به حساب می‌آید. فرخ نعمتی نیز دیگر بازیگری است که در سریال «مختارنامه» نقش هانی را ایفا کرد. او که سابقه زیادی در آثار تاریخی دارد، در این مجموعه نیز عملکرد خوبی داشت و نقش هانی بن عروه یکی از شخصیت‌های مهم در کارنامه اوست. در فیلم «رستاخیز» علاوه بر بازیگران ایرانی، بازیگران عرب نیز حضور داشته‌اند و جواد الشکرچی بازیگر عراقی یکی از این هنرمندان است که نقش هانی را در فیلم احمدرضا درویش ایفا کرده است. با توجه به این که او در ایران بازیگر شناخته‌شده‌ای نیست و «رستاخیز» هم اکران نشده است، نقش هانی با سعید نیک پور و فرخ نعمتی در یاد‌ها مانده است. این شخصیت در فیلم «سفیر» حضور نداشت.

قیس بن مسهر
قیس بن مسهر یکی از یاران باوفای امام حسین (ع) است که از سوی ایشان مامور می‌شود تا به کوفه سفر کند، اما ماموران ابن زیاد او را در میان راه دستگیر می‌کنند و در نهایت زندانی می‌شود. فرامرز قریبیان در فیلم «سفیر» که راوی این سفر است، نقش قیس بن مسهر را بازی کرده است. این بازیگر که چهره باصلابت و مقتدر و نگاه نافذی دارد، انتخاب مناسبی برای نقش چنین شخصیت شجاع و مهمی بود. او با بازی خوب خود در «سفیر»، یکی از ماندگارترین نقش‌ها را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرد. علاوه بر عملکرد قریبیان، این فیلم اولین اثری بود که در باره عاشورا ساخته شده بود، به همین دلیل در دهه ۶۰ برای مخاطبان تازگی داشت و از این نظر نیز از «سفیر» به عنوان اثر مهمی در کارنامه فرامرز قریبیان یاد می‌شود.

کدام ستاره‌های سینما در نقش اشقیا و اولیای عاشورا بازی کردند؟

منبع: خراسان 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار